Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Brandstoffilter
Brandstoffilter
Ik was vanavond leuk op excursie onder m'n bus. Ik stootte met m'n looplamp tegen de onderkant van mijn brandstoffilter. Er schoot een wit dopje weg. Nadat ik dit dopje weer had gevonden bleek het af te zijn gebroken.
Het lijkt of er nog een wit stukje (schroefdraad?) in het filter zit. Voorlopig lijkt ook het niet te lekken oid.
De bus moet binnen een paar weken toch naar de garage.
Zou zo'n dopje los te krijgen zijn? Voor tijdelijk ...
Zou ik door kunnen rijden? Of is dat af te raden?
Het dopje er weer op plakken met een klodder 2 componentenlijm of ruitenkit?
Een hoop vragen die opkomen ... Misschien heeft iemand antwoord
Groeten,
Odorf
Het lijkt of er nog een wit stukje (schroefdraad?) in het filter zit. Voorlopig lijkt ook het niet te lekken oid.
De bus moet binnen een paar weken toch naar de garage.
Zou zo'n dopje los te krijgen zijn? Voor tijdelijk ...
Zou ik door kunnen rijden? Of is dat af te raden?
Het dopje er weer op plakken met een klodder 2 componentenlijm of ruitenkit?
Een hoop vragen die opkomen ... Misschien heeft iemand antwoord
Groeten,
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jun 2010, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Brandstoffilter dopje kapot
Als je het restant eruit kunt krijgen heb ik nog wel een dopje liggen van een oud filter maar dan bleef ik als ik jou was de eerste uren uit de buurt van open vuur .
Gezien de staat (ouderdom?) van het dopje en het filter is het geen overbodige luxe om het geheel maar vast te vervangen, de eigenlijke afdichting zit blijkbaar in het dopje gezien de foto . Verkrijgbaar in iedere automaterialenzaak en het is best zelf te doen.
Ik denk sowieso dat het dopje geen los verkrijgbaar onderdeel is.
Groeten Marcel.
Gezien de staat (ouderdom?) van het dopje en het filter is het geen overbodige luxe om het geheel maar vast te vervangen, de eigenlijke afdichting zit blijkbaar in het dopje gezien de foto . Verkrijgbaar in iedere automaterialenzaak en het is best zelf te doen.
Ik denk sowieso dat het dopje geen los verkrijgbaar onderdeel is.
Groeten Marcel.
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Landcruiser BJ42
BMW X6M
- Pascal-141
- Berichten: 10855
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Brandstoffilter dopje kapot
Gewoon een nieuw filter monteren , aan de staat van het huidig filter te zien is dat precies wel eens nodig (zit er precies al lang op)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Brandstoffilter dopje kapot
Thanks beide,
Ik was inderdaad al van plan om het filter te gaan vervangen.
Ik zie begrijp dat hij er heeeeel lang op moet zitten als dat dopje zo is aangetast.
Alleen mijn belangrijkste vraag was ... kan ik nog heel even zonder dat dopjen rondrijden tot het filter is vervangen of kan dat kwaad? en kan ik dan tijdelijk, voor 2 weken ofzo, even het dopje vasplakken? Of moet ik op de fiets naar de automaterialen zaak en ter plekke een nieuwe erin zetten. (Geen ervaring mee )
Groeten Odorf
Ik was inderdaad al van plan om het filter te gaan vervangen.
Ik zie begrijp dat hij er heeeeel lang op moet zitten als dat dopje zo is aangetast.
Alleen mijn belangrijkste vraag was ... kan ik nog heel even zonder dat dopjen rondrijden tot het filter is vervangen of kan dat kwaad? en kan ik dan tijdelijk, voor 2 weken ofzo, even het dopje vasplakken? Of moet ik op de fiets naar de automaterialen zaak en ter plekke een nieuwe erin zetten. (Geen ervaring mee )
Groeten Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Brandstoffilter dopje kapot
Wat is ongeveer een stap-voor stap beschrijving van de belangrijkste dingen om een brandstoffilter te verwisselen.
Ben (nog steeds) een leek op T4 gebied. weet inmiddels wel een heel klein beetje iets van sleutelen.
Ben nu al 20 zoek-pagina's door aan het spitten over het brandstoffilter maar kom dat nog niet tegen.
Thanks,
Odorf
Ben (nog steeds) een leek op T4 gebied. weet inmiddels wel een heel klein beetje iets van sleutelen.
Ben nu al 20 zoek-pagina's door aan het spitten over het brandstoffilter maar kom dat nog niet tegen.
Thanks,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Brandstoffilter dopje kapot
Hallo Odorf,
Kijk eens op de volgende site.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Kraftstofffilter" onclick="window.open(this.href);return false;
Zet http://www.t4-wiki.de" onclick="window.open(this.href);return false; bij je favorieten. Hier is veel terug te vinden.
Het witte geheel is bedoeld om van tijd tot tijd het filter te ontwateren.
Als het filter niet lekt, lijkt het mij dat je er mee door kunt rijden. Kan ook zijn dat er een laagje prut onder in je filter zit, dat de afvoer verstopt. Dat zou tijdens het rijden los kunnen raken, waardoor je toch in de problemen komt. Filter moet om de 30.000 km vervangen worden. Die van jou ziet eruit alsof hij nog nooit vervangen is.
Als je de opening afgedicht krijgt kun je gewoon doorrijden.
Filter vervangen is een kwartiertje werk. Het moeilijkste (lastigste) is de slangetjes los te wurmen.
Maak vooraf even een digitaal fotootje zodat je alles weer op de juiste manier terug kunt aansluiten.
Het O-ringetje zou altijd vervangen moeten worden, maar wordt niet bij een nieuw filter geleverd.
Groet,
Herman744
Kijk eens op de volgende site.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Kraftstofffilter" onclick="window.open(this.href);return false;
Zet http://www.t4-wiki.de" onclick="window.open(this.href);return false; bij je favorieten. Hier is veel terug te vinden.
Het witte geheel is bedoeld om van tijd tot tijd het filter te ontwateren.
Als het filter niet lekt, lijkt het mij dat je er mee door kunt rijden. Kan ook zijn dat er een laagje prut onder in je filter zit, dat de afvoer verstopt. Dat zou tijdens het rijden los kunnen raken, waardoor je toch in de problemen komt. Filter moet om de 30.000 km vervangen worden. Die van jou ziet eruit alsof hij nog nooit vervangen is.
Als je de opening afgedicht krijgt kun je gewoon doorrijden.
Filter vervangen is een kwartiertje werk. Het moeilijkste (lastigste) is de slangetjes los te wurmen.
Maak vooraf even een digitaal fotootje zodat je alles weer op de juiste manier terug kunt aansluiten.
Het O-ringetje zou altijd vervangen moeten worden, maar wordt niet bij een nieuw filter geleverd.
Groet,
Herman744
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Brandstoffilter dopje kapot
ik meen dat VW 60.000 voorschrijftHerman744 schreef: Filter moet om de 30.000 km vervangen worden. Die van jou ziet eruit alsof hij nog nooit vervangen is.
maar naast een aantal kilometers zou ik ook een bepaalde tijd in ogenschouw nemen ivm de tijd dat de diesel in je tank verblijft wat ook niet bevorderlijk is voor de kwaliteit.
30.000 of 2 jaar zou een net interval zijn om op zeker te gaan, bij de automat zaak kost een filter nog geen 25 euro meen ik
Herman744 schreef: Filter vervangen is een kwartiertje werk. Het moeilijkste (lastigste) is de slangetjes los te wurmen.[/qutoe]
dat is volledig afhankelijk van welk type T4 je hebt, ik heb een TDI uit 96 met ABS en daar staat echt vanalles in de weg boven het filter waardoor ik het het makkelijks en snelst vind om het front en de linker koplamp er uit te pakken en via het gat van de koplamp het filter te vervangen maar dan ben je toch wel een half uurtje zoet
volgens mij kan het maar op één manier als je eningszins logisch nadenkt, maar een foto kan geen kwaad als referentie.Herman744 schreef: Maak vooraf even een digitaal fotootje zodat je alles weer op de juiste manier terug kunt aansluiten.
Het O-ringetje zou altijd vervangen moeten worden, maar wordt niet bij een nieuw filter geleverd.
Het O-ringetje krijg ik altijd in de doos van het filter meegeleverd, nog nooit apart naar gevraagd. bij VW een keer ivm lekkage een neiwue gevraagd (filter was aftermarket mann filter) en die kreeg ik gratis toen, zou 35 ct kosten.
ik ga zo even bij een oud filter kijken hoe dat dopje afdicht, ik meen dat ie binnenin op een O-ringetje afsluit, dus dan zou je kunnen doorrijden en zsm je filter vervangen.
Mocht je zelf het filter vervangen, dan kun je overwegen om het te proberen te vullen met schone diesel (niet uit het oude filter overgieten) zodat ie sneller aanslaat bij starten na het vervangen. Zelf start ik een 2 of drie keer gewoon door tot ie aanspringt en blijft lopen. (niet vooraf nieuwe filter vullen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Brandstoffilter dopje kapot
Odorf,
Als je Duits redelijk is, heb je hier misschien iets aan. Stap voor stap. Daar vroeg je om.
Roger heeft gelijk: filterwissel om de 60.000 km.
groet,
Herman744
Als je Duits redelijk is, heb je hier misschien iets aan. Stap voor stap. Daar vroeg je om.
Roger heeft gelijk: filterwissel om de 60.000 km.
groet,
Herman744
Re: Brandstoffilter dopje kapot
Bedankt voor alle reacties! :klappen
Automaterialenwinkel was gelukkig open. Nieuw filter gehaald voor 28,- Een Fram (inclusief rubber ringetje, zat er al op)
Achteraf gezien is het echt een hele simpele klus ... dat ik daar zo moeilijk tegenaan kan kijken
Het lastigste was eigenlijk de 2 brandstofleidingen van de omgebogen pijpjes af krijgen. Deze zaten enorm vast maar toen ik ze eindelijk een beetje rond kon draaien lieten ze los. Ik durfde hier niet enorm veel kracht op te zetten, is ook oud. En je hebt wat weinig ruimte. Daarna het oude filter eruit. Ook dit ging niet zonder slag of stoot. Maar met beheerste klappen met de achterkant van de ratel op de onderkant kwam hij omhoog. Omdat de slangetjes eerst waren losgemaakt begon door mijn kapotte aftapdopje brandstof te lekken. Snel een bakje eronder dus. En als ik het nog een keer doe meteen maar een bakje en wat doekjes klaarleggen
Het nieuwe filter vanuit m'n jerrycan gevuld met verse diesel ... Aangesloten ... En hij liep in 1 keer probleemloos.
Weer een overwinning op mezelf. En zonder jullie hulp was ik er niet aan begonnen
Thanks,
Odorf
Automaterialenwinkel was gelukkig open. Nieuw filter gehaald voor 28,- Een Fram (inclusief rubber ringetje, zat er al op)
Achteraf gezien is het echt een hele simpele klus ... dat ik daar zo moeilijk tegenaan kan kijken
Het lastigste was eigenlijk de 2 brandstofleidingen van de omgebogen pijpjes af krijgen. Deze zaten enorm vast maar toen ik ze eindelijk een beetje rond kon draaien lieten ze los. Ik durfde hier niet enorm veel kracht op te zetten, is ook oud. En je hebt wat weinig ruimte. Daarna het oude filter eruit. Ook dit ging niet zonder slag of stoot. Maar met beheerste klappen met de achterkant van de ratel op de onderkant kwam hij omhoog. Omdat de slangetjes eerst waren losgemaakt begon door mijn kapotte aftapdopje brandstof te lekken. Snel een bakje eronder dus. En als ik het nog een keer doe meteen maar een bakje en wat doekjes klaarleggen
Het nieuwe filter vanuit m'n jerrycan gevuld met verse diesel ... Aangesloten ... En hij liep in 1 keer probleemloos.
Weer een overwinning op mezelf. En zonder jullie hulp was ik er niet aan begonnen
Thanks,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Brandstoffilter dopje kapot
that's what we're here for!
all for one, and one for all
all for one, and one for all
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Brandstoffilter dopje kapot
Als je tegelijkertijd dat jij of een ander aan de slangetjes trekt er op de pijpjes op de filterHet lastigste was eigenlijk de 2 brandstofleidingen van de omgebogen pijpjes af krijgen. Deze zaten enorm vast maar toen ik ze eindelijk een beetje rond kon draaien lieten ze los
iemand duwd met een grote platte schoevendraaier of een klein steeksleuteltje
dan schuift het slangetje er zo vanaf iets voor de volgende keer.
Het is vaak zo dat als je ergens aan begint het best wel mee valt, en op WJW kun je het een en ander aan de specialisten vragen, en er staat ook een hoop op, dus eerst je erin verdiepen en dan loshalen.
ik durf ook niet zoveel los te sleutelen, maar ga meestal naar iemand die
"het even kan controleren" of ik het goed heb gedaan, of als ik het niet meer snap mij advies kan geven, en onder die omstandigheid ben ik wel een aantal stappen verder gekomen als wat ik anders zou durven los te halen.
het is vaak een kwestie van durven, en goed kijken hoe het zat, evtl foto.s maken van de uitbouwstappen, en de spullen op volgorde leggen van uitbouw.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Multivan Generation
- Berichten: 34124
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Brandstoffilter dopje kapot
geweldig toch zo'n forum
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Brandstoffilter dopje kapot
inderdaad op wjw staat/is ondertussen van de T4 meer kennis dan de gemiddelde algemene monteur weet, en veel stukjes (puzzel) kennis op het forum van iedereen maakt samen een karwei tot een goed eind.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Brandstoffilter
Hallo, hier zijn we weer ...
Nadat ik mijn brandstoffilter enige weken geleden heb vervangen is mijn brandstofverbruik omlaag gegaan.
Mijn rijstijl is niet veranderd en de stukken die we rijden ook niet noemenswaardig.
Normaal was het tussen 1:12-1:13 en ik kom nu uit op 1:14. Toeval of verklaarbaar?
Er is verder aan de trouwe 1900TD niets veranderd/aangepast. Tank altijd standaard diesel bij diverse merken slang.
Ben er heel blij mee hoor! maar ik vraag me af of het toeval is of waar die zuinigheid in kan zitten ...
En als er een andere reden te vinden is dan wil ik proberen of 1:30 haalbaar is
Groeten,
Odorf
Nadat ik mijn brandstoffilter enige weken geleden heb vervangen is mijn brandstofverbruik omlaag gegaan.
Mijn rijstijl is niet veranderd en de stukken die we rijden ook niet noemenswaardig.
Normaal was het tussen 1:12-1:13 en ik kom nu uit op 1:14. Toeval of verklaarbaar?
Er is verder aan de trouwe 1900TD niets veranderd/aangepast. Tank altijd standaard diesel bij diverse merken slang.
Ben er heel blij mee hoor! maar ik vraag me af of het toeval is of waar die zuinigheid in kan zitten ...
En als er een andere reden te vinden is dan wil ik proberen of 1:30 haalbaar is
Groeten,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<