Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

3e voorruit in een jaar kapot.

vragen over de T5
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

3e voorruit in een jaar kapot.

Bericht door raymondo »

wie weet of er beter ruiten te krijgen zijn.. op me vorige t5 moest gemiddeld 1 keer per jaar de ruit vervangen .. ik heb nu al me 3e ruit... weer een steentje maar binnen en buiten ruit zijn gescheurd... hij zit nog achter het dashboard maar begint naar boven te trekken.. net als zijn voor gangers....
sterretjes 10 a 15 cm boven dashboard... scheuren direct door.. geen tijd voor "hpx3" zeg maar....

ik hoop dat iemand iets beters weet als pilkington ruiten.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: 3e voorruit in een jaar kapot.

Bericht door Pim 328 »

Een Originele ruit plaatsen
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: 3e voorruit in een jaar kapot.

Bericht door raymondo »

ik weet niet wat voor ruit er origineel inzit..

maar dacht ook pilkington.
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: 3e voorruit in een jaar kapot.

Bericht door raymondo »

vanmorgen bij carglass geweest... de verkoper aldaar wilde beweren dat ik nog de originele ruit aangezien de vw logos er in zaten.
hij wist te vertellen dat ruiten van Carglass dit niet hebben omdat deze elders gemaakt zijn. Maar na het zien van de factuur van april geloofde hij me en snapte er niks.

Ook wist hij te vertellen dat er zeker 70 ruiten op voorraad zijn en hij bijna 100% zeker weet dat deze niet origineel zijn maar vanhun eigen merk.

Vreemd verhaal weer..

Maar wie garandeert mij dat de kwaliteit van een Carglass ruit hetzlefde of beter is als van een originele...
Ik zal er niet snel achter kunnen komen... kapot is vervangen.. en carglass geld vangen....

Ik zit zelf in gevel montage en glaszetten en weet uit ervaring dat er vele leveranciers goedkopen zijn maar dat het glas ook stukken gevoeliger is voor breuken...

ben benieuwd of we niet gewoon beflikkerd worden.....
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: 3e voorruit in een jaar kapot.

Bericht door WouterW »

Hey Raymondo, hebben de vele oostblok-km's misschien nog invloed op je gemiddelde voorruit-levensduur..? In die jaren dat ik in RO rondreed met m'n Caddy werd mijn voorruit snel een sterrenhemel. De provinciale wegen werden/worden gestrooid met zand/grind in de winter en de asfaltkwaliteit (of het gebrek eraan) deed de rest.
Bij mijn huidige T5 verbaas ik me er juist over hoe sterk deze is. De eerste(!) ruit nog, nu 200dkm op de klok, wel meerde putjes en sterren erin, enkele weken terug nog een kraai die nét te laat van z'n 'roadkill' opvloog midden ervoor. Met 110. Had verwacht dat dit wel de genadeslag zou zijn, maar de ruit geeft geen krimp. Originele Sekurit 43R001051
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: 3e voorruit in een jaar kapot.

Bericht door raymondo »

haha.. ik weet wat je bedoel. maar me eerste ruit had ook wel eens een sterretje... tot aan februari. toen werd er een barst gevromd in italy.. met hoge snelheid achter een andere auto...

maar in april.. na zo 8.000 km ging deze reeds vervangen ruit kapot... waarschijnlijk een steentje van een tegenligger... deze was volgende morgen een scheur.. toen nog 4 weken mee gereden tot de ruit van onder naar boven op bestuurder kant 2 barsten had..

nu ben ik ongeveer 12.000 km verder. kreeg zondag in duitsland in de regen een steentje.. ik hoorde hem.. volgende morgen een barst. en gisteren wederom tot bovenin doorgescheurd .. 2 barsten..

de carglass verdient er dik.. verzekering betaalt het meeste..... waarom zouden ze ons kwaliteit verkopen.. heb vandaag een brief naar me verzekering geschreven . en ook 1 naar carglass. dat ik graag een bewijs zie. dat hun ruiten zeker dezlefde kwaliteit hebben als imitatie..

gaat met toch weer halve dag vrij kosten en en 114 euro..... willen deze ruit niet op locatie doen....
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: 3e voorruit in een jaar kapot.

Bericht door WouterW »

Jammer geld is dat, maar je schrijft dat de scheur altijd voorafgaat aan steenslagschade, of komt er een scheur ´spontaan´ergens vandaan? De torsiestijfheid van een t5 is redelijk maar niet geweldig. Zeker wanneer deze ook nog eens verlaagd is, dan moet veel flex opgevangen worden door de voorruit, welke een belangrijk gedeelte van de totale torsiestijfheid van de auto bepaald. Van de t5's is me daar niet veel van bekend, van bv. de ouwe PSA/Fiat Boxer/Jumper/Ducato's was het eerder regel dan uitzondering dat de voorruit van links naar rechts barstte.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: 3e voorruit in een jaar kapot.

Bericht door matje86 »

ff een spoilertje plaatsen op je motorkap he
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: 3e voorruit in een jaar kapot.

Bericht door WouterW »

of zoiets..?
bugoff.jpg
bugoff.jpg (9.02 KiB) 1817 keer bekeken
:zwaai
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 3e voorruit in een jaar kapot.

Bericht door Pascal-141 »

raymondo schreef:ik weet niet wat voor ruit er origineel inzit..

maar dacht ook pilkington.
Bij mij zit de originele ruit er nog steeds in , is er eentje van "Saint-Gobain" , geen Pilkington .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33885
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 3e voorruit in een jaar kapot.

Bericht door Multivan Generation »

raymondo schreef:haha.. ik weet wat je bedoel. maar me eerste ruit had ook wel eens een sterretje... tot aan februari. toen werd er een barst gevromd in italy.. met hoge snelheid achter een andere auto...
Ik denk dat het ook te maken kan hebben met je rijstijl... :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: 3e voorruit in een jaar kapot.

Bericht door raymondo »

nou.. denk wel zeker dat rijstijl invloed heeft op doorscheuren van een ruit... zeker gezien de stijfheid van een t5...
als ik hem 12 uur lang gebruikt bijv. in roemenie lekker door de bergen en dan pak ik hem de volgende ochtend...

dan is het kraken van de dc.. en andere kunststof delen bijna oorverdovend de eerste kilometers.. tot alles weer zijn plek heeft en lekker flexibel is. dan houd het gekraak groten deels wel op..

maar of mijn rijstijl nu invloed heeft op het aantal steentjes op de wegen.... dat denk ik niet....

toevallig vorige meek met een kennis samen een ruit van porsche 911 moeten vervangen... auto van 1985.... de nieuwe ruit was minimaal 10 kilo lichter... en ook de samenstelling was ongeveer 2 mm dunner.... dit verweten we aan de technieken van nu....
maar als ik er nu over na denk.... ga ik toch eens kijken wat voor dikte ruit ze nu uit me t5 gaan halen.. en deze misschien mee nemen. om zelf eens wat te gaan testen.... moet nog op vakantie volgende week....

dus neem aan dat ik als ik terug kom uit spanje. weer een andere kan gaan bestellen..

ik weet in de bouw dat het niet moeilijk is om een sterkere ruit te krijgen.... snap wel dat we geen geharde op de voorruit kunnen maken.... helaas.....
Lisboa

Re: 3e voorruit in een jaar kapot.

Bericht door Lisboa »

Bij mij zit er inmiddels ook weer originele ruit van VW in.
Mij zien ze niet meer bij de genoemde ruitenboer.
Toen ze mijn ruit hebben vervangen werd m'n dashboard vernield ook even door hen vernield, de nieuwe door hen vervangen ruit scheurde terplekke in. Uiteindelijk kwam ik met een kapotte ruit naar binnen en ging zo ook naar buiten, prutsers!
De montagehal bezaait met glassplinters over de vloer, puinhoop!
En dan wordt je ook nog eens onbeschoft behandeld door de filliaalmanager, tijd om seriueze correspondentie te voeren met het hoofdkantoor. Duizendmaal excusses ontvangen, de T5 voor 2 dagen naar VW geweest, originele ruit erin geplaatst, dasboard is gerestaureerd, en uitstekend vervangend vervoer gehad. De rekening hebben ze onderling met elkaar geregeld. Tot nu toe nog steeds de zelfde ruit erin, er zal wel degelijk verschil in kwaliteit tussen de ruiten van VW en alternatief zitten. Tja, zo blijven je klanten alsmaar terug komen hé.......

Mvg,

Luuk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33885
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 3e voorruit in een jaar kapot.

Bericht door Multivan Generation »

ik ben bij autotaalglas destijds prima geholpen.
Ik heb er een warmte werende in, en die zou iets dikker moeten zijn.
Ik heb daarnet gekeken,
maar die is voor de T5 (nog) niet leverbaar.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Lisboa

Re: 3e voorruit in een jaar kapot.

Bericht door Lisboa »

Multivan Generation schreef:ik ben bij autotaalglas destijds prima geholpen.
Ik heb er een warmte werende in, en die zou iets dikker moeten zijn.
Ik heb daarnet gekeken,
maar die is voor de T5 (nog) niet leverbaar.
Autotaalglas,

Daar ben ik overigens nog wel een keer tussendoor geweest om een pit te laten verwijderen die ik bij Nijmegen opliep.
Wij werden er gastvrij ontvangen, ze gingen zorgvuldig te werk, en binnen een half uur weer op de weg.
Ze hebben zelfs nog even alle ruiten voorzien van van mijn kenteken.
Een pluim voor de service!

Mvg,


Luuk
Plaats reactie