@Lotte
Ik heb even gewacht met antwoorden, omdat ik even de tijd wilde nemen voor een goede vergelijking.
Laat ik nogmaals stellen, dat ik jouw Airbagleveler (AL) een hele mooie oplossing vind. Goed gevonden en prachtig uitgevoerd. Ten tweede is het geen wedstrijd he.
Nu de vergelijking. Aangezien ik de AL nog nooit in handen heb gehad is het een vergelijking op basis van wat ik in het jouw draadje op het camperforum lees:
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.p ... e9334790aa
Voor de Flat Jack heb ik voor de vergelijking de FJ camper plus genomen. Dit is de grootste uitvoering.
http://www.flat-jack.nl/flat-jack-camper-plus.html
Verder ga ik er vanuit, dat het resultaat van beide producten gelijk is. Je kunt er een camper mee levelen.
Prijs en DIY / fabrieksproduct
Het mag duidelijk zijn, dat de AL, gezien de prijs het op sprongen wint van de FJ. Voor de prijs van 1 FJ kun je 4 AL's maken.
Dat de AL zelfmaak is, is meteen het grote nadeel. Ben je niet zo handig, of heb je geen zin om al de onderdelen apart te verzamelen en te bewerken, dan valt de AL af.
Daar staat tegenover, dat als je de AL zelf maakt, dit heel veel voldoening geeft. Daar kan geen fabrieksproduct tegenop. Ik heb mijn eigen camper ingebouwd en veel onderdelen zelf ontworpen. In de contacten met medekampeerders is het altijd kicken bij de waardering die je krijgt.
Maatvoering
AL: 600mm x 320mm x(±15mm?) gewicht?
FJ: 660mm x 430mm x 2mm; 0,6kg
De AL is in oppervlakte wat kleiner dan de FJ. Voor het opbergen is dit wellicht een voordeel. Voor het levelen geef ik hier het voordeel aan de FJ. Met name bij het oprijden en bij wat bredere banden geeft een wat grotere breedte meer speling.
Het gewicht van de AL heb ik niet kunnen ontdekken, maar gezien de metalen onderdelen, is de FJ hier denk ik ruim in het voordeel.
Vormgeving / uitvoering.
De FJ is specifiek gemaakt voor banden. In opgepompte toestand is de FJ rechthoekiger en met de ribben geeft dit een meer toegepast gevoel. De AL is in beginsel een cilinder. Het is psychologisch, maar de FJ geeft bij mij een vertrouwder gevoel.
Daar staat tegenover, dat de uitvoering van de AL dermate robuust overkomt, dat dat in levensduur wellicht meer vertrouwen geeft. Ik veronderstel dat de wand van de AL dikker is dan die van de FJ dus in het geval van lekprikken door steentjes geeft de AL weer meer vertrouwen.
Echter bij beide zou ik indien van toepassing en altijd iets onder leggen.
Een voordeel van de FJ acht ik het makkelijker schoonmaken. Rondom de boutjes en de metalen strips zal zich makkelijker vuil, aarde verzamelen helemaal bij natte omstandigheden. De FJ is dan makkelijker te reinigen.
Oppompen
Ik veronderstel dat de AL qua inhoud kleiner is. De AL zal dan iets sneller oppompen met hetzelfde resultaat.
Qua maximaal te levelen hoogte zijn beide gelijkwaardig. Voor de FJ is dit 14cm. Voor de AL wordt 13 cm genoemd als maximum. In de praktijk acht ik ze gelijkwaardig.
Een voordeel van de FJ vind ik de twee ventielen, waarbij overigens het uitstroomventiel ventielloos is. Voordeel van de twee ventielen is dat je met aangekoppelde pomp/compressor, makkelijk weer wat lucht weg kunt laten lopen.
Ook veronderstel ik, dat bij het leeg laten lopen de FJ het hier in tijd en gemak wint.
Opbergen
De FJ kun je 1 keer dubbelvouwen en is dan (ventielhoogte niet meegerekend) minder dan 1 cm hoog. Makkelijk plat op te bergen. Ik schuif ze zo onder de lastenbodem van het bed. Een ruimte die ik verder niet gebruik. De FJ neemt bij mij dus geen extra ruimte in.
Het voordeel van de AL is, dat je deze kunt oprollen. Heb je wel plaats voor een opgerolde AL en is een dubbelgevouwen FJ in jouw situatie weer minder handig, is de AL in het voordeel.
Een nadeel van de AL vind ik wel de metalen strips en boutjes. Bij het opbergen behoeft dit wel aandacht.
Conclusie.
Beide systemen hebben hun voor en nadelen. Welke eigenschappen de doorslag geven is persoonlijk.