Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

moeilijke keuze voor mijn velgen

vragen over de T4
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

moeilijke keuze voor mijn velgen

Bericht door TRANSPRTER »

    ik sta in twijfel welke velgen ik ga plaatsen op mij 2.4d
    de eerste paar velgen zijn 235/35r19 audi A8 velgen
    het 2de paar is ET 45 7,5J 225/40/18
    wat zal er best op passen..
    dringend raad. want moet vandaag nog beslissen
    Harry 341
    Berichten: 10037
    Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
    Locatie: Velserbroek

    Re: moeilijke keuze voor mijn velgen

    Bericht door Harry 341 »

    De ET waarde van de tweede set is erg hoog,ik heb zelf op een 1994 bus ET 35,hogere ET staan de velgen erg naar binnen..
    Dit is 245/45/18 ET35 let wel is 4 cm omlaag gezet!
    19 inch zou ik echt niet nemen...staat erg mooi,maar comfort is echt niet meer aanwezig...
    Bijlagen
    IMG_4473.JPG
    Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
    TRANSPRTER
    Berichten: 270
    Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

    Re: moeilijke keuze voor mijn velgen

    Bericht door TRANSPRTER »

    nu staat er bij mij 195/70/15 7j et 37....de wielen gangen 2a3 cm van de wielkasrand. nu...dus zullen de 18'' in de kas gangen zeker???...............ik heb alles eens berekend.(als het goed gerekend is).de 18''velgen zijn kleiner als die dat er nu op staan, met band natuurlijk..dus snelheid ligt en 3km/h minder klopt dit
    Harry 341 schreef:De ET waarde van de tweede set is erg hoog,ik heb zelf op een 1994 bus ET 35,hogere ET staan de velgen erg naar binnen..
    Dit is 245/45/18 ET35 let wel is 4 cm omlaag gezet!
    19 inch zou ik echt niet nemen...staat erg mooi,maar comfort is echt niet meer aanwezig...
    Gebruikersavatar
    DNS
    Berichten: 1091
    Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
    Locatie: NOP

    Re: moeilijke keuze voor mijn velgen

    Bericht door DNS »

    Paar dingen die je hiervoor moet weten:

    - Bouwjaar van de auto (voor 96 heeft lagere ET-waarde dan na 96)
    - Maximale aslast voor en achter (banden en velgen moeten het gewicht van je :driveT4 wel aankunnen natuurlijk)

    Op een T4 van na 96 gaat ET 45 namelijk prima, maar voor een oudere kan die ET te hoog zijn (kan ik niet met zekerheid zeggen, mijn T4 is van 97 en daar heb ik zelf ook 17" en 18" op met ET 45, zonder problemen).

    :alarm 225/40R18 XL hebben een loadindex van maximaal 92, dus kunnen 630 kg per band hebben (= dus 1260 per as --- mijn bus moet minimaal 1480 hebben), 235/35R19 XL heeft zelfs een loadindex van slechts 91, dus maar 615 kg per band. Beide zouden voor mijn T4 (en volgens mij bijna alle) dus veel te zwak zijn. :alarm

    Banden zijn inderdaad ook kleiner in omtrek dan wat je er nu op hebt liggen, maar gezien het draagvermogen is dat slechts nog bijzaak.

    Ik zou ze beide laten liggen en even wachten tot je velgen vindt die echt op de :driveT4 kunnen.
    Groeten, Dennis
    97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
    TRANSPRTER
    Berichten: 270
    Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

    Re: moeilijke keuze voor mijn velgen

    Bericht door TRANSPRTER »

    ik heb achteraan eens gemeten tussen wiel en zij kant van wielkas ,en ik heb nog en 4max5cm over. dus is de et waarde het zelfde als de jaar 96
    Gebruikersavatar
    Roger B. (11)61
    Berichten: 9154
    Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
    Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

    Re: moeilijke keuze voor mijn velgen

    Bericht door Roger B. (11)61 »

    als je een ouder type hebt en er niet jongere assen op zitten is de ET absoluut NIET gelijk aan de t4 vanaf bjr 96
    Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
    Tyraps, Tape en Telefoon
    rick_k
    Berichten: 1679
    Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

    Re: moeilijke keuze voor mijn velgen

    Bericht door rick_k »

    Ik wil mijn originele stalen velgen laten verbreden.

    Maar goed, ik wil dan ook een ratlook van mijn busje maken, roestig en gedeukt is ie al. Nu nog matzwart...

    mvg Rick
    Gebruikersavatar
    DNS
    Berichten: 1091
    Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
    Locatie: NOP

    Re: moeilijke keuze voor mijn velgen

    Bericht door DNS »

    rick_k schreef:Ik wil mijn originele stalen velgen laten verbreden.

    Maar goed, ik wil dan ook een ratlook van mijn busje maken, roestig en gedeukt is ie al. Nu nog matzwart...

    mvg Rick
    Maandje of wat terug nog een setje verbreed staal voorbij zien komen in de te koop/gevraagd sectie. Ik vind het iig erg mooi (origineel en toch dik :toppie, ga je trouwens voor 14, 15 of 16" ? ).

    Matzwart en ratlook.... , gewoon even met een rollertje :gekte , mooi topic voor in Projecten :yes . Ben nu al benieuwd naar de foto's :love. Ook meteen plat met de neus op het asfalt leggen? :knipoog
    Groeten, Dennis
    97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
    rick_k
    Berichten: 1679
    Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

    Re: moeilijke keuze voor mijn velgen

    Bericht door rick_k »

    Ja een rat hoort plat.

    Ik wil ook een zelfbouwpushbar dan, die over de hele neus zit, des te lelijker des te beter...

    Ik hou 15 inch dan, want ik vind die hoge wangen wel wat hebben, alhoewel het in de bochten en op hogere snelheden niet alles is... Maar, als de bus toch plat ligt, zal dat ook wel meevallen.

    Maar goed, het zijn allemaal nog plannen. Eerst de roest eens goed weghalen en wat aanklooien met dat ding.

    mvg Rick

    ps. sorry voor de topicvervuiling trouwens, verwijder maar indien ongewenst.
    Gebruikersavatar
    DNS
    Berichten: 1091
    Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
    Locatie: NOP

    Re: moeilijke keuze voor mijn velgen

    Bericht door DNS »

    Back on topic dan :knipoog
    TRANSPRTER schreef:
      ik sta in twijfel welke velgen ik ga plaatsen op mij 2.4d
      [...] dringend raad. want moet vandaag nog beslissen
      Gister moeten beslissen, dus vandaag de uitslag toch? :jump :adhd :jump
      Groeten, Dennis
      97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
      TRANSPRTER
      Berichten: 270
      Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

      Re: moeilijke keuze voor mijn velgen

      Bericht door TRANSPRTER »

      jes.het zijn de 18'' geworden ,maar ik had ze eens tegen mijn passat gehouden.en daar staan ze ook mooi onder....maar de vrouw zal ze snel stuk rijden denk ik....
      foto's volgen van de velgen
      TRANSPRTER
      Berichten: 270
      Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

      Re: moeilijke keuze voor mijn velgen

      Bericht door TRANSPRTER »

      Afbeelding
      TRANSPRTER
      Berichten: 270
      Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

      Re: moeilijke keuze voor mijn velgen

      Bericht door TRANSPRTER »

      ik vind ze wel knap .velg zelf komt uit de wielkassen en beetje.opletten voor de stoepranden.juist center ringen moet ik nog bestellen...
      Gebruikersavatar
      DNS
      Berichten: 1091
      Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
      Locatie: NOP

      Re: moeilijke keuze voor mijn velgen

      Bericht door DNS »

      TRANSPRTER schreef:jes.het zijn de 18'' geworden ,maar ik had ze eens tegen mijn passat gehouden.en daar staan ze ook mooi onder....maar de vrouw zal ze snel stuk rijden denk ik....
      foto's volgen van de velgen
      Mooi setje velgen. Gewoon op de Passat leggen :knipoog .

      Banden zijn te klein van omtrek en hebben een te laag draagvermogen voor de :driveT4 , maar zijn perfect voor een Passat :toppie .
      Velgen hebben zo te zien ook nog eens een dubbele steek, dus dat komt de sterkte van de velg ook niet ten goede. Ik zou voor de T4 toch even naar andere velgen kijken.

      Vrouwen kunnen trouwens wel zuinig zijn op de velgjes hoor... gewoon vertellen dat als ze kapot gaan er weer nieuwe op moeten (en dat die vaatwasser o.i.d. dan nog even moet wachten) :lach .
      Groeten, Dennis
      97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
      TRANSPRTER
      Berichten: 270
      Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

      Re: moeilijke keuze voor mijn velgen

      Bericht door TRANSPRTER »

      velgjes vliegen voorlopig in de kast.heb de winterbanden geplaatst op bijde auto's.....
      ik wist niet,da dat dit ook in vloed had multisteek..
      als op mijn bestelbus komen zal ik wel profiel 45 nemen ,dat moet toch goed zijn.of 50
      en voor 200€ ben ik zeker niet bedrogen ,velgjes zijn nog geen jaar oud.....kerel van wie ik ze heb , was er beu op gekeken. :bonk
      Plaats reactie