Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

vragen over de T4
Luc S
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jul 2011, 18:16

Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door Luc S »

Beste allemaal, ik hoop dat jullie ons kunnen helpen met een probleem met onze t4.
T4, 2.5tdi, 1998, 272k km.
Probleem: net voor het tanken in luxemburg op autobaan, 1 auto voordat we aan de beurt zijn en  we n paar minuten met stationair draaiende motor gewacht hadden,  begint de moter te haperen, met erg veel zwarte rook. Na het tanken weer gestart en weer loopt de motor niet goed en slaat n paar keer af. Het klinkt alsof hij op 2 van de 5 cilinders loopt, of alle cylinders wat slagen missen.
In de 100 m naar parkeerplaats slaat hij ook een aantal keren af. Temp motor is goed, geen lichtjes aan op dashboard.
Na 1 uur komt de hulpdienst, start de motor goed en deze loopt normaal. We rijden de 15 km achter hem aan en niets aan de hand. Auto trekt goed. Bij VW garage motor uitgelezen. Dat lukt niet direct. Pas na handmatige invoer chassisnummer."Moteur bloque sporadisement". Sporadisch Motor uitval begrijp ik. Verder geen regels.

We rijden zonder probleem verder tot Lijon waar we in de file  terrecht komen. na een paar minuten begint het weer. Zwarte rookpluimen en de motor doekert weer. Op de vluchtstrook 30 minuten stil gestaan. Daarna gestart en het probleem is weg. We rijden door tot in zuid Frankrijk zonder probleem. Met n dagtocht via n bergweg na 25km stijgen moeten stoppen in dorp. Weer het probleem. We durven er niet de bergen meer mee in. We stonden nu in n dorp maar moet er niet aan denken op die weg stil te staan.

Hij wordt dus goed warm, maar niet heet of te heet. Bij het stationair draaien daarna gaat het mis. Koelvloeistof is ok en beide fans draaien normaal na.

Via 2 garages en anwb zegt een garage dat het probleem veroorzaakt wordt door n slechte koelslang, slechte dynamo en slechte gloeibougies. ik kan dit niet binden aan het probleem.
Gloeibougies: hij start normaal
Dynamo: heb niets van lege accu of electra probleem gemerkt.
Koelslang: op de bergwegen beladen wordt hij niet te heet.

Ik sta nu voor de keus: volg het advies anwb/garage en zeg repareer maar, betaal de kosten, en als het probleem blijft bestaan proberen de kosten op anwb te verhalen. 
Of ik laat dit niet repareren omdat ik denk dat het probleem niet oplost wordt met vervanging, waarop de anwb geen hulp meer wil geven.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met iets wat de oorzaak zou kunnen zijn, waardoor de keus ook wat makkelijker wordt. 
Alvast bedankt voor tips en suggesties.

Groeten Luc

Ps internet hier is n groot probleem dus ik hoop dat morgen weer kan inloggen.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door jos_br »

Maak de egr eens dicht. (of slang afkoppelen)

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door Egbert&Manon »

Mogelijk brandstoffilter vervuild?

Roetkat zit los?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door Ron---63--- »

Ik zit nu ook in z france, ik denk mss dat je relais 109 niet goed is ??
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33891
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door Multivan Generation »

welkom op weetjewel.
Ik zou mijn brandstoffilter eens leeg laten lopen,
en je vaccuümslangen controleren,
vooral die van de N75 naar de aansluiting op de wastegate..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Luc S
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jul 2011, 18:16

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door Luc S »

Bedankt alvast voor jullie tips. Even ter info de bus staat 100 Km verder in garage.
En verder: de roetkat zit er niet meer onder.
Het relais 109 (wat doet dit ook alweer?)en brandstof filter heb ik nog niet aan gedacht.

Zijn jullie t met mij eens dat dynamo, koelslag en gloeibougies onzin is?

Groeten Luc
Luc S
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jul 2011, 18:16

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door Luc S »

Brandstof filter leeg laten lopen. Dat weet ik te vinden, als de bus weer terug is. Maar de N75 en vacuum slangen zou ik niet zo kunnen vinden dus graag wat specifiek.
Ik weet ook niet hoe ik de egr klep kan controleren.

In ieder geval super dat jullie meedenken. Thanks
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door WouterW »

Ben het met Jos eens, haal eerst eens de slang van de membraampot v/d EGR bediening af (en even dichtmaken cq. dubbelvouwen met stripbandje ofzo. waar de slang te vinden: zie onderstaande foto: mocht het niets uitmaken, laat het dan maar zo, beter dat ie niet werkt dan wel...
Bijlagen
T4%20Transporter%20EGR%20Valve.jpg
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door Roger B. (11)61 »

gloeibougies 100% zeker niet, want de motor is warm als het probleem optreedt, dan werken je gloeibougies niet (in elk geval niet elecktrisch.

Dynamo lijkt me ook niet aangezien je accu vol blijft, maar als je het zeker wil weten spanning meten als het probleem optreedt

koelslang, dan zou je motor TE warm moeten worden, goed warm mag ie geen probleem mee hebben....

dus twee garages en ene ANWBer gevonden die niet weten hoe een motor werkt?

luchttekort of dieselteveel (gezien de zwarte rook)

heeft jouw TDI een stopklep? dan zou het kunnen dat die dichtvalt bij hogere temp. en dus de luchttoevoer fors beperkt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Luc S
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jul 2011, 18:16

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door Luc S »

Bedankt voor jullie reacties. We hebben inmiddels onze buik vol van de anwb. Meer dan n week de bus weg en nog geen vervangend vervoer. Als wij geen akkoord geven, voor vervanging van dynamo, koelsslang en gloeibougies kunnen wij geen beroep meer op ze doen is ons gezegd. Maar als we het wel doen en het probleem is niet opgelost kunnen we de kosten volgens de anwb ook niet op hun verhalen.
Dus als je bv startproblemen hebt en de anwb sleept je af en zegt tegen de garage dat je airco het niet doet, en de garage zet er n nieuwe uitlaat onder, mag je het volgens de anwb zelf oplossen????

Morgen gaan we met de taxi 150km verder onze bus ophalen. En kan ik julie adviezen zelf uitproberen. Bedankt ook voor t plaatsen van de reply met foto is echt super. Nu kan ik t zelf hoop ik.
Morgen dus meer duidelijkheid.

Gr luc
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door Roger B. (11)61 »

ben ook geen fan van anwb, heb lidmaatschap opgezegd toen me hulp geweigerd werd omdat ik met drie verschillende auto's pech gehad had in een jaar tijd (hoezo persoonsgebonden lidmaatschap) en waren nog allemaal eigen auto's ook.

sterkte morgen met je bus
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door Harry 341 »

Helemaal mee eens!
Verleden jaar in Z. frankrijk een losgelopen aandrijfas...ANWB wees een bij hen aangesloten dealer aan..."zet maar neer" we kijken eind volgende week wel.
Ik moest de volgende dag naar huis!!Bij een lokale smid gereedschap laten maken en zelf gedaan...
Die man op TV bij Max gezien? ANWB zei: Turbo stuk ....garage zet er in Belgie klakkeloos een nwe op...Bleek het dus niet te zijn..dag 1800 euro!
Was de koppeling dus.....en NIKS terug te halen!
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door Ron---63--- »

En Luc? Al wat opgeschoten ?
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Luc S
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jul 2011, 18:16

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door Luc S »

Hallo allemaal,
We zijn net terug in NL, en zowaar met de bus. Naast de bus begaf ook mn iphone het dus geen internet meer, vandaar de stilte. Allereerst wil ik jullie bedanken voor jullie hulp, waardoor ik de franse mecanicien op het juiste spoor kon zetten van de de EGR klep en t brandstoffilter.

De ANWB heeft het probleem naar de garage niet goed duidelijk heeft gemaakt.De info van de ANWB was "startproblemen bij hete motor, en is garage gaan zoeken naar een elektra probleem. Dat bleek er ook te zijn. 4 van de 5 gloeibogies bleken nieuw een 5e was kapot en er was waarschijnlijk een stuk de cilinder in gevallen. En de dynamo presteerde niet volgens de specs. Bij het testendraaien om de motor warm tbe krijgen liep er koelwater weg. Een doorgeroeste pijp boven de startmotor. De garage laat ANWB weten dat het stuk koelpijp vervnangen moet worden voordat andere problemen gevonden en opgelost kunnen worden. De ANWB verteld ons echter alleen dat het probleem opgelost is als de koelslang vervangen is. Waarvoor we natuurlijk geen akkoord geven. Pas als we dagen later bij de garage zelf zijn blijkt de ongelofelijke knulligheid van de ANWB en hun fouten. De garagist noemde dit jaar n rampjaar bij de ANWB, zoveel problemen waren er. We hebben opdracht gegeven de pijp te vervangen en te kijken naar de EGR klep.
2 dagen later belt de ANWB dat de kosten van de reparatie 60,- euro zouden zijn. Ik vraag het nog na want een beetje sleutelen kost ook ik frankrijk wel meer. Alleen de tax zou er nog bij komen. 64,50 in totaal. Toen we de auto op gingen halen was de faktuur natuurlijk meer. 239,- de pijp zelf was 60 euro. Ongelofelijk onprofessioneel.
De EGR klep heeft hij afgekoppelt. Maar niet zoals jullie voorstelde, de slag eraf en deze afbinden maar door de bovenste van de twee slangen op het zwarte blokje. Deze los te maken van een dikkere. De aansluiting op de dikkere is dicht gemaakt. Het losgekoppelde slangetje hangt dus los.
Ik vraag me af of dat de beste wijze is, want het trekt vacuum en is onbeschermt voor vocht en stof.

Wel grappig dat de garagist ook n aandrijf probleem opmerkte, het trillen van t rechter wiel en iets liep er aan rechts voor. Problemen die ze bij de dealer niet erkende of konden vinden toen wij dit twee jaar geleden opmerkte en er naar
vroegen. Ik heb wel n hoop vertrouwen in deze garage Thomas in Les Arcs, zuid frankrijk.

We hebben 12 zitten wachten op n camping waar we 4 dagen wilde staan en uiteindelijk de hele vakantie hebben moeten staan, en n meer dan n week op vervangend vervoer moeten wachten. Ik ben wel benieuwd naar soortgelijke ervaringen van dit jaar, want ik ga wel stappen ondernemen.

Nogmaals bedankt voor jullie snelle reacties. Dat was echt fijn om zin en onzin te kunnen scheiden.

Met vriendelijke groeten,
Luc
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Hulp gevraagd met onze bus in Zuid Frankrijk

Bericht door WouterW »

Hey Luc, mooi dat je met bus en al weer bent thuisgekomen. Als ik het goed begrijp is nu de smoorklep nét voor de EGR onklaar gemaakt. Je hebt het over een zwart blokje, vandaar. Kom er zelf net achter dat niet elke t4 met 2.5 TDI zo'n smoorklep heeft. Maar dat weten échte t4 adepten vast wel. Verklaart wel het roeten en onregelmatig lopen. Wanneer deze klep dicht staat om wat voor reden dan ook, dan heeft je motor luchttekort en bijbehorend dieseloverschot. Deze smoorkep heeft dacht ik ook een functie bij afzetten van de motor, zodat 'ie wat kalmer stopt (dit i.t.t. vroegere 1z en ahu 1.9 VP tdi's die met een klap tot stilstand kwamen).
Wanneer dus de smoorklep is losgekoppeld lijkt me het wel beter om de slang richting schutbord wel dicht te maken. Nóg beter lijkt me de oorzaak van de haperende smoorklep te achterhalen (slang volgen, kom je vanzelf bij het desbetreffende magneetventiel)
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Plaats reactie