Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

airco werkt niet meer

vragen over de T4
Plaats reactie
richarde
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 mei 2010, 21:30
Locatie: gouda

airco werkt niet meer

Bericht door richarde »

Hallo t4 techneuten, Ik ben in het bezit van een fijne t4 102pk,nu na tunning ,oct 125pk :klappen .. dat heb ik vandaag laten doen met kat vervanger en erg plaatje laten plaatsen :werkaanT4 .lekker vlotlopende 5cilinder......

Vandaag nadat ik ben gestopt doet mijn airco het niet meer :ie ,zomaar in eens.vanmidag was het nog megakoud in me t4...
Ik ben op onderzoek gegaan.alle zekeringen zijn ok.
de vinnen op de radiator draaien
relais klikt,maar de pomp slaat niet aan.,(wat dan dat zijn),
Kan het zijn dat de software de module aan zet, zodat de aircopomp uit gaat,bv als de motor erg warm is dan schakelt de airco uit.of bij zeer zware omstandigheden.....
heeft iemand dit al eens mee gemaakt...
ik bel maandag de garage ff op...maar ik ben toch benieuwd of er een andere t4 rijder dit heeft meegemaakt :driveT4 .
groet :driveT4 Rrichard
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: airco werkt niet meer

Bericht door Roger B. (11)61 »

het ZOU een foutje in het programmeren kunnen zijn, normaalgesproken (weet niet of bij een T4 dat ook gebeurd) schakelt het motormanagement bij vollast de aircopomp uit, om die 8pk extra te kunnen gebruiken. Als er nu door een foutje in de programmering ALTIJD de airco uitgeschakeld wordt, dan krijg je jouw probleem...

ik begrijp dat ie vandaag gechipped is, dus het is wel erg toevallig dat daarna de airco niet werkt.....

JE kunt in elk geval kijken of de magneetkoppeling op de compressor spanning krijgt, zoja dan is de magneetkoppeling kopt, zoniet, dan zou ik de tuner eesn op je probleem attenderen, (als dit probleem echt na het tunen gelijk naar voren gekomen is)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: airco werkt niet meer

Bericht door repelsteeltje »

lage druk sensor van het aircosysteem zou kunnen.... (dus of sensor stuk maar waarschijnlijk te weinig drijfgas)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33913
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: airco werkt niet meer

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou net zoals Roger zegt,
eens kijken, met een testlampje of de aircopomp wel aangestuurd wordt.

Dus stekker loshalen van de aircopomp, op de stekker een testlampje aansluiten,
iemand anders de motor laten starten en de airco laten bedienen.

Gaat het lampje niet aan? Dan wordt de aircopomp dus niet aangestuurd door externe factoren.
Gaat het lampje wel aan? Dan zou het kunnen, dat je magneetkoppeling overleden is. (dat had ik eens).
Dit kun je voelen door de pomp wat te verdraaien, en als je nog steeds druk voelt in het systeem, dan is dat in ieder geval niet leeg en zou het je magneetkoppeling kunnen zijn :knipoog

Ik vind het ook wel heel toevallig dat, nadat je de software hebt laten aanpassen,
dat de airco het niet meer doet.
Doet hij het bij stationair toerental nog wel?
En zodra er vermogen gevraagd wordt niet meer?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: airco werkt niet meer

Bericht door René »

Zit de koppeling (binnenwerk) er nog wel op?

René
Plaats reactie