Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Korte gasveer

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elbert N
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mei 2010, 09:49

Korte gasveer

Bericht door Elbert N »

Beste mensen,

Onlangs heb ik een tweedehands achterklep op de transporter ('96) gezet omdat de originele vakkundig in elkaar gereden was door mijn reisgenote. De 'nieuwe' klep had wat kleine roest plekjes dus ik heb dat ding helemaal opnieuw gespoten, ziet het er weer lekker strak uit. Oude klep eraf gehaald kenteken verlichting, slot e.d. overgezet en toen de gasveren.. Die waren te lang waardoor de klep dus niet meer dicht kan. Nu blijkt dat de kogeltjes op de oude klep ±7cm. lager zitten dan bij onze 'nieuwe'. Ook het vw logo heeft een andere plaats bij de 'nieuwe' klep zit deze ±10cm. onder de ruit en bij de oude klep zat deze ±10cm. boven het kenteken.

Zelf denk ik nu dat deze klep van een eerder bouwjaar is. Kan iemand dit bevestigen? En weet iemand dan ook misschien wat de specs zijn voor de juiste gasveer?

bvd
Elbert
Ruudje DK
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:26

Re: Korte gasveer

Bericht door Ruudje DK »

Hallo,

Ik heb een T4 van 1995, ik zal morgen eens kijken welk type ik heb.
Ik heb deze een jaar geleden vervangen. Ik zal ook de lengte eens meten als de klep open is.

Ik ga het morgen doen want nu is het wat te laat.

Rudi
Gebruikersavatar
Elbert N
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mei 2010, 09:49

Re: Korte gasveer

Bericht door Elbert N »

Ruudje DK schreef:Ik ga het morgen doen want nu is het wat te laat.
gelijk heb je, ik lag al lekker te slapen

nog even wat afmetingen mbt de gasveren(dempers)
Oude situatie: Ingeschoven lengte 45cm uitgeschoven lengte 69cm
Nieuwe situatie:Ingeschoven lengte 35cm uitgeschoven lengte 59cm

De veer moet dus gewoon 10 centimeter korter zijn maar kan iemand mij vertellen in welke bouwjaren of types deze kortere veren voorkwamen.
Ruudje DK
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:26

Re: Korte gasveer

Bericht door Ruudje DK »

Hallo,

Ik heb het bij mij eventjes nagekeken, bij mijn T4 van 1995.
Op deze gasveren vind ik de volgende gegevens: L.I.P. 140.135 710N 25146 42-08-135
De afmetingen zijn 45cm in en 69cm uit.

Komt dus overeen met uw oude situatie.

Als je naar een autohandel gaat en je vraagt achter die gasdempers voor een T4 dan weet je dat het niet de
L.I.P. 140.135 710N moeten zijn maar wel de andere.
Ik heb die van mij in een winkel gekocht waar je vanalles kan verkopen: batterijen, uitlaten, koppelingen, ...

Kan je de boutjes niet 10cm verplaatsen zodat je de oude gasdempers nog kunt gebruiken?

Rudi
Plaats reactie