Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor vervangen

vragen over de T4
Plaats reactie
P-team
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jun 2010, 21:05

Motor vervangen

Bericht door P-team »

Allereerst wil ik zeggen super deze site voor T liefhebbers!

Ik heb sinds kort een T4 uit 1993 1.9 D gekocht. eigenlijk ben ik meer gevallen voor de looks dan voor het vermogen.
hij is geheel zwart mooie velgjes en natuurlijk dubbele cabine!

Misschien in jullie ogen een ietwat domme vraag maar ik heb toch aardig goed gesurft en kreeg te weinig info.
ivm het tekort aan vermogen(en een tekort aan kennis) wil ik graag weten welke motoren ik zo in zou kunnen laten bouwen
of wat ik aan mijn bestaande motor kan veranderen zonder veel problemen(kan er zo een turbo op?). Hij heeft nl nog maar een ton gelopen en dit is erg weinig voor een dieseltje.

heeft er iemand ook goede ervaringen met een garage waarbij je voor een fatsoenlijke prijs/kwaliteit verhouding dingen eventueel aan kunt laten passen?

Bedankt alvast voor de reacties!
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Motor vervangen

Bericht door repelsteeltje »

1.9 TDI uit een golf III is te doen.
P-team
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jun 2010, 21:05

Re: Motor vervangen

Bericht door P-team »

dankjewel voor de reactie,
kun je misschien iets specifieker zijn met te doen. pas hij er 1op 1in of moeten er grote zaken gewijzigd worden?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

staat volgens mij zat op dit forum over ombouwen en tunen van motoren in de T4......................................

zoekfunktie?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Motor vervangen

Bericht door bartt4 »

kan ook een turbo van t4 1.9 td er op zette. Nodig spruitstuk, de turbo, pomp aan passen, voor het mooie en interkoeler, dan heb je wat extra pktjes word wel geen racer maar scheelt wel.
Zelf ook paar keer gedaan. motoren zijn iedentiek de 1.9 en 1.9 td.
tdi van golf 3 kan ook, maar dan komt er meer bij kijken. steunen aanpassen uitlaat spruitstukken, en electronika. of je moet mechanische pomp plaatsen.
RUBBEREXPRESS
P-team
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jun 2010, 21:05

Re: Motor vervangen

Bericht door P-team »

Dankjewel!

ik hoef ook geen racemonster maar een beetje extra bovenin voor het trekken van een aanhangwagen van 1000 kg is wel fijn!

Gaan we gewoon doen!
lucky
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:00
Locatie: Voorburg

Re: Motor vervangen

Bericht door lucky »

Bartt4,

Hebben een 1.9d en een 1.9td ook dezelfde versnellingsbak? Zat zelf ook te denken aan het monteren van een turbo op m'n 1.9D, maar ben er nooit aan begonnen omdat ik dacht dat ook de versnellingsbak aangepast moest worden ivm met de overbrengverhouding.

gr,

Luuk
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

ook als de overbrengingsverhoudingen niet gelijk zijn is dat nog niet een noodzaak om de bak te vervangen, je krijgt meer vermogen en koppel, dus hij wordt er hooguit wat sneller van in acceleratie..

enige noodzaak om een bak te vervangen is als je koppel dusdanig verhoogd wordt dat je bak het niet meer aan kan, maar zoveel ga je niet omhoog denk ik.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Motor vervangen

Bericht door bartt4 »

sommige bakken zijn zelfde sommige net wat andere verhouding. Alle 1.9 met of zonder turbo zou wel wat een langer 5e versnelling kunnen hebben. De mijne draaid op gegeven moment ook flink toeren als ik door zet.
Voordeel hiervan is wel dat die lekker wil trekken ook in de 5.
Verschil in versnelingsbak verhoudingen is niet denderend en je kan dan ook gewoon je oude bak laten zitten.
Mooiste voor ombou is dat je een compleet spruitstuk turbo en uitlaat deel vind van een 1.9 td. je moet alleen een gat boren achter in je 1.9 blok of als je al een nieuwere hebt moet je er een stop uitdraaien, waar je de retour leiding van de olie vanaf je turbo in kan draaien. (M 22 schroefdraad. De vorm zit al in je moter voor geperst. en je zal na montage je pomp iets meer diesel moeten geven. Wel geld voor de ombouw dat je weet wat je doet. ook met opschroeven van je pomp ed.
Heb je vragen verder hoor ik het wel. Heb dit bij diverse 1.9 nu gedaan. blokkies kunne best veel hebben.
Sucsesssss :wjw
RUBBEREXPRESS
P-team
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jun 2010, 21:05

Re: Motor vervangen

Bericht door P-team »

heeft er iemand een idee waar ik het monteren van een turbo + alle benodigdheden een beetje voordelig kan laten doen?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

woon je in het noordoosten?? mail eens met bart.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie