Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Spatbord verbreden?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
vw_s
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 apr 2009, 19:04
Locatie: Bilzen (B)
Contacteer:

Spatbord verbreden?

Bericht door vw_s »

Nu heb ik eindelijk mijn 17" velgen op de bus gemonteerd, zijn de banden te breed... Dat heet in combinatie met de ET waarde van de velgen;
225 banden en ET-waarde 40. Omdat mijn bus verlaagd is raken de voorbanden de spatbord randen bij diep in veren.

Wat is nu de beste/simpelste oplossing? Smallere banden is uiteraard een oplossing, maar is het bijvoorbeeld ook mogelijk om de spatbord randen ietsje uit te rollen? Of op een andere manier de spatbord randen aan te passen?
Of is er wellicht nog een ander manier?
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33910
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Spatbord verbreden?

Bericht door Multivan Generation »

de voorkant ietsje naar boven draaien :knipoog
Ik rijd in de winter 225-60-16 met ET-35 en dat raakt niet..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Spatbord verbreden?

Bericht door Harry 341 »

Wat is de hoogte van de band?Ik denk dat daar de fout zit.ET 40 moet geen probleem zijn.Maar met (bijv.) 225/60/17 heb je een probleem!
Heb zelf 245/45/18 en ruimte over..ondanks 4 cm verlaging.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Spatbord verbreden?

Bericht door Pascal-141 »

Indien je bandenmaat goed gekozen is , heb je met een smalle band zoals een 225 , en een velg met ET 40 zelfs bij max. verlaging geen enkel probleem (ivm raken vd wielranden) .
Als jouw banden de wielranden raken , dan heb je waarschijnlijk een veel te hoge band erop ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Spatbord verbreden?

Bericht door Roger B. (11)61 »

225-55-16 op borbett velgen met ET 38 raakt ook niet (+- 4cm verlaagd)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Spatbord verbreden?

Bericht door Harry62 »

Ben ik ook wel benieuwd naar of het makkelijk uit te kloppen/rollen is die voorspatborden.
Ik ben van oude fuse naar nieuwe fuse gegaan vorig jaar en nu is mijn ET 42 net iets te weinig.
Bandenmaat 225/55-17
Als ik in de bocht (meestal linksom) een drempel of stoeprandje pak dan komt de band tegen het spatbord.

Hij pakt dan midden bovenin de rand en drukt deze naar buiten.
Als ik doorga zo dan krijg ik vanzelf ruimte :klappen
Maar da's niet de bedoeling
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
vw_s
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 apr 2009, 19:04
Locatie: Bilzen (B)
Contacteer:

Re: Spatbord verbreden?

Bericht door vw_s »

De bandenmaat is 225/55 R17, inderdaad iets groter als origineel. De keuze was bewust zodat ik een goed gevulde wielkast heb. :knipoog
Het probleem van een smaller band met dezelfde hoogte is dat die praktisch niet te krijgen zijn...
Als ik in de bocht (meestal linksom) een drempel of stoeprandje pak dan komt de band tegen het spatbord.

Hij pakt dan midden bovenin de rand en drukt deze naar buiten.
Als ik doorga zo dan krijg ik vanzelf ruimte :klappen
Maar da's niet de bedoeling
Dit is dus precies mijn probleem (maar dan rechtsom :lach ).
Niemand ervaring met uitrollen/verbreden?

Wellicht is het ook nog een idee om ipv enkel achter verlaagde veren een compleet verlagingssyteem te monteren met stuggere dempers? Zo wordt de veerweg natuurlijk wat beperkter.
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33910
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Spatbord verbreden?

Bericht door Multivan Generation »

Succes met uitrollen van wielkasten.
Ik heb me laten vertellen, dat het een drama wordt.

Ervaring van Pascal-141 was dat :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Spatbord verbreden?

Bericht door Roger B. (11)61 »

vw_s schreef:De bandenmaat is 225/55 R17, inderdaad iets groter als origineel. De keuze was bewust zodat ik een goed gevulde wielkast heb. :knipoog
Tja, goed gevulde wielkasten heb je met standaard diameter en verlaging ook wel....... en-en gaat niet......moet of-of zijn :knipoog
vw_s schreef: Wellicht is het ook nog een idee om ipv enkel achter verlaagde veren een compleet verlagingssyteem te monteren met stuggere dempers? Zo wordt de veerweg natuurlijk wat beperkter.
Wat bedoel je met een compleet verlagingssysteem? ook andere torsiestaven voor ?

weet niet of er complete sets van dempers en voor- en achterveren zijn voor de T4, maar ALS je dat vinden kunt gaat het ook een lieve duit kosten. Stuggere dempers zullen niet per definitie de veerweg begrenzen en zijn ook van diverse merken los leverbaar

Ik weet niet waar je raakt en hoeveel ruimte nodig is, maar is het wellicht voldoende om de helft van het naar binnen gevouwen randje weg te slijpen bovenaan?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Spatbord verbreden?

Bericht door Harry 341 »

Wielkast uitrollers op Ebay,maar het plaatwerk van de T4 is aan de voorkant dubbel,dus gaat niet...
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33910
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Spatbord verbreden?

Bericht door Multivan Generation »

@ harry, het gaat wel,
maar eigenlijk ook niet door het zeer dikke en sterke plaatwerk van een T4.
En wat dacht je van de bescherming om het roestvast te houden :knipoog

Advies is om er niet aan te beginnen.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
vw_s
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 apr 2009, 19:04
Locatie: Bilzen (B)
Contacteer:

Re: Spatbord verbreden?

Bericht door vw_s »

Ik weet niet waar je raakt en hoeveel ruimte nodig is, maar is het wellicht voldoende om de helft van het naar binnen gevouwen randje weg te slijpen bovenaan?
Heb ik ook aan gedacht, maar houd je het dan nog jaren roest vrij zonder de spuitcabine op te hoeven zoeken? Met een likje Hammerite red je het niet...
Tja, goed gevulde wielkasten heb je met standaard diameter en verlaging ook wel....... en-en gaat niet......moet of-of zijn :knipoog
Ik had de bus een cm of 8 verlaagd met de standaard wielen, maar dat ging natuurlijk niet met de nieuwe banden. De voorkant heb ik weer wat omhoog gedraaid en de achterkant is wat mee omhoog gekomen (de voorkant was lager dan de achterkant). Nu vullen de achterwielen erg mooi de wielkasten, maar de voorkant heeft nog niet genoeg ruimte. Als ik de originele veren er weer op zet, zal het lijken of ik de bus verhoogd heb. Aangezien de ruimte boven de banden veel groter zal worden als de ruimte aan de zijkant (tussen band en achterbumper bijvoorbeeld). Ik zou nog een set andere veren kunnen proberen, -6cm of -4cm, maar die moet ik dan eerst aanschaffen om te proberen...
Aangezien een vriend van me een wielkast roller heeft, ga ik het toch eens proberen.
Stuggere dempers zullen niet per definitie de veerweg begrenzen en zijn ook van diverse merken los leverbaar
Ze zullen niet de veerweg begrenzen idd, maar ik zal minder snel de spatbord randen raken lijkt me. Of niet?
Een laatste oplossing kan nog zijn altijd alleen rijden en de trekhaak verwijderen :lach
Als ik alleen rij heb ik namelijk nergens last van :toppie , buiten de extreme snelheidsdrempels hier in de regio...
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Gebruikersavatar
vw_s
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 apr 2009, 19:04
Locatie: Bilzen (B)
Contacteer:

Re: Spatbord verbreden?

Bericht door vw_s »

Ik heb overigens nog de originele dempers, dus vervangen door Meyles of Bilstein lijkt me zowiezo wel handig...
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Spatbord verbreden?

Bericht door Roger B. (11)61 »

lijkt me dat dat randje toch wel goed te beschermen moet zijn met zinkspray over fertan heen en dan een dikke laag (meerdere lagen) kleurlak......

nu je band er een paar keer langs gegaan is zal de lak er sowieso wel af zijn op het randje, dus is ie toch al roestgevoeliger.........

afplakken tot net op het randje en je ziet er niks van, dus geen spuitcabine nodig.

wat je ook nog kunt proberen, maar weet niet of dat lukt zonder dat je het gaat zien aan de buitenkant, is het randje verder om te zetten, dus niet horizontaal maar weer verder door richting vertikaal..... maar dan ook zal de lak beschadigd raken denk ik.


stuggere dempers zullen wel zorgen dat ie minder snel inveert en wellicht net niet raakt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Spatbord verbreden?

Bericht door Harry 341 »

Heb op de tuningssite's van bijv. de golfjes en de kadetjes wel gezien dat die jongens bij het uitrollen van de schermranden de lak met een fohn warmmaken om het scheuren ven de verf te voorkomen.
grtz.Harry
Laatst gewijzigd door Harry 341 op 28 jul 2010, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Plaats reactie