Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelvloeistof spuit eruit

vragen over de T4
busjekomtzo
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 dec 2010, 22:08

koelvloeistof spuit eruit

Bericht door busjekomtzo »

Ik verlies koelvloeistof.
Als het warm is of ik te hard rijd dan spuit het uit het reservoir.
Waarschijnlijk waterpomp of schakelaar.

is dat zelf te ontdekken welke van de twee problemen het kan zijn voordat ik hem naar de garage breng.

weet iemand bijv waar de schakelaar van de ventilator zit dan kan ik eens beginnen om die te controleren (of doorverbinden zodat ze altijd draaien).
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door Oskar 725 »

Hou het maar op je koppakking, als de druk alleen stijgt bij hard rijden en wat hogere temperaturen is dit het meest waarschijnlijke. :groteogen
Groet, Oskar.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Kan ook gewoon een defecte thermostaat zijn.

Groet,
Herman744
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door René »

In de radiateur zit thermo contact tbv aansturing ventilatoren.
Kan ook gescheurd zekeringetje zijn in de motorruimte waardoor ventilatoren niet meer willen draaien.

René
busjekomtzo
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 dec 2010, 22:08

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door busjekomtzo »

in januari is er een nieuwe gereviseerde motor ingebouwd, dus waterpomp is nieuw.
het lijkt er toch op dat hij onder druk komt te staan als je hard rijdt
de ventilatoren heb ik ook al weer zien draaien
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door Oskar 725 »

Loopt je temp. meter ook op? of blijft deze normaal?
Groet, Oskar.
busjekomtzo
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 dec 2010, 22:08

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door busjekomtzo »

de temperatuur blijft normaal en komt zoals gewoonlijk nooit boven de helft van de meter.
als ik aan het rijden was ging het lampje van de koelvloeistof branden en dan stopte ik natuurlijk om hem wat af te laten koelen en bij te vullen.

dit weekeind heb ik in de volle zon met 120 km/u een afstand afgelegd van 150 km en ook daar bleef motortemperatuur heel normaal (heb wel 2x de koelvloeistof moeten bijvullen)

vandaag bij de garage hebben ze er druk op gezet
volgens de garagehouder verliest hij even een klein beetje druk en blijft dan constant

ik ben er wel zeker van dat de vloeistof uit het overdrukventiel van het expansievat komt. Ik had er een doek achter gestopt en die was van het weekeind zeiknat.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door Oskar 725 »

met druk op het systeem zetten vind je het niet, het is druk vanaf de andere kant, compressie druk uit één of meerdere cilinders.
ze moeten een drukmeter op het koelsysteem zetten en dan gaan rijden, als het systeem druk opbouwt (meer dan 0.9 bar) gaat het druk ventiel in je dop open en laat lucht (met koelvloeistof) af.
je zal dan tijdens rijden ook zien dat hoe hoger de snelheid hoe meer druk er opgebouwd wordt. Vooral als je de motor laat trekken (hogere toerentallen).
Ik hoop dat ik het mis heb maar aan je verhaal te lezen ben ik er bang voor. :huilen
Groet, Oskar.
busjekomtzo
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 dec 2010, 22:08

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door busjekomtzo »

toen ik vanmorgen vertrok was dat het plan
hij had zo'n klein pompje waar hij druk mee opzette
hij wilde er inderdaad mee rijden en kijken hoeveel druk wordt opgebouwd, alleen er was iets met het pompje (er zou vloeistof in komen en hij zocht een andere manier om dat te testen)

is dat weer een ander apparaatje?

dank voor het meedenken
busjekomtzo
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 dec 2010, 22:08

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door busjekomtzo »

overigens zit op de motor nog garantie, maar niet op de uren voor in en uitbouw
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door Oskar 725 »

Nee apparaatje is hetzelfde alleen als er snel veel druk opgebouwd wordt komt er vloeistof in het metertje en gaat het stuk.
Voor een koppakking hoeft de motor er niet uit. verder bemoei ik me niet met wel of geen garantie, dat is iets tussen jou en je garage bedrijf :toppie
Groet, Oskar.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door Egbert&Manon »

Hoe ruikt de koelvloeistof in je tankje?


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
William
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 mar 2010, 22:33
Locatie: ijselstein

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door William »

Ooit eens van iemand gehoord maar misschien een fabeltje....

Haal je peilstok uit je blok en hou een vlammetje bij de olie.
Als het "knettert" zit er koelvloeistof/water in je olie en is mij verteld dat 9vd10x de koppakking dr uit ligt
Ja dit is mijn T4

Nee ik help je niet met verhuizen

Typ en drukfouten voorbehouden
busjekomtzo
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 dec 2010, 22:08

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door busjekomtzo »

De man van de garage had ook een speciaal apparaatje waarmee hij co2 kan meter. Een glazen buisje met 2 compartimenten. Als het water verkleurd zit er co2 bij. Dat was niet het geval (hij verkleurde niet).
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koelvloeistof spuit eruit

Bericht door Multivan Generation »

dat werkt volgens mij bij een diesel niet..
Wat ook zou kunnen is dat het deksel van het expansietankje niet netjes onlucht,
een andere dop zou dan wel eens een remedie kunnen zijn.

De thermostaat dat die niet open gaat,
en je dus niet je extra koelende traject van je radiateur hebt zou ook kunnen.

Oskar is ervaringsdeskundige, kon ook niets vinden.
Heeft toen met slangen en drukmeter rondgereden en niet kunnen vinden.
Totdat hij in Duitsland vermogen vroeg berg op en jawel hoor, toen steeg de druk.

Kop er af en zo niets kunnen vinden, en daarna geloof ik met Röntgen en toen was er een scheurtje bij een klepsteel waarneembaar.. Ik dacht dat het bij hem zo iets was.. Maar hij heeft lang gezocht voordat hij het gevonden had.. :ie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie