Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aluminium velgen advies

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Aluminium velgen advies

Bericht door ZwedenTransporter »

Waar moet ik op letten als ik aluminium velgen koop voor mijn T4 van 1999 ?
En aan wat voor prijs moet ik denken ?

Ik zie er 4 te koop staan van 16" - 205-55 met VW op de velg en een 5 steek maar ik moet bellen voor meer info.
Banden zijn niet meer goed en ze vragen er 200 euro voor

Graag jullie advies
Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Aluminium velgen advies

Bericht door Roger B. (11)61 »

de vaste riedel he.....

de juiste steek: 5x112
de juiste diameter naafgat, verkleinen kan dmv opvulringen die daarboor in de handel zijn.
velgbreedte
ET waarde
voldoende draagkracht
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Aluminium velgen advies

Bericht door ZwedenTransporter »

Dank je Roger
Waar kan ik de ET waarde en de draagkracht vinden ?
Is de velgbreedte belangrijk tov de banden maat die er op zitten (205 x 55) voor de T4 ?
Stel dat het allemaal voldoet aan de eisen is de prijs dan aannemelijk of goedkoop of juist te duur ?

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Aluminium velgen advies

Bericht door Roger B. (11)61 »

banden zijn te klein voor een T4, ik heb 225 55 R16 er onder, die maat is door tante TUV vrijgegeven voor mijn velgen op mijn T4

loadindex moet voldoen aan jouw maximaal toegestane aslasten, staan soms op het kenteken, maar als het goed is ook op het metalen plaatje op de slotdrager onder de motorkap, de hoogste aslast delen door 2 en dan minimaal 50kg erbij tellen dan heb je de draagkracht van de velg.

Om er achter te komen wat de draagkracht van de velg is, dat is wat lastiger, vaak moet je dat bij de fabrikant navragen omdat het niet herkenbaar op de velg staat.

ET waarde weet ik niet uit het hoofd, mijn Borbet CB's hebben 38 meen ik, maar hier op het forum is dat ook al vaak ter sprake geweest (net als alle andere velg en band maten :knipoog )

voor een bepaalde range aan bandbreedtes is een bepaalde velgbreedte optimaal, ook daar zit ik niet in, en tegenwoordig hoef ik die keuzes niet meer te maken omdat ik alleen de bandenmaten mag monteren die door de TUV goedgekeurd zijn, en dat is gekoppeld aan exact het velg merk/model/type en exact mijn transportertype (zo wordt er onderscheid gemaakt tussen een Transporter bestelwagen, caravelle, multivan, pickup, syncro maar ook naar motortype enzo)

Het allermooist voor het zeker zijn is als je voor die velgen een ABE kunt vinden waar de transporter als toegestaan montagevoertuig genoemd wordt, dan weet je 100% dat je goed zit. Vaak kun je zo'n ABE opvragen bij de fabrikant of zijn vertegenwoordiger in Duitsland.

In Nederland wordt er bijna nooit gekeken naar al die regelgevingen, als het er op past en niet te ver uit steekt kraait er geen haan naar.

200 euro te veel voor velgen? tja, als de velgen goed zijn voor je T4 en in fatsoenlijke staat verkeren niet. Ik heb ruim 2 jaar op ebay gezocht naar Borbet CB velgen met ABE voor mijn auto, uiteindelijk na vele veilingen die me te duur werden een set gekocht die 3 maanden op een golf 5 gezeten hebben met even oude banden (90% profiel) voor het belachelijk lage bedrag van 150 euro. Opgehaald in Dortmund, Banden eraf gehaald en op Ebay gezet (ook 205/55/16 meen ik) Die zijn toen door een Nederlander (ergens uit de flevopolder) hier opgehaald voor 90 euro...kortom ik heb 60 euro en wat rij-en ebaykosten betaald voor 4 zgan Borbet CB velgen voor een T4....met geduld en geluk lukt dat soms...

En soms loop je toevallig tegen een koopje aan:
Van de week bij de Mazdadealer in het dorp hier voor een peertje voor de achterlamp en een bout in het chassis, in het gesprek met de eigenaar ter sprake gebracht dat ik 16 inch velgen van een bepaald aktiemodel MX5 zocht. Die had ie niet, maar wel velgen van een ander aktiemodel. Die velgen waren op een velg met twee krasjes na gewoon als nieuw.... mocht ik voor 160 euro meenemen...heeft ie nog even proberen uit te zoeken of die om mijn model MX5 mochten, niet kunnen vinden, in de zoektocht wel de onderdeelprijs in het onderdelensysteem voorbij zien komen...453 euro ex btw per stuk! (in geen 453 jaar)
Kijk en dan woon je in Duitsland.....
Mazda gemaild of ze me informatie konden geven waarmee ik kon aantonen dat het verschil tussen de NB (1998-2001) en de NB-FL (2001-2005) modellen van de MX5 alleen optisch zijn zodat ik die velgen via "einzelabname" (soort aanvullende typegoedkeuring voor een bepaald onderdeel alleen op jouw auto) kon legaliseren. Na vier keer heen en weer mailen en drie keer een andere variant van het zelfde document ontvangen te hebben (waarin staat dat de typegoedkeuring van mijn auto velgen van 14"en 15"vrijgeeft) uiteindelijk een mailtje dat ze niet meer voor me konden betekenen.....
Dan maar een duits MX-5 forum opzoeken, vraag gesteld, binnen een uur een link met een document van het Kraffahrzeug bundesamt waarin een hele lijst met aktiemodelvelgen van de MX5 staat en de typegoedkeuringen van MX5 modellen waar die op mogen. In deze lijst staat die bewuste velg en mijn model MX5 wordt daar genoemd als model waar ie op mag..... snap alleen niet dat Mazda Duitsland je zo'n document niet kan verstrekken.

Maar rijden zonder dat document zou in geval van controle betekenen dat ik 150 euro boete en 3 punten op het rijbewijs zou krijgen, een ongeval krijgen met die velgen zonder dat document kan betekenen dat de verzekering niet uitkeert omdat je met een auto zonder typegoedkeuring rijdt die niet op de weg mag..... daarnaast een boete voor het rijden met een illegaal voertuig zonder verzekering, en waarschijnlijk daardoor ook inname van je rijbewijs....

ze doen niet misselijk over niet-goedgekeurde aanpassingen aan voertuigen hier in Duitsland.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Aluminium velgen advies

Bericht door ZwedenTransporter »

Dank je wel voor je ruime uitleg.
Ik zoek maar even verder. Ik moet ze niet hebben maar zou wel leuk staan en deze kwamen op mijn pad en ik vond het een leuke aanbieding omdat ik vaak alleen maar duurdere gezien heb en dat gaat mijn budget te boven juist omdat ik ze niet moet hebben maar alleen voor het uiterlijk wil.
Komt bij dat ik dan meteen 4 stalen velgen over heb voor de winterbanden.
Nogmaals bedankt

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Aluminium velgen advies

Bericht door Roger B. (11)61 »

ach... ik kocht de T4 op 17"alu heb toen winterbanden gekocht en 4 stalen velgen, toen de 17"vervangen door de huidige 16" (17"heeft naar mijn smaak te weinig rubber onder de velg, geen comfort over) en daar hou ik het bij.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
riesk
Berichten: 104
Lid geworden op: 26 jan 2008, 08:09

Re: Aluminium velgen advies

Bericht door riesk »

Ik heb 5 spaaks 15 inch met conti vanco s te koop met 2 zo goed als nieuwe banden
en 2 wat minder de prijs komen we wel uit. ze liggen in de weg.
Zijn nieuw geleverd onder nieuwe t4 van Pon.
Foto,s gaat nie lukken, want ik ben met computers net zo handig
als jullie met raketten. :jump
Je hebt zelf een korte neus!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Aluminium velgen advies

Bericht door Roger B. (11)61 »

riesk schreef: Foto,s gaat nie lukken, want ik ben met computers net zo handig
als jullie met raketten. :jump
gevaarlijke stelling.....

Kom maar op met die foto's, ik ben rocketengineer :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
riesk
Berichten: 104
Lid geworden op: 26 jan 2008, 08:09

Re: Aluminium velgen advies

Bericht door riesk »

Maar jij bent ook heel bijzonder...... :bifun
Je hebt zelf een korte neus!
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Aluminium velgen advies

Bericht door Wim T4 935 »

riesk schreef:Ik heb 5 spaaks 15 inch met conti vanco s te koop met 2 zo goed als nieuwe banden
en 2 wat minder de prijs komen we wel uit. ze liggen in de weg.
Zijn nieuw geleverd onder nieuwe t4 van Pon.
Foto,s gaat nie lukken, want ik ben met computers net zo handig
als jullie met raketten. :jump
Stuur mij dan maar :mail met foto's en een prijsvoorstel. Het emailadres is mijn gebruikersnaam hier met punten ertussen AT gmail DOT com
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
riesk
Berichten: 104
Lid geworden op: 26 jan 2008, 08:09

Re: Aluminium velgen advies

Bericht door riesk »

Beste Wim, ik zit ook in de Randstad.En zoals je kan lezen in mn eerste
bericht kan ik geen fotos plaatsen, ik ben de hele dag thuis en je kan mij bellen op 0653229274.
MVG Riesk.Voor 175 Euro mogen ze weg.
Je hebt zelf een korte neus!
Plaats reactie