hallo wjw-lers.
ik ben gisteren even bezig geweest, maar volgens mij kan je de voorste schokdempers
niet demonteren zonder ook de fuseekogel, stuurkogel en aandrijfas los te maken. juist ?
is er ook een bepaald koppel of procedure dat je moet volgen om de aandrijfassen vast te zetten ?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
demonteren voorste schokdempers ?
demonteren voorste schokdempers ?
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Re: demonteren voorste schokdempers ?
Dat klopt wel ,
Het is een wel te doen maar lastig klusje.
Heb in het begin wat konis gemonteerd .
Het is eigenlijk een complete veerpoot.
Waar je dan als je wilt wisselen ook nog de veer van om moet zetten.
Daar ben je eigenlijk wel een goede veer spanner voor nodig want de veren zijn niet kinderachtig.
Als je de ruimte en de middelen hebt en wat geduld lukt dat wel.
Anders zou ik het je afraden, het zelf te doen.
Eh andere dempers, zijn misschien niet helemaal gelijk van lengte als de oude.
Of niet helemaal op gelijke lengte ingeklemt.
Even uitlijnen daarna is eigenlijk wel gewenst.
Succes
Het is een wel te doen maar lastig klusje.
Heb in het begin wat konis gemonteerd .
Het is eigenlijk een complete veerpoot.
Waar je dan als je wilt wisselen ook nog de veer van om moet zetten.
Daar ben je eigenlijk wel een goede veer spanner voor nodig want de veren zijn niet kinderachtig.
Als je de ruimte en de middelen hebt en wat geduld lukt dat wel.
Anders zou ik het je afraden, het zelf te doen.
Eh andere dempers, zijn misschien niet helemaal gelijk van lengte als de oude.
Of niet helemaal op gelijke lengte ingeklemt.
Even uitlijnen daarna is eigenlijk wel gewenst.
Succes
- T5austria
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 06 mei 2010, 21:46
- Locatie: Avenhorn & Bad Kleinkirchheim
- Contacteer:
Re: demonteren voorste schokdempers ?
Nummer 13 is de veerpoot en wordt klem gehouden door de twee bouten genummerd 14.
aan de achterzijde zit een gleuf die door de twee boutn bij elkaar gehouden worden, nadat de bouten eruit zijn gaat daar een wig in om deruimte groter te maken zodat de veerpoot ruimte krijgt om eruit te kunnen worden gehaald.
voor een beschrijving zie ook --> http://home.ricomtele.com/images_vw/Uitbouwen.htm <--
aan de achterzijde zit een gleuf die door de twee boutn bij elkaar gehouden worden, nadat de bouten eruit zijn gaat daar een wig in om deruimte groter te maken zodat de veerpoot ruimte krijgt om eruit te kunnen worden gehaald.
voor een beschrijving zie ook --> http://home.ricomtele.com/images_vw/Uitbouwen.htm <--
Re: demonteren voorste schokdempers ?
bedankt voor de info, maar toen jullie antwoord geschreven was stonden de dempers
er ongeveer een uurtje geleden er onder.
man-man, wat was het me een gesukkel.
ik heb het dus The Hard Way gevonden uiteindelijk.
ik dacht eerst dat het abnormaal was dat ik hamer en beitel moest bijhalen,
maar blijkbaar was dit niet zo een slecht idee aangezien VW ook een soort van spie gebruikt.
ik had het mij moeilijk gemaakt denk ik door de remmen op de fusee te laten staan,
die dingen samen zijn wel pokke zwaar !
veerspanner heb ik niet nodig gehad.
een KW schroefkit gemonteerd en ineens nieuwe lagers + zittingen boven,
dus kon alles in zijn geheel monteren zonder de oude te demonteren.
uitlijning lijkt mij nutteloos. het enige dat je kan regelen is de sturing, de rest is vast...
zit nu wel nog met de vraag, met welk koppel of procede moet je alles aantrekken,
vooral die moer (6) van de aandrijfassen.
alsook welke bouten / moeren moet je normaal vervangen ?
want die 2 dat de fusee klemmen leken mij niet meer 100% qua schroefdraad.
er ongeveer een uurtje geleden er onder.
man-man, wat was het me een gesukkel.
ik heb het dus The Hard Way gevonden uiteindelijk.
ik dacht eerst dat het abnormaal was dat ik hamer en beitel moest bijhalen,
maar blijkbaar was dit niet zo een slecht idee aangezien VW ook een soort van spie gebruikt.
ik had het mij moeilijk gemaakt denk ik door de remmen op de fusee te laten staan,
die dingen samen zijn wel pokke zwaar !
veerspanner heb ik niet nodig gehad.
een KW schroefkit gemonteerd en ineens nieuwe lagers + zittingen boven,
dus kon alles in zijn geheel monteren zonder de oude te demonteren.
uitlijning lijkt mij nutteloos. het enige dat je kan regelen is de sturing, de rest is vast...
zit nu wel nog met de vraag, met welk koppel of procede moet je alles aantrekken,
vooral die moer (6) van de aandrijfassen.
alsook welke bouten / moeren moet je normaal vervangen ?
want die 2 dat de fusee klemmen leken mij niet meer 100% qua schroefdraad.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
- T5austria
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 06 mei 2010, 21:46
- Locatie: Avenhorn & Bad Kleinkirchheim
- Contacteer:
Re: demonteren voorste schokdempers ?
Steekas moer na elke demontage vervangenTsX schreef:
zit nu wel nog met de vraag, met welk koppel of procede moet je alles aantrekken,
vooral die moer (6) van de aandrijfassen.
alsook welke bouten / moeren moet je normaal vervangen ?
want die 2 dat de fusee klemmen leken mij niet meer 100% qua schroefdraad.
vooraantrekmoment 200 Nm, dan 180° losdraaien
eindaantrekmoment: 200 Nm
bovenstaande is volgens Elsawin het Garage handboek van VW AUDI SKODA SEAT