Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aankoop T4 2.4D Syncro

vragen over de T4
Plaats reactie
joeri73
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2007, 11:17
Locatie: St-Truiden (België)

Aankoop T4 2.4D Syncro

Bericht door joeri73 »

Beste WJW-ers,

Graag, via dit schitterende forum, jullie hulp bij mijn vragen.

Via het werk kan ik waarschijnlijk een T4 -minibus 2.4D Syncro op de kop tikken van BWJR 1996 met maar 62000 echte km's op de teller.
(staat bijna 2 jaar stil, start direct met batterijstarter!)

Graag had ik wat meer info over de technische gegevens hiervan
zoals het motorvermogen, max. koppel (en bij welk toerental), leeggewicht, laadvermogen,max. toelaatbare gewicht, sleepgewicht.

Wegens de hoge (Belgische)dieseltaks wil ik deze minibus ombouwen naar een (basis)mobilhome.
Wie heeft hier ervaring mee?
(Typegoedkeuring "enig voertuig"?)
Hoeveel wegentaks en verzekering betaal je hiervoor?
Iemand een idee over het gem. verbruik?

Zijn er gekende of te verwachten problemen met de 2.4D motor of met de Syncro-aandrijving?
(Ik weet dat hij traag is,.... maar dat stoort mij niet)

Kan ik andere (grotere) velgen steken zonder problemen te krijgen met de Syncro-aandrijving.
Een 16"-velg lijkt me groot genoeg gezien het lage vermogen van de motor.

Passen de grille en voor-en achterbumper van een "wijsneus" zonder aanpassingen op de "oude" versie?

Ik hoop op massale reactie's zodat ik de knoop kan doorhakken en een volwaardig WJW-er T4-eigenaar kan worden!

Alvast bedankt!!!
Met vriendelijke groeten,
Joeri Larivière
joeri73
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2007, 11:17
Locatie: St-Truiden (België)

Niemand............

Bericht door joeri73 »

........die me wat tips kan geven?????????
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

Hoi Joeri,kun je deze vragen niet beter op de belgische site stellen?
Ik denk dat onze vrienden daar beter op de hoogte zijn ven de belgische eisen en voorwaarden....
vr.groeten,,Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
joeri73
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2007, 11:17
Locatie: St-Truiden (België)

Bericht door joeri73 »

Harry, dank je wel voor je reactie!

Ik probeer zoveel mogelijk informatie te vergaren, daarom stel ik de vraag ook op dit forum.

Wat betreft de "Belgische" vragen verwacht ik hier inderdaad geen antwoorden.

Wat ik vooral wil te weten komen zijn de technische problemen i.v.m. de 2.4D-motor en de syncro-aandrijving.

Alvast bedankt!

met vriendelijke groeten,
Joeri
noen
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2007, 19:41
Locatie: Vlaams brabant / België

Bericht door noen »

hoi Joeri,

in verband met de ombouw van je wagen tot camper:
ik heb dit zelf vorig jaar allemaal bestudeerd ivm ombouw van een T3 syncro tot camper. -> het verhaal:
je kan je wagen ombouwen tot camper, maar dan moet hij aan bepaalde voorwaarden voldoen (kookgelegenheid, slaapgelegenheid, minimale stahoogte (1.65m als ik me niet vergis), etc. de meeste is geen probleem om hieraan te voldoen mits de nodige Ikea-ervaring:) Het grootste probleem (maar dit is afhankelijk van het bouwjaar) is de vrije hoogte (sta-hoogte), hiervoor moet je normaal gezien in belgie een hefdak of soortgelijk (Reimo/westfalia) monteren. Het is op dit punt dat ik vorig jaar ben vastgelopen - ik wou namelijk de middenstijl verwijderen om een origineel heftdak te plaatsen, ik vond hiervoor echter niemand die de nodige attesten hiervoor kon leveren (dieteren/vw/westfalia). Blijkbaar kan je dit wel in Duitsland laten doen en dan invoeren terug naar belgie, maar dit wordt omslachtig als particulier.

Je kan in elk geval de richtlijnen verkrijgen tot ombouwen via Goca (autokeuring), hier zijn ze zeer hulpvaardig.

Na het ombouwen, dient je wagen dan via een procedure van alleenstaand geval te worden gekeurd (alle kosten liggen, als ik me niet vergis rond de 250€), deze procedure neemt een 2-tal maand in beslag. Nadien kan je de baan op. Als ik het goed heb, kan je tijdens de omkeuringsprocedure niet met de wagen de baan op, ook niet met het oud inschrijvingsbewijs.

Indien je vragen hebt, kan je altijd mailen naar jurgen.trappeniers@telenet.be of me even opbellen voor extra info.

mvg,

Jurgen
Gebruikersavatar
Stijn-71
Berichten: 87
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:30
Locatie: België/Hageland
Contacteer:

Bericht door Stijn-71 »

Stahoogte is niet meer vereist.
Wel:opbergruimte,kookgelegenheid,tafel met stoelen,slaapgelegenheid en heel belangrijk: na het inbouwen van alles moet je nog een laadvermogen hebben dat groter is dan 20% van je Maximum toegelaten Massa. waarbij er voor elke zitplaats nog eens 75kg afgaat.

voorbeeld: MTM=2600 kg
Rijklaar gewicht = 2000 kg
4 personen = 300 kg
2600 kg - 2000 kg - 300 kg = 300 kg < 520 kg (=20% van 2600 kg) ---> is dus niet toegelaten om om te bouwen. of zal niet door de keuring geraken (zonder de keuring om te kopen :knipoog )
Greetz

Stijn-71


T1 PRITSCHE '62
T2 DOKA '74
T3 PRITSCHE '90
T4 MULTiVAN '99
T5 MULTIVAN '15
joeri73
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2007, 11:17
Locatie: St-Truiden (België)

Bericht door joeri73 »

Stijn,
Bedankt voor de nuttige info.
Weegt de T4 Syncro echt zo zwaar?
Ik zou kunnen volstaan met een goedkeuring voor 2 personen,
Dan zou het 2600-2000-150= 450 < 520 dus zou ik nog 70 kg moeten kunnen uitsparen.
Dus mits verwijderen van 1 zetelrij en vooraan de duozitbank ombouwen naar enkele zit en het reservewiel thuislaten zou het mss wel lukken.
Heb ik wel 0 kg laadvermogen over....maar hij dient toch niet om te gaan kamperen.
Zou het ombouwen naar een dubbele cabine nuttiger (en vooral mogelijk )zijn?
Ik denk daarbij aan het verwijderen van de achterste zetelrij uit de minibus en het plaatsten van een vastgelast-of geklonken wand.(rekening houdende met een laadruimte van 1/2de van de wielbasis.
Is er iemand die weet of de afstand van de achterzijde van de middenste zetelrij tot de achterklep meer dan 1/2de wielbasis is?

Alvast bedankt voor de hulp!
Plaats reactie