Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rechteraandrijfastussenlagerspeling.

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Rechteraandrijfastussenlagerspeling.

Bericht door Endebendebus »

Hoi,
Mijn aandrijfastussenlager heeft wat (radiale) speling. Je kan hem wat op en neer bewegen zeg maar. Hoeveel mag deze speling zijn?
Als ik de motor (in vrijloop) net iets harder laat lopen dan stationair, pak-em-beet net even onder de 1000 toeren dan is er een gedrens te horen. :gif
Als je aan de aandrijfas voelt dan trilt deze behoorlijk en als ik deze demp met wat druk dan is het gedrens weg..
Is het het lager of de ophanging van de motor in het algemeen? :bonk :muur
Groeten Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Rechteraandrijfastussenlagerspeling.

Bericht door repelsteeltje »

Ik denk dat je 2 problemen hebt, het lager van de aandrijfas mag geen ruimte hebben, dus moet je vervangen, Rijd je daar mee door dan gaat het differentieel er aan, of de verbinding tussen as en differentieel. De zaak gaat flink wringen.

tevens, kijk ffe naar de achterste motorsteun, die gaan wel meer naar de knoppen.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Rechteraandrijfastussenlagerspeling.

Bericht door Endebendebus »

Duidelijk, pendelsteun is al vervangen. Bedankt voor je reactie. Ik zal es kieken hoe dat lager het makkelijkst vervangen wordt
:werkaanT4
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Rechteraandrijfastussenaslagerspeling.

Bericht door Endebendebus »

Ik heb eens gekeken...weet iemand of je de flens waar uiteindelijk de echte aandrijfas aanvast zit ook los kunt maken, mbv een veerclip en dan een getande steekas oid ?? :nuts
Op ETKA kan ik het niet echt vinden en op Elsawin ben ik mijn wachtwoord vergeten :muur
Zit volgens mij gewoon een standaard lager in een huis, het lager heeft geen speling maar het huis wel (Waar het lager in zit ca 0,75 mm) Typisch eigenlijk.....
Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Rechteraandrijfastussenlagerspeling.

Bericht door repelsteeltje »

lagerblok met steun en al losmaken van de motor, dan kan het stuk as uit de bus die op de versnellingsbak zit worden geschoven. Kan soms aardig vast zitten, dan moet je even een slagtrekker gebruiken. IN extreem geval komt de bus van de bak ook mee, kan je gelijk de keerring vervangen.....

splain goed controleren, slaat wel eens uit. Alles goed in het molybdeenvet (molycote) voordat je het monteerd.

succes
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Rechteraandrijfastussenlagerspeling.

Bericht door Endebendebus »

Ik denk ook eerst de hele aandrijfas verwijderen?? Of is er ruimte om die aan de kant te manoeuvreren? :goodidea
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Rechteraandrijfastussenlagerspeling.

Bericht door repelsteeltje »

aandrijfas krijg je net weg als je het wiel helemaal instuurt, en de auto uit de veren tilt. gewoon opzij hangen.

overigens is een brug wel lekker met zo'n klusje hoor.... het is een beetje wroeten als het op straat moet, maar kan wel.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Rechteraandrijfastussenlagerspeling.

Bericht door Endebendebus »

Bedankt voor de tip's :yes
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Rechteraandrijfastussenlagerspeling.

Bericht door Endebendebus »

:werkaanT4 Nou wroeten WAS het. :muur Eraf: lager los, wiel ingestuurd, aandrijfas los bouten...Tussenas ertussen uit, ging wel gemakkelijk uit tussenbus bak, en ging maar NET ertussenuit. :nuts
Bleek het rubber waar het lager inhangt voor 70% verteert te zijn, niet het lager zelf dus. Oude eraf nieuwe erop (60 eurie) en dan met een likje molyvet weer teug op z'n plek.......DUS NIET. :alarm Niet terug te krijgen dus. Uiteindelijk maar veering ontspannen en onderste fuse losgemaakt, losgewipt en toen had ik een paar mm meer om de splain recht voor de ontvangende bus te krijgen. He He....ben je wel een paar uur verder kruipend op straat. Alles doet zeer. Maar spaart weer een paar centen uit en weer wat geleerd. Ik denk dat het rubber van het tussenaslager last heeft van de regelmatige oliefilter wissel beurt geknoei. :gif
:zwaai
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Plaats reactie