Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

roken 111kw tdi

vragen over de T4
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

roken 111kw tdi

Bericht door niels »

Het schijnt dat mijn bus aardig rookt, ik kan het zelf niet constateren in de spiegel, maar diegene die achter mij rijden blijkbaar wel.
Het is een 111kw tdi, gechipt vanaf fabriek, afgedopte EGR, verder loopt ie prima.(2002, 135.000km)
Nu zag ik op dit forum een onderwerp over een aangepaste turbo en verstuivers.
Zou dit misschien aan de verstuivers kunnen liggen?

Gr. Niels
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33917
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: roken 111kw tdi

Bericht door Multivan Generation »

dat zou zeer goed kunnen,
dat het aan de verstuivers ligt.

Je kunt er eens een busje verstuiver reiniger in de tank gooien en kijken of het beter wordt (minder roken).
Ook kun je de boel eens goed warm rijden en vervolgens in de 2de en derde versnelling tot 4000 rpm doortrekken.

Je katalysator kan verstopt raken en als je dan extra veel gas geeft dat de roetdeeltjes wat loskomen..
Zit de originele katalysator nog onder de bus? Misschien kun je die anders eens leegmaken :knipoog

Maarre vraagje: wanneer is het luchtfilter voor het laatst vervangen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: roken 111kw tdi

Bericht door Pascal-141 »

niels schreef:Het schijnt dat mijn bus aardig rookt, ik kan het zelf niet constateren in de spiegel, maar diegene die achter mij rijden blijkbaar wel.
Het is een 111kw tdi, gechipt vanaf fabriek, afgedopte EGR, verder loopt ie prima.(2002, 135.000km)
Nu zag ik op dit forum een onderwerp over een aangepaste turbo en verstuivers.
Zou dit misschien aan de verstuivers kunnen liggen?

Gr. Niels

Bij een 151PK versie is er altijd iets meer rook dan bij de 88 of 102PK .
Wanneer er natuurlijk overmatige rook is , dan is er technisch iets niet in orde (filters vuil , verstuivers slijtage , enz)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: roken 111kw tdi

Bericht door niels »

De roetkat is er al jaren onderuit.
De prestaties zijn ook prima, verbruik ook.
Ik zag op dit forum ook speciale verstuivers staan, ik weet niet of dat een optie is, misschien in combinatie met een andere turbo?
Iets meer vermogen is nooit weg, toch?

Gr. Niels
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: roken 111kw tdi

Bericht door René »

Staat hij nog op tijd?

Anders je tuner eens vragen en iets minder/meer turbo druk te geven,
Was bij mij ook ten tijde van proef rijden na het chippen, 2 maal turbo druk verlaagd die dag en het roeten werd minder de rij prestaties namen niet voelbaar af.

Berrie
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: roken 111kw tdi

Bericht door pluuke »

Bij 135000 km zal de slijtage wel meevallen....
Ik heb er nu 182000 opstaan, en van roken geen last (mensen achter mij ook niet).

Je kunt het overigens zelf ook wel zien, als je een lange bocht naar links maakt en even het pedaal indrukt.
Of als je linksaf pittig een weg opdraait. En dan uiteraard even in je buitenspiegel kijken richting uitlaat.

Voor het afstoppen van de EGR had ik er wel last van, op de achterbumper permanent een laagje zwarte roet.
Nu geen sprake van.

Het lijkt me in jouw geval een direct gevolg van het chippen....
Je zegt "af-fabriek" gechipt, bedoel je bij de dealer of daadwerkelijk meteen in de fabriek ?
En wat is dan het daarmee afegeven max. vermogen / koppel ?

Maar geen reden om te gaan denken aan andere verstuivers / turbo (zeker niet als je de prijzen ziet :nuts )
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33917
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: roken 111kw tdi

Bericht door Multivan Generation »

niels schreef:gechipt vanaf fabriek, ...
@ Berrie,
gechipt af-fabriek... :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: roken 111kw tdi

Bericht door niels »

Gechipt vanaf fabriek, daar bedoel ik mee vanaf de dealer, met garantie; volgens mij 350 Nm, 175pk.
Misschien ligt het deze chip? want het roken is al langer.

Gr. Niels
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: roken 111kw tdi

Bericht door Roger B. (11)61 »

wanneer rookt ie? als je plankgas wegtrekt aan het stoplicht, en dan vooral zichtbaar voor jezelf in het koplamplicht van de auto achter je?

ik denk dat vrijwel elke TDI enigszins rookt als je plankgas wegtrekt, die van VW hebben er in elk geval wel vaak last van, zeker als er nog meer uit gehaald wordt door chippen.

als je het zelf niet ziet denk ik dat het wel meevalt. lekker laten roken denk ik dat het goedkoopst is :knipoog
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: roken 111kw tdi

Bericht door niels »

Volgens de mensen (bekende) is het gewoon tijdens het rijden, vnl met gasgeven, dus op de snelweg, en ook pluimvorming, toch wel erg goed zichtbaar.

Gr. Niels
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: roken 111kw tdi

Bericht door Rico »

Toen ik m'n 102 pk T4 kocht stond de km stand op 100.000 en roette flink. Het eerste wat gedaan is, is de EGR schoonmaken en afdoppen. Dat scheelde al een slok op een borrel. Toch was het naar mijn beleving nog steeds teveel. Heb de roetkat er onderuit laten halen, en voila, dat gaf wederom een verbetering. Blijkbaar had die aardig wat troep verzameld, en als je dan gas geeft, dan ploeft dat naar buiten.

Kortstondig een roetpluimpje bij vlot accelereren hoort erbij, zeker bij een T4. Permanent roeten is niet de bedoeling. Slijtage, bij jouw km-stand, dat kan ik me echt niet voorstellen. Die motor is nog maar net ingereden ;-)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: roken 111kw tdi

Bericht door Roger B. (11)61 »

en EGR en Roetkat had is al gedaan......

roet is onverbrandde diesel --> te weinig lucht of te veel danwel slecht vernevelde diesel

logje maken en LMM daarin bekijken?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33917
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: roken 111kw tdi

Bericht door Multivan Generation »

wat ook zou kunnen..
Als je een rustige rijder bent en altijd een kilometer of 15-30 rustig rijdt,
en je moet daarna invoegen op de snelweg,
dat hij dat even roet pluimt.

Dit is normaal, omdat er toch altijd wat roetvorming is,
alleen blijft dat een beetje in het uitlaat systeem vast zitten.

Bij even wat meer gas geven, krijgen de uitlaatgassen meer snelheid naar buiten,
en komen de los/vaste deeltjes los..

Wat ook nog kan:
je geeft in eens zo veel gas dat de auto flink moet accelereren, er wordt ineens veel brandstof gevraagd,
dit wordt ingespoten, de turbo komt door de enorme toename van de uitlaatgassen, op zijn maximale snelheid,
de turbodruk loopt over de grenswaarde heen, en wordt teruggereguleerd door de wastegate.
Op dat moment is er even een overshoot aan brandstof en pluimt hij even.
Volstrekt normaal.

Hoe is je rijstijl?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: roken 111kw tdi

Bericht door rick_k »

Ik ken me met die km-stand juist wel veel slijtage voorstellen omdat dat ding altijd koud is. Maar goed, mensen hebben altijd zo'n rare km kronkel...

Heeft de auto wel gewoon vol vermogen?

mvg Rick
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: roken 111kw tdi

Bericht door niels »

Vermogen is volgens mij wel goed; loopt vlot over over de 200 heen, en als je een beetje aanhoudt 210-215 (op navigatie).
Filters 100%, EGR afgedopt, roetkatvervanger.
Hij blijft een beetje opvallend pluimen, zeker op de snelweg met gas bijgeven.
Ik kan het zelf in de spiegel niet ontdekken, ook niet bij fanatiek optrekken, ook niet in een flauwe bocht.
Altijd netjes warm gereden, en natuurlijk ook netjes aflaten koelen, ben er erg zuinig op.
1e set remblokken, nu nog meer dan 50%.

Ik denk zelf dat het met name is met gas bijgeven, dat ie dan even een pluim geeft, maar volgens de achterliggers wel iets meer dan gemiddeld.


Gr. Niels
Plaats reactie