Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

DB Riem vervangen

vragen over de T4
Plaats reactie
La mancha
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 feb 2007, 11:04
Locatie: Zwolle

DB Riem vervangen

Bericht door La mancha »

Hallo allemaal :yes ,

Heb een vraag ik heb een T4 uit 2003 met een AJT Motor 2.5 TDI 65 KW mijn vraag is na hoeveel Km moet ik de DB riem vervangen? hoor nl verschillende verhalen de ene zegt om de 90.000 km de andere om de 120.000 km, wat is juist ?

De laatste keer is deze vernieuwd bij 137.000 KM in 2007.


Groetjes Henk ( La Mancha ) :zwaai .
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: DB Riem vervangen

Bericht door Rico »

Hi Henk,

Ik hield bij m'n T4 met ACV-motor (102 pk) 90000 km aan. Dat wordt bij mijn weten ook door VW geadviseerd, ondanks dat in het onderhoudsboekje 120000 km staat. Tussen 90000 en 120000 willen ze nog weleens breken, en da's een dure reparatie.

Volgens mij zijn de AJT en ACV distributietechnisch gezien gelijk.

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: DB Riem vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

lekker voorzichtig doen en 90.000 aanhouden, bij mij was nat de distributieriembruek motorblok en krukas krom, kost dan dus gewoon een nieuwe motor!
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
La mancha
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 feb 2007, 11:04
Locatie: Zwolle

Re: DB Riem vervangen

Bericht door La mancha »

Hallo Rob en Roger,

Bedankt voor jullie snelle reactie, heb intussentijd mijn instuctie boekje gevonden met alle gegevens van mijn bus dacht dat ik hem op een of ander manier kwijt was maar heb ze inmiddels ( gelukkig ) weer gevonden en daar staat inderdaad dat deze vernieuwd dient te worden bij 120.000 Km maar ik denk dat ik het toch eerder laat doen tegelijk met de APK keuring deze maand.

Nogmaals bedankt en de groetjes Henk ( la Mancha ) :zwaai .
Roger B. (11)61 schreef:lekker voorzichtig doen en 90.000 aanhouden, bij mij was nat de distributieriembruek motorblok en krukas krom, kost dan dus gewoon een nieuwe motor!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: DB Riem vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

VW heeft vrij laat de vervangingstermijn bijgesteld van 120.000 naar 90.000 omdat het te vaak voorkwam dat een riem de 110.000 niet haalde. Daarom staat in je instructie boekje wel nog 120.000, maar houdt VW tegenwoordig een kortere termijn aan.

verder is 5 a 6 jaar ongeacht de kilometerstand ook aan te bevelen en volgens mij ook voorschrift
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: DB Riem vervangen

Bericht door Rimu »

De distributie van mijn "nieuwe" ajt motor is 5 jaar en 15000 km terug vervangen en word nu volgens VW voorschrift weer vervangen + H2O-pomp natuurlijk, en de H2O is dan :proost nee niet deze maar de roze koelvloeistof natuurlijk, voor de verbeteraars onder ons :bonk :bonk :bonk

Gr. Rinke
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: DB Riem vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

voorschrift of niet, al zat ie er pas 2 jaar op, als je de boel uit de auto hebt en perfect overal bij kunt ...............
zet je er toch effe nieuwe riempjes en toebehoren op....... :toppie

complete set, alles origineel VW materiaal met verpakking van VW en alles voor 220 plus verzendkosten (*ebay.de zitten twee of meer dealers die het daar voor aanbieden met rekening en al) als je daardoor een jaar of nog langer extra kunt rijden voordat je het met ingebouwd motortje moet vervangen....en alles nieuw hebt en weet dat het goed zit....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
La mancha
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 feb 2007, 11:04
Locatie: Zwolle

Re: DB Riem vervangen

Bericht door La mancha »

Oke boy's,

Allemaal bedankt voor jullie reactie's ik denk dat ik het dan nog even uitstel tot volgend jaar hij is vernieuwd in 2007 bij een km stand van 137.000 km de teller staat nu op 211.012 km dus hij heeft nu afgerond nog geen 80.000 km gereden heb alleen nog vergeten te vragen wat zo'n reparatie ongeveer gaat kosten, wie weet het.
Weet wel dat ook de waterpomp, spanrollen etc etc meteen vernieuw dient te worden.

Ik hoor het wel en alvast bedankt.

Groetjes henk ( la Mancha ) :zwaai .

Rimu schreef:De distributie van mijn "nieuwe" ajt motor is 5 jaar en 15000 km terug vervangen en word nu volgens VW voorschrift weer vervangen + H2O-pomp natuurlijk, en de H2O is dan :proost nee niet deze maar de roze koelvloeistof natuurlijk, voor de verbeteraars onder ons :bonk :bonk :bonk

Gr. Rinke
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: DB Riem vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

in NL laten doen....500-1000 euro afhankelijk van waar je gaat en of er imitatie spul of VW "originalteile" gemonteerd worden.

bruto prijs van de onderdelen bij de dealer is al een kleine 500 euro denk ik en een uurtje of 4 a 5 zijn ze er doorgaans wel zoet mee....

zoals gezegd complete set incl waterpomp op ebay voor een 220 euro ongeveer ex verzenden alles echt VW dealer spul.

nodig:
2 x riem
3 x span/geleide rol
wat bevestigngsmateriaal voor de rollen
krukasbout, diamantschijfje
waterpomp

eventueel gelijk mee doen
multiriem
trillingsdemper als dat nodig is (kost wel wat, maar als ie stuk loopt kan het duurder worden)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
La mancha
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 feb 2007, 11:04
Locatie: Zwolle

Re: DB Riem vervangen

Bericht door La mancha »

Hallo Roger,

Bedankt voor je reactie, ik zit in dubio of ik het nu laat doen tijdens de APK a.s Donderdag de 11 de November, bij de laatste vernieuwing van de DB riem in November 2007 stond de teller op 131419 km hij heeft nu nog net geen 80.000 Km gereden de teller staat nu op 211267 Km en precies 3 jaar verder.

Al met al als ik het nu laat doen dan ben ik ongeveer € 1000,00 kwijt maar of het verstandig is nu te doen of tot volgend jaar te wachten dan ben ik met de vakantie en woon werk verkeer mee gerekend volgend jaar een kleine 20.000 km verder dan staat de teller om en nabij de 230.000 km, ja wat is verstandig ?

Groetjes Henk ( La Mancha ).

Roger B. (11)61 schreef:in NL laten doen....500-1000 euro afhankelijk van waar je gaat en of er imitatie spul of VW "originalteile" gemonteerd worden.

bruto prijs van de onderdelen bij de dealer is al een kleine 500 euro denk ik en een uurtje of 4 a 5 zijn ze er doorgaans wel zoet mee....

zoals gezegd complete set incl waterpomp op ebay voor een 220 euro ongeveer ex verzenden alles echt VW dealer spul.

nodig:
2 x riem
3 x span/geleide rol
wat bevestigngsmateriaal voor de rollen
krukasbout, diamantschijfje
waterpomp

eventueel gelijk mee doen
multiriem
trillingsdemper als dat nodig is (kost wel wat, maar als ie stuk loopt kan het duurder worden)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: DB Riem vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

koffiedik kijken, weet alleen dat bij breuk de schade kan oplopen richting de 5000 euro :muur
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie