Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Moeilijk in achteruit

vragen over de T4
Plaats reactie
bthebird
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 mei 2010, 12:05

Moeilijk in achteruit

Bericht door bthebird »

Sinds enkele weken gaat m'n VW Multivan 2.5TDI van 2000 moeilijk in z'n achteruit en heb ik soms het gevoel dat de tandjes wat schrapen als ik van 2e naar 3e versnelling ga, alsof de koppeling niet diep genoeg wordt ingedrukt. Er is géén sprake van doorslippende koppeling als ik in een lage versnelling eens stevig doortrek naar de top, dus dat kan het volgens mij niet zijn.

Als ik stilsta en ik schakel hem in 1ste versnelling, hoor ik ook een soort van 'klak'-geluid, terwijl ik de koppeling gewoon nog in heb gedrukt.

Voor de rest gaat het schakelen prima, niets wat op een versleten versnellingsbak duidt.

Heeft er iemand raad of tips?

Alvast bedankt!
Ruudje DK
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:26

Re: Moeilijk in achteruit

Bericht door Ruudje DK »

Hallo,

Ik heb dit probleem ook gehad. Het is begonnen met slecht in achteruit gaan en nadien was het ook slecht in eerste.
Bij het vertrekken in 2de 3de had ik geen probleem. Soms kon ik dan wel goed in achteruit of in eerste.

Ik heb eerste de olie nagekeken en deze had de normale kleur. Dus geen grijze kleur wat wijst op ijzer dat er in zit.

Ik heb mijn versnellingsbak er uit gehaald, tot mijn verbazing waren de helft van die veren waar de drukgroep op duwt afgebroken en weg. Die veren slijten wat in op de plaats waar de buté op duwt. Als die veren ingelopen zijn breken die veren af.
De buté verschuift dan en duwt niet meer centraal op de drukgroep. Gevolg is dat afhankelijk van wanneer je ontkoppelt de buté op het stuk duwt waar de veren weg zijn of waar de veren nog wel zijn, dit is het verschil tussen soms slecht en soms goed schakelen.

Als je zo verder blijft rijden, gaat op een bepaald ogenblik de buté volledig in de drukgroep steken.
Met gevolg dat je niet meer kan ontkoppelen en dat je nog enkel in de versnelling kan rijden waar je voordien in reed.
Je hebt dan ook kans dat de primaire as van uw versnellingsbak ook krom is en moet vervangen worden.
Vlak voor je dit voor hebt geeft dit een hels schreeuwend geluid. Ik heb het al eens voor gehad.

Dus drukgroep, koppeling en buté vervangen aangezien alles toch open ligt.

>Veel succes!
bthebird
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 mei 2010, 12:05

Re: Moeilijk in achteruit

Bericht door bthebird »

Oei! Dat klinkt niet goed! Enig idee wat die zaken kosten aan materiaal en hoeveel werkuren er ongeveer in gaan zitten? Want ik heb niet echt de tijd en de technische vaardigheden om dit zelf te doen.
Zijn er garagisten in de buurt van Turnhout/België die jullie kunnen aanraden of zijn er mensen op het forum die voor en na wat bijklussen die niet al te ver van me wonen?

Alvast bedankt voor de informatie.

PS: Een werkplaatsenhandboek zou in de toekomst ook wel handig kunnen zijn, heeft iemand deze op pdf of iso. liggen?
Ruudje DK
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:26

Re: Moeilijk in achteruit

Bericht door Ruudje DK »

Hallo,

Ik heb een 1.9d en er stonden toen 265dkm op.
Voor de stukken: drukgroep, buté en koppeling moest ik 265 euro betalen.
Min de korting was het 198 euro.

Vermits jij een zwaardere motor hebt zijn die stukken duurder.

Ik heb de versnellingsbak er vanonder gedaan en die lange arm stond er nog op.
Sommige mensen halen die er af dan is het gemakkelijker terug te plaatsen.
Ik heb het zonder hefbrug gedaan op de grond, maar heb wel een vorklift.

Als ik het nog eens moet doen haal ik de motor er uit in plaats van de versnellingsbak er van onder te doen.
Motor uit halen gaat gemakkelijk met een takel en de ogen die voorzien zijn in het motorblok,
hier heb je niet noodzakelijk een vorklift voor nodig.

Motor er uit halen pak 3 uur om er uit te halen en 3 uur er terug in te steken.
Je kan overal nogal gemakkelijk aan.
Vernsellingsbak er van onder is 4 uur om het er uit te halen en 6 uur om er terug in te steken.
Veel tijd om hem juist op zijn plaats te krijgen met die lange arm aan de versnellingsbal.


Rudi
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Moeilijk in achteruit

Bericht door emil »

hoi
mijn ouders hebben een t4 2.5 tdi 102 pk
toen we hem kochten koppelde hij ook al een beetje merkwaardig,maar toch gekocht
een jaartje mee gereden.. toch maar besloten om de bak er uit te halen
maar voordat ik er aan wou beginnen toch maar even verder gekeken
toen viel op dat het koppelings pedaal lager stond dan het rem pedaal
toen heb ik,volgens mij,de koppelings cilinder (die aan het pedaal) los gedraaid en kon ik het pedaal
opbeuren tot dezelfde hoogte als het rem pedaal en weer vast gezet en daardoor maakte de cil. een langere slag
en kwam de koppeling beter vrij en schakelde hij ook weer goed
dus voordat je de bak er onder uit haalt controleer dit eerst even
ik heb het hier al eens eerder gemeld en kreeg een paar verbaasde reacties maar het werkte echt
het is al een paar jaar geleden dat dit gebeurd is en bus koppeld nog steeds prima
sucses
emil
bthebird
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 mei 2010, 12:05

Re: Moeilijk in achteruit

Bericht door bthebird »

Vandaag de schakelpook langs boven wat ingevet, en wat DOT4-olie in het reservoir bijgevuld met als gevolg dat het schakelen in alle versnellingen gewoon goed gaat, geen problemen. Enkel de achteruit gaat ie niet zo goed in, maar het lijkt alsof het indrukmechanisme van de schakelpook zelf niet echt vlot werkt.
Emil, bedankt voor je tip, maar als je de nippel aan de koppelingspedaal loshaalt, moet je ook weer ontluchten volgens mij. Waar heb je dit precies gedaan? Want voor ik wat verder ga spitten wil ik eerst de koppeling ontluchten.

Omdat ik geen werkplaatshandboek heb, zou ik ook willen vragen waar je precies de transmissieolie aftapt en waar je ze weer kunt bijvullen. Welke viscositeit gebruik ik best (met of zonder toevoegingen) en welke hoeveelheid?
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Moeilijk in achteruit

Bericht door emil »

neeeee ik heb toen geen nippel losgehad
ik heb net even gekeken hoe het ook al weer zat
de koppeling bedienings cilinder (binnen) zit met 2 boutjes op een steun
boutjes oplossen ,pedaal hoger zetten en weer vast zetten
maar dit werkt alleen als je pedaal lager staat dan je rempedaal !!
doordat je het pedaal hoger zet kan de cilinder een langere slag maken en
de koppeling kan dan beter vrij komen
maar dit probleem is hier redelijk onbekent dus ik denk dat de cilinder bij mijn ouders
redelijk lang los heeft gezeten en daardoor boutjes of steun een beetje uitgesleten zijn en daardoor
de slag korter kon worden en als gevolg slecht koppelen
gewoon even kijken of pedaal even hoog staat als rem ,staan ze ongeveer gelijk kun je mijn verhaal vergeten
sucses
bthebird
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 mei 2010, 12:05

Re: Moeilijk in achteruit

Bericht door bthebird »

Zoals emil voorstelde heb ik beide bootjes losgehaald van de cylinder bij de koppelingspedaal en kon ik toch een halve centimeter naar boven opschuiven, waardoor de cylinder een langere slag kon maken.

Ik heb ook de bovenste ontluchtingsnippel aan het reservoir gebruikt om te ontluchten, maar zou graag aan de onderste ook ontluchten. Ik weet alleen niet waar die zich juist bevindt omdat ik geen werkplaatsenhandboek/foto's heb.
Er kwamen wat luchtbellen uit de bovenste uit, dus dat hielp ook al een beetje.

Gevolg is grotere slag , waardoor het schakelen volledig normaal verloopt. Achteruit blijft moeilijk...de pook moet echt zeer nadrukkelijk worden ingedrukt naar beneden toe om de achteruit te vinden.

De volgende stap is dus het ontluchten van de onderste cylinder, alsmede het verversen van de transmissieolie en eventueel een toevoeging erbij om het allemaal nog wat beter te laten verlopen. Enige suggesties?

Vriendelijke groeten,

Bert
Gebruikersavatar
Ron Mokum 383
Berichten: 732
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Moeilijk in achteruit

Bericht door Ron Mokum 383 »

Ik had het zelfde probleem maar dan af en toe moeilijk in z'n 1
Het volgende wat ik gedaan heb is het hele systeem machinaal door spoelen (ontluchten)
Versnellings bak nieuwe olie met toevoeging van Tri Star Lube.
De kuntstof kogels van het schakelmeganisme ingespoten met teflon (geen WD40 oid)
Ik heb nu geen problemen meer met schakelen :yes
2.5 88 Pk bjr 2000.

Succes met je bus.
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.

Groet Ron Mokum 383
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Moeilijk in achteruit

Bericht door Rotor »

bthebird schreef:Zoals emil voorstelde heb ik beide bootjes losgehaald van de cylinder bij de koppelingspedaal en kon ik toch een halve centimeter naar boven opschuiven, waardoor de cylinder een langere slag kon maken.

Ik heb ook de bovenste ontluchtingsnippel aan het reservoir gebruikt om te ontluchten, maar zou graag aan de onderste ook ontluchten. Ik weet alleen niet waar die zich juist bevindt omdat ik geen werkplaatsenhandboek/foto's heb.
Er kwamen wat luchtbellen uit de bovenste uit, dus dat hielp ook al een beetje.

Gevolg is grotere slag , waardoor het schakelen volledig normaal verloopt. Achteruit blijft moeilijk...de pook moet echt zeer nadrukkelijk worden ingedrukt naar beneden toe om de achteruit te vinden.

De volgende stap is dus het ontluchten van de onderste cylinder, alsmede het verversen van de transmissieolie en eventueel een toevoeging erbij om het allemaal nog wat beter te laten verlopen. Enige suggesties?

Vriendelijke groeten,

Bert
Verder ontluchten heeft geen zin, omdat alle andere versnellingen wel goed werken, ik denk eerder dat je het achteruit mechanisme eens goed moet smeren.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Moeilijk in achteruit

Bericht door Pascal-141 »

bthebird schreef:Ik heb ook de bovenste ontluchtingsnippel aan het reservoir gebruikt om te ontluchten, maar zou graag aan de onderste ook ontluchten. Ik weet alleen niet waar die zich juist bevindt omdat ik geen werkplaatsenhandboek/foto's heb.
Er kwamen wat luchtbellen uit de bovenste uit, dus dat hielp ook al een beetje.


De volgende stap is dus het ontluchten van de onderste cylinder, alsmede het verversen van de transmissieolie en eventueel een toevoeging erbij om het allemaal nog wat beter te laten verlopen. Enige suggesties?

Vriendelijke groeten,

Bert
Als er al lucht uit de bovenste nippel kwam , dan kun je zeker best ook de onderste eens ontluchten .
De onderste nippel vind je onderaan de versnellingsbak in een uitsparing in de "klok" , wel de beschermplaat onder de motor/bak wegnemen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bthebird
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 mei 2010, 12:05

Re: Moeilijk in achteruit

Bericht door bthebird »

Ok, alles ontlucht!
Kan ik gewone 75W90 transmissieolie gebruiken voor deze manuele bak? Hoeveel liter moet er in?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Moeilijk in achteruit

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja dat is de juiste olie, meen 2,75 liter (tot ie vol is)

let wel op dat je de juiste bout neemt om te vullen/peilen er zijn VW bakken waar je het scharnierpunt van de achteruit-hevel eruit draait als je de verkeerde bout eruit draait, en dan moet de bak uit elkaar....

altijd EERST de vulbout eruit, dan pas olie aflaten (als de vulbout ACHTERLIJK vast zit en je olie is er al uit kun je niets meer, anders kun je tenminste nog rijden)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Moeilijk in achteruit

Bericht door Harry 341 »

Neem aan dat jij onderweg geen boek bij je hebt...dusss O2G bak 2.3 liter,O2B bak 2.5 liter...maar nooit meer dan 1 cm onder de rand van de vulopening.
En dan SAE 75W90
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Plaats reactie