Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Slecht schakelen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Slecht schakelen

Bericht door André »

Ik blijf nog steeds zitten met een af en toe slecht schakelende T4. Vooral bij achteruit wil hij er vaak niet in maar na een paar keer op het koppelingspedaal getrapt te hebben lukt het prima. Dat zelfde geld voor normaal schakelen, de ene keer gaat het echt stroef en de andere keer als boter.
Dus ik had zo het idee om maar eens beide koppelingscilinders te gaan vervangen.
. . .. op de Duitse e-bay vind je geregeld nieuwe koppelingscilinders aan de kant van de versnellingsbak voor relatief weining geld maar wat ik niet echt kan vinden is de koppelingscilinder die bovenaan zit dus aan het pedaal zelf.
Heeft iemand toevallig hier een adresje of linkje voor waar je ze voor "weinig" kan kopen ?
O ja . . . . het gaat over een 1.9 Td van eind 1995

André
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Slecht schakelen

Bericht door Roger B. (11)61 »

zonde om goed spul te vervangen... kijk eerst of er een lek is, en zo ja welke ...............je zou verwachten dat er dan ook remvloeistof tekort aan het ontstaan is............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Slecht schakelen

Bericht door André »

. . . . nee, er is geen lek en de gewrichten/kogels van de schakelstangen zijn ook in goede staat en gesmeerd.

André
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Slecht schakelen

Bericht door Roger B. (11)61 »

als je geen lek hebt watdenk je dan te bereiken met het vervangen van koppelingscilinders?

hoeveel heeft ie gelopen? stads of snelweg kilometers?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Slecht schakelen

Bericht door pluuke »

Als ie soms moeilijk in zijn versnelling gaat zou je zeggen dat ie niet goed ontkoppeld.
Waardoor je bak niet kan synchroniseren.
Maar of dat te wijten is aan de één of beide koppelingscilinders is niet zeker.
Deze gaan vervangen is dan een gok.
Is de koppelingsplaat niet gewoon aan zijn einde of misschien de drukgroep gaar.....
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Slecht schakelen

Bericht door Egbert&Manon »

Vloermatje onder het koppelingspedaal?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Slecht schakelen

Bericht door Multivan Generation »

Egbert&Manon schreef:Vloermatje onder het koppelingspedaal?

Egbert
Ja ik heb daar ook een vloermatje zitten, jij ook? :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Slecht schakelen

Bericht door Rotor »

zou het misschien ook die kunststof bolletjes in het schakel mechanisme kunnen zijn?
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Slecht schakelen

Bericht door robertTREBOR »

heb je ooit wel eens de versn.bak olie ververst ?

ik verkocht in de periode 1988 - 2005 ca 120 stuks T4 per jaar.

moets op geg. moment steeds versn. bakken voor garantie verv. die in elkaar liepen.

ging toen bij iedere T4 de bakolie verversen, daarna nooit meer gebeurd.

maar kwam ook veel bakken tegen met nog maar 0.5 ltr. olie erin !!

wat me ook opviel is dat ze veel beter schakelde met verse schone olie ipv. oude vervuilde olie met veel slijpsel er door heen.

en dan de juiste hoeveelheid olie uiteraard.

misschien kan je er wat mee

succes.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Slecht schakelen

Bericht door Roger B. (11)61 »

na het vervangen van motor en versnellingsbak vorig jaar de bak gevuld terwijl de auto op asseuntjes stond.... schakelde wat hakerig...

na de proefrit versnellingsbak olie bijgevuld...nog geen kwart liter... en overduidelijk beter schakelen......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Slecht schakelen

Bericht door Harry62 »

Het verhaal zoals je het verteld doet mij denken aan een kapot toplager
Het lager in het vliegwiel waar de as van de versnellingsbak in zit.

Weet alleen niet zeker of die er bij jouw 1.9 TD inzit
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Ron Mokum 383
Berichten: 732
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Slecht schakelen

Bericht door Ron Mokum 383 »

Ik had ook af en toe moeilijk in zijn één! verzn.bak olie vernieuwd, en geen last meer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.

Groet Ron Mokum 383
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Slecht schakelen

Bericht door bartt4 »

idd eens de bak olie verversen scheelt veel
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Slecht schakelen

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja, bakolie verversen kost misschien 30 euro en een half uurtje werk....baat het niet dan schaadt het niet...... de bak eraf halen kan altijd nog, maar ik denk niet dat je het in de koppelingscilinders moet zoeken..

Toplager zou wel kunnen, als dat niet goed loopt neemt ie je prise-as mee en lijkt het alsof de koppeling niet geheel vrij komt......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Slecht schakelen

Bericht door André »

. . . . ja ja dit antwoord duurde even :jump veel te mooi weer om achter de pc te zitten en forums te lezen.
Het is een camper en heeft 293000 km er op staan. Omdat het een camper is ga ik er vanuit dat het snelweg kilometers zijn.
Dat slechte schakelen doet hij al vanaf het begin dat ik hem heb en dat is nu 1 1/2 jaar.
Het slechte schakelen is niet constant . . . . het ene moment is het als boter en het andere is het klote.
Olie is het eerste wat ik vorig jaar zomer al heb vervangen . . . ik had geen idee wat er in zat en hoe lang dus die heb ik venieuwd. Echter het gevoel van voor en na de oliewissel is identiek.
Het wordt ook niet slechter het schakelen, het is ng hetzelfde als vorig jaar en dat ius nu 22.000 km verder !

De rede dat ik denk dat het de koppelingscilinder(s) zijn(is) als je het pedaal helemaal naar de bodem trapt en dan echt goed hard tegen de vloer aan je voelt dat hij even moet los springen.

De cilnders lekken niet naar buiten maar als één of beide interne lekkage hebben werken ze ook niet meer goed en raak je toch geen olie kwijt. Ditzelfde fenomeen ken ik bij voorremmen van motorfietsen, geen lekkage maar ook geen remdruk meer kunnen opbouwen.

Ja ik heb een mat in de auto maar die ligt niet in de weg voor het pedaal !!

Als het toplager in de krukas versleten is of helemaal weg gaat alleen de priceas slingeren en zou dat kunnen betekenen dat de koppelingsplaat ook wat gaat slingeren maar dat staat denk ik los van het ontkoppelen. En overigens geen idee of mijn T4 een toplager heeft.

Leuke reacties mannen !! maar het "lek" is nog niet boven.
Om nu rigoreus alles te gaan vervangen is ook weer zo wat, en dan kom je er nooit achter wat het precies is geweest. Buiten dat je teveel gekld uit geeft voor niets !! :bonk
Het punt is . .. ik kan er mee leven maar ik vind dat hakerig schakelen af en toe irritant. Als t'ie het niet helemaal doet doe ik gewoon dubbel clutchen en tussengassen . . . . daar schakelt elke bak goed mee.

:werkaanT4 André
Plaats reactie