Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zelfbouwcamper Limburger

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

zelfbouwcamper Limburger

Bericht door limburger »

Hallo, dit wordt mijn zelfbouwcamper verhaal.
ik heb Henk mijn 2 projectjes laten samenvoegen, de rest vul ik hier aan zodat het 1 geheel wordt.
mijn t4.JPG



dit is mijn eerste projectje waarvan ik foto's heb gemaakt die ik met jullie wil delen.

ik was het rommelige dashboard een beetje zat en wilde een universele oplossing voor alles dus een carpc (computer die radio navigatie carkit enzo.. allemaal vervangt)
na wat zoeken op marktplaats en ebay, veel testen en proberen is het nu zover. nog niet helemaal klaar (zal wel nooit helemaal "af" zijn) maar wel te gebruiken!

de gebruikte hardware:
kapotte versterker voor de behuizing
intel atom D525MW moederbord incl cpu
laptop harde schijfje
extra usb geluidskaart
usb bleutooth stick
gebruikte Xenarc 7" touchscreen

de software die erop staat: windows 7 met centrafuse voor de algemene bediening, Garmin mobile pc voor navigatie, audiomulch virtual audiocable en asio4all voor de geluidsverwerking.

en nu de foto's:
oude situatie en dit is dan zonder de extra gps erbij...
oude situatie en dit is dan zonder de extra gps erbij...
oude versterker t.b.v. de pc behuizing
oude versterker t.b.v. de pc behuizing
Laatst gewijzigd door limburger op 03 apr 2014, 19:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Carpc

Bericht door limburger »

nog meer foto's

test opstelling, heeft menig uurtje gekost
test opstelling, heeft menig uurtje gekost
carpc inhoud.JPG
carpc aansluitingen.JPG
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Carpc

Bericht door limburger »

en nog meer
inbouwraam scherm zagen en daarna bewerken met bovenfrees
inbouwraam scherm zagen en daarna bewerken met bovenfrees
inbouwraam in grondlak
inbouwraam in grondlak
na wat hobby plamuur... (kan ik echt niet) nu mat zwart
na wat hobby plamuur... (kan ik echt niet) nu mat zwart
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Carpc

Bericht door limburger »

inbouwraam testen
inbouwraam testen
kleur beviel me niet helemaal, heb het raampje ligtjes geschuurd en zie hier het eindresultaat
helaas foto in het donker gemaakt met flits maargoed alles is wel te zien
helaas foto in het donker gemaakt met flits maargoed alles is wel te zien
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Carpc

Bericht door Dirk/970 »

LIKE!
Knap gedaan en leuke fotoserie :toppie Heb je ook meer info over hoe je het dashboard hebt aangepast en hoe je bekabeling e.d. hebt verwerkt? Verder super interessant onderwerp en iets waar ik zelf heek erg tegenaan zou hikken. De behuizing is erg inventief, waar heb je die geplaatst?
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Carpc

Bericht door limburger »

Dirk/970 schreef:LIKE!
Knap gedaan en leuke fotoserie :toppie Heb je ook meer info over hoe je het dashboard hebt aangepast en hoe je bekabeling e.d. hebt verwerkt? Verder super interessant onderwerp en iets waar ik zelf heek erg tegenaan zou hikken. De behuizing is erg inventief, waar heb je die geplaatst?
dashboard heb ik alleen het afdekkapje onder de oude radio vervangen door een dubbeldin exemplaar, je zou ook het opbergvakje van de oude af kunnen zagen maar dat wilde ik niet. voor de rest past alles voor de balk die door het dashboard loopt, die moet normaal vervangen of aangepast worden als je een echte dubbeldin radio inbouwt (hierover is wel vanalles te vinden op weetjewel).
behuizing zit onder de stoel evenals de versterkers.

van de bekabeling heb ik helemaal vergeten foto's te maken. maar je kunt je wel voorstellen dat de mat voorin niet meer helemaal vlak ligt... heb zoveel mogelijk gescheiden gelegt dus niet 1 dikke bos kabels door het midden of zo. voeding, luidspreker, vga en usb kabels allemaal appart zo veel mogelijk uit elkaar.
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Carpc

Bericht door limburger »

jan2009 schreef: Heb je er al navigatiesoftware op draaien ?
Zo ja, wat precies?
ik heb er Garmin mobile pc op staan, hiervoor is een mooie plugin te krijgen voor centrafuse. ik heb wel meerdere berichten gelezen dat deze niet stabiel draait maar zover heb ik nog niet kunnen testen... thuis werkte alles. rijdend in de auto heb ik het pas 2 dagen draaien en alleen naar mijn werk op en neer gereden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33797
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Carpc

Bericht door Multivan Generation »

leuk project joh,
doet me er aan denken,
dat ik er ook nog wat foto's van kan uploaden in mijn project hierover..

Je draait, zo schreef je met windows 7 en een atom.

Ik heb er een paar vragen over:
- welke ATX aansluiting heb je gebruikt en hoe doe je dat vanaf je boordnet spanning?
- hoeveel intern geheugen heb je gebruikt?
- centrafuse is erg processor-power afhankelijk zo is me gebleken met uittesten(door Pieter),
bij mij draait het op een via Epia 1,2 GHZ.
- Hoe is je schaling op je schermpje? wordt dat niet een beetje klein?
- Heb je een navigatie muis gebruikt en waar heb je die weg gebouwd..?

Je vondst om het in een oude behuizing van een versterker te maken is :yes :yes erg gaaf!

Ik zou jouw systeempje graag eens zien werken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Carpc

Bericht door limburger »

Multivan Generation schreef:leuk project joh,
doet me er aan denken,
dat ik er ook nog wat foto's van kan uploaden in mijn project hierover..

Je draait, zo schreef je met windows 7 en een atom.

Ik heb er een paar vragen over:
- welke ATX aansluiting heb je gebruikt en hoe doe je dat vanaf je boordnet spanning?
ik gebruik een m2-atx voeding, die heeft een vaste spanning (bij mij rechtstreeks van de accu) en een stuurspanning waarmee die automatisch in en uit schakeld als ik de auto op contact zet (dit heb ik van de originele iso stekker voor de radio gepakt)
het in en uitschakelen word dus door de voeding geregeld die verbonden is op de powerbutton van het moederbord, in windows kun je dan zelf instellen wat voor actie dan moet gebeuren (in mijn geval hybernate) de voeding heeft verschillende instellingen, bij mij zo gauw de auto op contact staat begint na 5 sec de opstart procedure en is die minimaal 60sec aan of zolang ik de auto op contact heb. als ik de auto van contact af zet begint de voeding na 5 sec de afsluit procedure en is na 60sec volledig uit en gebruikt dus 0,0mA


- hoeveel intern geheugen heb je gebruikt?
4GB

- centrafuse is erg processor-power afhankelijk zo is me gebleken met uittesten(door Pieter),
bij mij draait het op een via Epia 1,2 GHZ.
de atom heeft 2 cores en 4 threads, met al mijn applicaties en centrafuse zonder navigatie muziek afspelend minder dan 30% cpu belasting

- Hoe is je schaling op je schermpje? wordt dat niet een beetje klein?
schermpje heeft een native resolutie van 800x480 maar dit is op geen mogelijkheid aan de praat te krijgen met dit moederbord (geloof mij ik heb alles geprobeerd en wel 10x windows opnieuw geinstalleerd) draait nu dus op 800x600 maar centrafuse op fullscreen heeft een standaart opbouw van 800x480 dat ziet er dus precies goed uit, alleen bij video's is de verhouding niet goed maar dit valt veel mensen niet eens op omdat ze thuis ook hun tv op beeldvullend hebben staan en zo de 4:3 oprekken naar 16:9

de bediening van windows via touch is een beetje moeilijk zeker tijdens het rijden maar centrafuse heeft grote knoppen dus dat werkt wel goed en overzichtelijk.


- Heb je een navigatie muis gebruikt en waar heb je die weg gebouwd..?
heb momenteel een bleutooth muisje maar ik wil wel een vaste usb muis, ik weet nog niet waar ik die ga bouwen... bovenin onder het dashboard tussen de isolatie en de luchtkanalen boven het schermpje (hier zat ooit een gps antenne van de vorige eigenaar) ik heb een hefdak misschien is het dan ook mogelijk om een gps antenne boven de binnenverlichting door het dak te boren dan zie je hem niet zitten als het hefdak dicht is volgens mij moet dit werken aangezien het hefdak niet van ijzer is toch??

Je vondst om het in een oude behuizing van een versterker te maken is :yes :yes erg gaaf!

Ik zou jouw systeempje graag eens zien werken.
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Carpc

Bericht door limburger »

vandaag weer een klein klusje aan de carpc geklaard, op de voeding zit een inschakelvertraging voor de versterkers zodat deze niet zouden ploppen met inschakelen van de pc. nu werkte dit wel met de versterker die op de interne geluidskaart zit ingestoken, maar de versterkers op een extra usb kaart plopten wel nog omdat windows die usb kaart vrij laat aanstuurd en de versterkers dan al aan staan.
heb gemaild met de fabrikant van de voeding maar dit was niet zo 1 2 3 aan te passen dus heb ik zelf maar geklust, bij de electronica winkel in de buurt een ne555 potmetertje diodes en een condensater gehaald en met dit schema: http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/LM555.html#29 een instelbare inschakelvertraging gebouwd.

voor de mensen die ook aan zo een projectje willen beginnen... je komt altijd wel iets tegen wat je niet getest hebt van te voren en dan na inbouw weer erbij moet klussen, er gaat echt veel tijd in zitten (hier heb ik me zelf ook op verkeken) maar het blijft leuk met ieder stukje dat het weer mooier of makkelijker laat werken.

:T44EVER :driveT4
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

stoelverwarming

Bericht door limburger »

gisteren begonnen aan het inbouwen van stoelverwarming in mijn T4. van Oskar een komplete set gekocht voorzien van duidelijke handleiding en schema's! Oskar nog bedankt hiervoor.

stoelen eruit, zitvlak losschroeven (2 torxschroeven) bekleding van het zitvlak helemaal loshalen, zitvlak op de kop leggen en induwen zodat de bekleding slap hangt. nu kun je de rand rondom loshalen. de rugleuning alleen onderin geopend en het matje er in geschoven. meteen het schuim van zitvlak bestuurderskant met contactlijm hersteld, zijwang lag er bijna af en de voorkant was van onder gescheurd. bekleding van het zitvlak in de douche uitgewassen... schrok toch even hoe smerig die was...

vandaag de stoelen verder in elkaar gezet. alle kabels in de auto getrokken. relais achterruitverwarming met zekering vervangen, nieuw relais met 2 zekeringen (achterruitverwarming en stoelverwarming). schakelaars ingebouwd.

ik heb alles buiten op de oprit gedaan, was goed koud maar gelukkig kon ik me aan het eindresultaat meteen lekker warmen :driveT4 gisteren wel foto's gemaakt van de stoelen maar vandaag helaas niet meer. kabels leggen wijst zich allemaal wel vanzelf. moet zeggen dat het gelijmde schuim weer beter aanvoelt, zakt vooraan niet meer zo ver weg en zit weer wat steviger tussen de zijwangen.

foto's:
links en rechts bovenin torx schroeven
links en rechts bovenin torx schroeven
bekleding loshalen begonnen in de hoek
bekleding loshalen begonnen in de hoek
bekleding onderlangs helemaal los
bekleding onderlangs helemaal los
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: stoelverwarming

Bericht door limburger »

en verder:
bekleding spanners uithangen met een telefoontangetje
bekleding spanners uithangen met een telefoontangetje
bekleding helemaal los, klaar om het matje erin te leggen
bekleding helemaal los, klaar om het matje erin te leggen
kabel doorvoeren, gat zat bij mij standaart in het schuim
kabel doorvoeren, gat zat bij mij standaart in het schuim
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: stoelverwarming

Bericht door limburger »

en nog meer foto's:
matje uitleggen op het zitvlak, en goed in de uitsparing leggen waar dadelijk de spanner in drukt
matje uitleggen op het zitvlak, en goed in de uitsparing leggen waar dadelijk de spanner in drukt
kabel doorvoer aan de onderkant
kabel doorvoer aan de onderkant
onderkant rugleuning, hier het matje zo door naar boven geschoven en net onder de bekledingspanner geduwd
onderkant rugleuning, hier het matje zo door naar boven geschoven en net onder de bekledingspanner geduwd

in elkaar zetten dezelfde foto's maar in andere volgorde :lach


:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: stoelverwarming

Bericht door matje86 »

:klappen :klappen :klappen waar heb ik dat vaker gezien
http://www.mijnalbum.nl/Album=J7BBH7E7
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: stoelverwarming

Bericht door limburger »

matje86 schreef::klappen :klappen :klappen waar heb ik dat vaker gezien
http://www.mijnalbum.nl/Album=J7BBH7E7
maar jij bent ook "de stoeleman" van :wjw
ik zie alleen nergens verwarmingsmatjes op jou foto's :lach

heb jij ook wel eens zitschuim geplakt? hoelang ga ik daar plezier van hebben... of is dat zo weer gescheurd :muur :muur

:driveT4 :T44EVER
Plaats reactie