Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EGR klep T5 GP 180 pk

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

EGR klep T5 GP 180 pk

Bericht door Babson »

Is er al iemand die de EGR klep van T5 GP 180 pk heeft afgesloten?

In mijn vorige T5 174 pk uit 2004 zat een mechanische EGR klep, die zonder problemen af te sluiten was.
In 2005 of 2006 is een modificatie geweest en is mechanische klep vervangen door een elektronisch geregelde klep.
Indien deze volledig afgesloten was gaf het een foutmelding.

Ik ben benieuwd of de EGR klep van T5 GP zonder foutmeldingen af te sluiten is.

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: EGR klep T5 GP 180 pk

Bericht door harry t5 191 »

Ja hoor,die is uit te schrijven door een goede tuner!

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: EGR klep T5 GP 180 pk

Bericht door Babson »

Harry,

Begrijp ik het goed? Dat EGR afsluiten met een simpel plaatje in een T5 GP 180 pk een foutmelding zal veroorzaken?
Of, dat de EGR softwarematig afgesloten kan worden zonder een plaatje.

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: EGR klep T5 GP 180 pk

Bericht door harry t5 191 »

egr software matig afsluiten!

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
JHTrans
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jul 2008, 16:44

Re: EGR klep T5 GP 180 pk

Bericht door JHTrans »

idd software matig afsluiten.
dit gedaan bij;
JdW Automotive Electronics
Van Slotenerf 6
8075 CT Elspeet
T: 0577-840047
M: 06-50217718

gr. JHTrans (hans hoogeboom-vaassen...)

p.s. meer dan tevreden en zelf gezien op de PC... 100% dicht!!!!
Gebruikersavatar
henrib
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 jul 2010, 17:50
Locatie: den bosch

Re: EGR klep T5 GP 180 pk

Bericht door henrib »

bij mij hebben ze ook een keer de egr dichtgemaakt met een aliminiumplaatje
ga vervolgens de caravan halen heb een beetje haast caravan weegt 1700 kg en na een 60 km doorrijden met een snelheid van 140
gaat lampje storing moter branden en valt op noodprogramma 24 uurs dienst vw komt plaatje eruit en loopt weer als een trein
dus mijn ervaring niet afsluiten want als je je moter vermogen goed gaat gebruiken gaat het mis
was bij een 174 pk uit 2008
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: EGR klep T5 GP 180 pk

Bericht door Jeroen T5 204 »

Dan hadden ze hem waarschijnlijk niet softwarematig uitgeschakeld. Het mooiste is allebei.

Dat ga ik zelf ook doen. Een plaatje en softwarematig uit laten zetten van de klep.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: EGR klep T5 GP 180 pk

Bericht door harry t5 191 »

henrib schreef:bij mij hebben ze ook een keer de egr dichtgemaakt met een aliminiumplaatje
ga vervolgens de caravan halen heb een beetje haast caravan weegt 1700 kg en na een 60 km doorrijden met een snelheid van 140
gaat lampje storing moter branden en valt op noodprogramma 24 uurs dienst vw komt plaatje eruit en loopt weer als een trein
dus mijn ervaring niet afsluiten want als je je moter vermogen goed gaat gebruiken gaat het mis
was bij een 174 pk uit 2008
Ja,als je het niet op de goede manier doet gaat het inderdaad mis! :bonk
Dus om te zeggen,niet doen het gaat mis,is onzin.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: EGR klep T5 GP 180 pk

Bericht door Babson »

Dank voor de info.

Zal binnenkort bij JD Engineering lags gaan. Lochem is voor mij dichterbij dan Elspeet.

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: EGR klep T5 GP 180 pk

Bericht door harry t5 191 »

Babson schreef:Dank voor de info.

Zal binnenkort bij JD Engineering lags gaan. Lochem is voor mij dichterbij dan Elspeet.

Gr. Babson
Die kan het prima doen. :goodidea

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: EGR klep T5 GP 180 pk

Bericht door Pim 328 »

Als je deze bij een auto met roetfilter laat uitschrijven door de software aan te passen zal je roetfilter ook niet meer na behoren werken.

Hierdoor gaat de roetfilter dus vrij snel dicht zitten met het gevolg dat je geen vermogen meer hebt.

De egr heb je namelijk nodig om tempratuur in de uitlaat te krijgen voor het regenereren van het roetfilter.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: EGR klep T5 GP 180 pk

Bericht door Babson »

Pim 328 schreef:Als je deze bij een auto met roetfilter laat uitschrijven door de software aan te passen zal je roetfilter ook niet meer na behoren werken.

Hierdoor gaat de roetfilter dus vrij snel dicht zitten met het gevolg dat je geen vermogen meer hebt.

De egr heb je namelijk nodig om tempratuur in de uitlaat te krijgen voor het regenereren van het roetfilter.
Pim,

Dat van temperatuur begrijp ik niet.

Voor zover ik het weet is de EGR vanwege de milieueisen in het leven geroepen. Dankzij de EGR wordt een deel van de uitlaatgassen naar het inlaatspruitstuk gevoerd, waardoor de verbrandingstemperatuur in de verbrandingskamer juist omlaag gaat. Door de lagere verbrandingstemperatuur worden er minder stikstof oxides gevormd, die verantwoordelijk zijn voor de vorming zure regen, smog en wat nog meer.
Als de EGR afgesloten is worden er dus geen uitlaatgassen, roetdeeltjes en olieresten naar cilinders gevoerd wat in een hogere verbrandingstemperatuur resulteert en een schoner inlaatspruitstuk. Ik zou dus denken dat de roetfilter juist baat bij heeft.
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: EGR klep T5 GP 180 pk

Bericht door johnny van de voorde »

Het afsluiten van de egr klep zal een foutmelding veroorzaken en de motor in noodloop laten vallen bij de nieuwe 4 cil-motoren.

Mijn visie : Laat dat knoeien aan die egr-klep achterwege ! Het brengt geen reet op. Het is én blijft een bestelwagen jongens !!! Als het écht op die 1 percent vermogen komt , spaar wat extra centen en koop een ferrari !

Zoals ik nog al eens heb geschreven in een eerdere topic , dat is mijn mening en die mag ik hebben. Ik leef dan ook in een democratisch land. :zwaai

John.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: EGR klep T5 GP 180 pk

Bericht door harry t5 191 »

johnny van de voorde schreef:Het afsluiten van de egr klep zal een foutmelding veroorzaken en de motor in noodloop laten vallen bij de nieuwe 4 cil-motoren.

Mijn visie : Laat dat knoeien aan die egr-klep achterwege ! Het brengt geen reet op. Het is én blijft een bestelwagen jongens !!! Als het écht op die 1 percent vermogen komt , spaar wat extra centen en koop een ferrari !

Zoals ik nog al eens heb geschreven in een eerdere topic , dat is mijn mening en die mag ik hebben. Ik leef dan ook in een democratisch land. :zwaai

John.
Volgens mij gaat het de meeste mensen niet om meer vermogen maar om een schoon inlaatspruitstuk!

Maar dat is mijn mening! :lach

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: EGR klep T5 GP 180 pk

Bericht door Babson »

John,

Zoals Harry al schreef het gaat mij NIET om extra vermogen, maar om een schoon inlaat spruitstuk.

Een kennis van mij is monteur bij ster geweest en daar hadden ze bijna wekelijks slecht lopende motoren van Vito's.
De oorzaak; dicht gekoekte inlaat spruitstuk. Nu zal NOOIT een VW motor met die van de ster gelijk gaat stellen, maar op advies van mijn kennis, die hetzelfde probleem nu bij landbouwvoertuigen tegen komt, had ik de EGR van mijn vorige T5 (2004) d.m.v. een plaatje afgesloten.

Omdat mijn vorige T5 een mechanische EGR-klep had, waren er geen problemen met foutmeldingen, de inlaatspruitstuk was mooi schoon en de motor bleef perfect lopen. Nu heb ik een splinter nieuwe T5 GP met paar honderd km op de teller en wil graag mijn inlaatspruitstuk schoon houden.

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Plaats reactie