Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

compressor koelbox op 230V

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

compressor koelbox op 230V

Bericht door armin »

Beste VT4-vrienden

Ik heb me onlangs een compressorkoelbox aangeschaft, de oude die werd gevoed via de sigarenaansluiting van 12v voldeed niet aan de verwachtingen en koelde te weinig als hij continu in de auto bleef.
Die compressorkoelbox kan ook op 12v maar dan is de koeling ook niet denderend, op 230V doet hij het heel goed.
We zijn van plan om weer naar Finland te gaan ( 23ste keer) via de “Via Baltica” Polen, Lit, Let & Estland. In die staten zullen we meestal naar campings gaan en daar kunnen we compressor ’s avonds aansluiten aan het stroomnet. Maar in Scandinavië zullen we “wild” kamperen, dus geen stroomvoorziening. Ik heb van een vriend een stroomomvormer (foto) gekregen van die 12V omzet naar 230V. Er zitten twee klemmen op die je kunt aansluiten op de batterij, maar alleen als je stilstaat en ik vrees dat de omvormer de batterij snel zal uitputten.
Nu is mijn vraag: kan ik die klemmen vervangen door een plug die in de sigarenaansteker kan en terwijl ik rij dat de koelbox koelt? Of moet ik een verlengkabel naar de batterij maken? Of zijn andere alternatieven?

Alvast bedankt
Armin
omvormer
omvormer
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: compressor koelbox op 230V

Bericht door Leo45 »

Volgens mij is er wat anders loos, de compressor zal wel op 12V werken dus ben je nu van 12V naar 230V aan het gaan die vervolgens in de koelbox weer van 230 naar 12V gaat. Elke omzetting van spanning levert warmte en dus vermogensverlies op.
Misschien beter om eens naar de bron van de storing te gaan kijken.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2038
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: compressor koelbox op 230V

Bericht door chv »

Of je nou via de sigarettenaanstekerplug je batterij (accu) uitput of direct aangesloten op je accu je accu leeg trekt maakt geen verschil denk ik.
Hoogstens geeft de verbinding via de sigarettenplug meer weerstand (verlies) omdat dat een veel dunner draadje is.
Als je wilt koelen tijdens het kamperen zul je toch een extra (huishoud) accu mee moeten nemen, lijkt me.
En, ter informatie, de compressor koelkast in mijn Westfalia busje gebruikt zo veel stroom dat mijn huishoud accu van 140 ah het hoogstens drie dagen achter elkaar volhoudt.
Dus neem een behoorlijk grote mee als je meerdere dagen wild wilt kamperen.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Re: compressor koelbox op 230V

Bericht door armin »

Bedankt voor de reacties

de koelbox is een Mobicool: - DC: 47 watt (koelt tot maximaal 20°C onder de omgevingstemperatuur)
- AC: 65 watt koel-/vriesbox, traploos regelbare thermostaat +12°C tot –15°C)

Ik ben een leek in zulke zaken maar als ik de kabels van de omvormer verleng naar de accu kan ik die gebruiken terwijl de auto rijd? En heeft de batterij er geen moeite mee?
Ik zou natuurlijk de koelbox niet aansluiten als ik stilsta.

Ik kan een andere accu meenemen maar die neemt te veel plaats in, en als die maar enkele dagen werkt, ik blijf 9 weken weg

Leo, ik heb geen storing op de koelbox, ik wil gewoon een lagere temperatuur en daarvoor wil ik aansluiten op 230V in de auto, als dat mogelijk is


Ik heb geen idee wat de sinus is? Maar hier de Specificaties van de omvormer
> Max. Continuous Power : 300 watts
> Peak Power : 600 watts
> AC output voltage : 110V,120V,220V ,230V, 240V AC
> AC output frequency : 50 or 60 +/-2 Hz
> AC output waveform : Pure Sine Wave
> DC input voltage : 12VDC
> Voltage range : 10.5~15.0VDC
> No Land Current Draw : <0.4 amps
> LED Indicator : Input voltage level, output load level and status
> Efficiency (Typ.) : >88%
> Fuse (12V) : 35A *1 (12V)
> Bat. Low Alarm : 10.5V DC
> Bat. Low Shutdown : 10.0V DC
> Over Load : Shut off output voltage, re-power on to recover
> Over Voltage 1: 5.5VDC
> Cooling : Loading controlled cooling fan
> Dimensions 181×128×52mm(L×W×H)

Met vriendelijke groeten
Armin
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Re: compressor koelbox op 230V

Bericht door armin »

Iedereen bedankt


Ik heb de koelbox continu aangesloten op 12V en waar het kon op het stroomnet
De Mobicool was oke en de inhoud bleef behoorlijk fris, bij 12V voeding, zelfs in de hittegolf in Finland tot +32°.
Het enige nadeel was dat het wat power verreistte om hem telkens te versleuren naar de voorzetel voor de nacht.
Ik heb de koelbox 's nachts niet aangelegd als we wild kampeeerden, ik vertrouwde mijn batterij niet.
Ik zal een huishoudbatterij kopen voor de volgende reis.
Hoe zwaar zou hij moeten zijn?

groetjes
Armin
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: compressor koelbox op 230V

Bericht door Roger B. (11)61 »

heb je DEZE

dan is de verklaring waarom ie op 12 volt minder koelt dan op 230 heel simpel....

op 12 volt koelt ie middels een Peltier element en op 230V middels de compressor... wereld van verschil..

vwb de omvormer...

ga uit van 80% rendement dus je moet er 120% van het gebruikte vermogen in stoppen.

de koelbox gebruikt op 230v 0,65A = 150W, moet voor die omvormer geen punt zijn dus
150W met de rendementsfactor =180 W = effe gemakkelijk 12 v nemen = 15A stroomopname door de omvormer.

dat kan tijdens het rijden gemakkelijk van de autoaccu afgenomen worden, dat zal ie wel trekken.

Ga je dit tijdens stilstand gebruiken van bijvoorbeeld die 100AH huishoud accu die niet meer dan 50% ontladen wordt, dan houdt het na 3,5 uur op....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: compressor koelbox op 230V

Bericht door PJJ-65535 »

Goede T4 collega's

De meeste 220v koelkast compressoren hebben een zuivere sinus nodig. Dit omdat de motor een koolborstelloze variant is, syncroonmotor, die een draaiveld nodig heeft. Dit draaiveld word idealiter gegegeneerd door een 3fase net (380 - 400v) maar omdat niet iedereen dit in zijn keuken / bus heeft is er een truc bedacht. Deze bestaat er uit dat het draaiveld opgewekt word door de toevoeging van een condensator over de twee wikkelingen van de synchroon motor. De inductie van de spoelen en de capaciteit van de condensator moeten hierbij afgestemd zijn op elkaar en op de frequentie van de aangebrachte wisselspanning.

Vrijwel alle omvormers leveren een gemodificeerde sinus, wat in essentie een blokspanning is met een duty cycle van rond de 30% per halve fase. Omdat de condensator en wikkelingen (spoel) van de stator hier niet op ontworpen zijn, zullen ze (als deze al draait) beide (TE) warm worden en door de inductieve belasting van je omvormer en het blokvormig karaker van de omvorme kan deze mogelijk stuk gaan (grote kans).

......___
___|....|____.....__ Zoiets dus.......
.................|__|

Als de compressor niet gaat draaien gaat meestal eerst de beveiliger/trapschakelaar (Clixon) er uit. Dit is een tweetraps variabele weerstand schakeling die acterop het aansluithuis van de compressor zit. Fikt gewoon uit. (= Brand). Hiermee heb ik ervaring ;-(
Deze clixon is bedoeld om het hoge aanloopkopel nodig voor de opstart van de compressor te overbruggen.

Danfoss heeft een aatal typen compresoren gemaakt voor gelijkstroom(DC) toepassingen. Hoe deze werken weet ik niet. Ook niet de combinatie van gelijk en wisselstroom.

Ergo: SLuit geen 220 koelkast aan op een omvormer die geen zuivere sinus genereert. Dit geld voor meer machines met koolborstelloze motoren, inclusief nespresso koffiezetters (ook ervaring)

Groet en suc6

Mocht ik fouten hebben staan in deze reactie, dan laat ik me graag verbeteren.


pieter.
Life's no monkey business.........
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: compressor koelbox op 230V

Bericht door Egbert&Manon »

PJJ-65535 schreef:Goede T4 collega's
.........


Deze clixon is bedoeld om het hoge aanloopkopel nodig voor de opstart van de compressor te overbruggen.

Danfoss heeft een aatal typen compresoren gemaakt voor gelijkstroom(DC) toepassingen. Hoe deze werken weet ik niet. Ook niet de combinatie van gelijk en wisselstroom.
..............


pieter.
De compressoren hebben een toerenregeling en starten op een zeer laag toerental :toppie

Mooie uitleg :yes


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Re: compressor koelbox op 230V

Bericht door armin »

Tjonge

ik moet een cursus auto-elektronica volgen....

groetjes
Armin
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: compressor koelbox op 230V

Bericht door Mickel Moen »

Armin,

Jouw wens lezende, denk ik dat je beter een andere koelbox kunt nemen. Bijvoorbeeld een uit de Waeco coolfreeze serie. http://waeco.com/nl/252.php" onclick="window.open(this.href);return false; Ze zijn wel een stuk duurder, maar het zijn ook echte compressor koelboxen zowel op AC als op DC. Zeer zuinig in gebruik en houdt je spul op de door jouw gewenste temperatuur. Zoals gezegd wel duur, maar op Marktplaats kun je vaak nog heel geschikt een vinden. Een huishoudaccu adviseer ik je sowieso. Allemaal zaken op de startaccu vindt ik veel te riskant. Dat geldt zeker voor een koelbox als je stilstaat. Die neemt veel te veel. Of je moet bij niet rijden meteen aan de paal, maar dat beperkt je mogelijkheden wel weer sterk. Wij staan eigenlijk alleen aan de paal voor de verwarming, als het koud wordt.
Houdt je je huidige koelbox, dan zeker op een tweede accu. De grootte van de accu bepaalt dan hoe lang je stil kunt staan. Dit moet je even berekenen met de gegevens van de koelkast. De beperking van op 12 V max 20℃ onder omgevingstemperatuur is dan een gegeven. In Scandinavie niet zo'n probleem. Ga je naar landen waar het overdag steeds boven de 30℃ is, moet ie veel te hard werken en krijg je het ook niet lekker koud en zul je dus aan de paal moeten.

Voor meer:
viewtopic.php?f=13&t=30170&start=15#p198516" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=13&t=30170&start=15#p198656" onclick="window.open(this.href);return false;

:zwaai
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie