Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

thermostaat vervangen zelf doen??

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Red Viper
Berichten: 110
Lid geworden op: 16 jan 2007, 14:52
Locatie: Purmerend

thermostaat vervangen zelf doen??

Bericht door Red Viper »

Hallo Allen,

Mijn temp meter werkt dan weer wel dan weer niet nu heb ik al gezocht op het forum
en ik begrijp dat vervangen van de thermostaat het beste is mijn vraag is is het zelf te doen en is het diegene die op de radiateur zit?
ik heb een 1999 tdi met 88pk

Alvast bedankt Mar (red viper 502)
Groeten, Mar ( voorheen Red Viper 502 T4 Nu Black Mamba T5gp )
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: thermostaat vervangen zelf doen??

Bericht door Harry 341 »

De Thermostaat zit achter een komvormig dekseltje onder de koelvloeistofpomp.
Maar waarom denk je dat dat de boosdoener is?Ook vaak een breukje in de print van de klokkenwinkel...en bij mij was het de meter zelf die kaduuk was....

De thermoschakelaar in de radiateur is voor de koelvinnen.....er zit in het blok ook nog zo;n ding.En DAT is de "gever" voor de temperatuurmeter..
Kan met twee of vier draden zijn...zie foto...
Bijlagen
IMG_5153.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: thermostaat vervangen zelf doen??

Bericht door Roger B. (11)61 »

waarom denk je dat je thermostaat de oorzaak is van het af en toe wel en af en toe niet werken van je temp.meter?

De thermostaat is maar hoogst zelden wisselend kapot, hij doet het of hij doet het niet meer maar niet af en toe wel en af en toe niet.

Ik ga voor een elektrische storing in sensor, bekabeling, of tellerunit.

de stekker op de sensor goed checken, de kabeltjes raken waar ze de stekker in gaan vaak beschadigd.
Stekkers van de tellerunit achterop de zekeringkast (2 blauwe naast elkaar) goed aandrukken
als dat niet werkt kan het dus je teller of je sensor zijn, dan ga ik voor de sensor, niet heel lastig te vervangen en kosten valt mee (30-50 euro geloof ik dat ie kost) vervangen met koude motor of in elk geval met open reservoir zodat er geen druk op het systeem staat. sensor zit met klemmetje vast in een gat, klemmetje wegtrekken dan kan de sensor er zo uit (altijd nieuwe o-ring gebruiken)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Red Viper
Berichten: 110
Lid geworden op: 16 jan 2007, 14:52
Locatie: Purmerend

Re: thermostaat vervangen zelf doen??

Bericht door Red Viper »

wat ik hieruit begrijp is dus dat ik niet bang hoef te zijn dat mijn fan van de radiateur niet aanslaat als de motor te warm word?
Groeten, Mar ( voorheen Red Viper 502 T4 Nu Black Mamba T5gp )
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: thermostaat vervangen zelf doen??

Bericht door René »

Marcel

Je hebt een thermo voeler voor aanwijzing in je tellerunit en je hebt een voeler die de koelvinnen aanstuurt. Beide voelers staan dus los van elkaar. Ik kan wel uitlezen of de voeler stuk is die de temperatuur aangeeft op je tellerunit.

Je hoeft inderdaad niet bang te zijn dat je koelvinnen niet aanslaan.

René
Plaats reactie