Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hulp baanvastheid of wegligging T4

vragen over de T4
Plaats reactie
Ludo Vervliet
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 sep 2011, 11:10

hulp baanvastheid of wegligging T4

Bericht door Ludo Vervliet »

Hallo,

Sinds enkele maanden ondervind ik problemen met de baanvastheid van mijn T4.
Wanneer ik in de bebouwde kom rij is alles ok maar bij hogere snelheden (vanaf 90-100 km) is het probleem voelbaar. Bij 120 km houdt de camper zijn baan niet meer.

Ondertussen werden de achterbanden vervangen (Kleber transpro) maar hierdoor leek het probleem eerder toegenomen.
Vervolgens heb ik vooraan en achteraan nieuwe schokdempers geplaatst maar toen was het probleem nog niet verholpen.

Nu heb ik de achterste veren laten vervangen en dit geeft een verbetering maar de baanvastheid van de T4 is nog niet zoals voorheen.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en/of hoe ik de wegligging / baanvastheid kan verbeteren?
Ik ben ten einde raad.

Alvast bedankt,

Ludo
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: hulp baanvastheid of wegligging T4

Bericht door m.c van den berg »

Ben bang dat je kogelrubbers van je draagarmen versleten zijn, zelf vervangen kost niet zo erg veel, laten doen wel.
Als je iemand ken die een pers heeft staan lukt het. of met draadeind aan de gang.
daarna uitlijnen, en zijn je boven en onder kogels nog goed?
Je stuurstangen (kogellager) nog goed?, is die in het stuurhuis niet iets los gegaan. dat heb ik bij onze bus mee gemaakt, hoe het kan, ik niet weet niet.
succes
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: hulp baanvastheid of wegligging T4

Bericht door matje86 »

let wel laat een t4 uitlijnen bij een bedrijfswagengarage :knipoog (kost wel een uurtje en een paar euro,s)
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Ludo Vervliet
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 sep 2011, 11:10

Re: hulp baanvastheid of wegligging T4

Bericht door Ludo Vervliet »

Dank je,op het eerste zicht lijken alle rubbers in orde.
Zijn er gemakkelijke testen om dit te controleren?
Of toch naar de garage om uit te lijnen?
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: hulp baanvastheid of wegligging T4

Bericht door doka Rick »

Dag Ludo,

misschien moet je de vooras afstelling eens controleren. Het kan zijn dat hij op "1 poot" staat voor.

Dit kun je controleren door de lengte van de schokdempers L + R op te meten. achter de tank zitten 2 spanbouten waarmee de rechtstand afgesteld kan worden: bout korter = hoger <> bout langer = lager.

Succes.

Groet RIck
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: hulp baanvastheid of wegligging T4

Bericht door bartt4 »

Zou eerst eens een uitlijn controle laten uitvoeren, dan weet je of alles goed staat of niet.
Wat van gedrag heeft de bus? zoekerig? trekt naar links of rechts? laatste tijd nog veranderingen gedaan? gekke dingen gedaan? stoep geraakt, of zoiets?
Banden wisselen van voor naar achter? Welke bandenspanning? Welk merk banden? alle 4 de Velgen zelfde maat?
Verschillende type banden links en rechts>? Verschillende dotcodes van banden?

Zo al heel wat dingen waar wat aan kan liggen.
Soms heel makkelijk te vinden en soms zoek je je de pleuris
RUBBEREXPRESS
Ludo Vervliet
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 sep 2011, 11:10

Re: hulp baanvastheid of wegligging T4

Bericht door Ludo Vervliet »

Ik heb geen veranderingen uitgevoerd, trekt niet naar links of rechts, geen stoep geraakt,wel nieuwe banden achteraan laten steken door erkende bandencentrale kleber banden er staat een tekening op van een camionet.

Ludo
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: hulp baanvastheid of wegligging T4

Bericht door Pascal-141 »

Ludo Vervliet schreef:Ondertussen werden de achterbanden vervangen (Kleber transpro) maar hierdoor leek het probleem eerder toegenomen.
Vervolgens heb ik vooraan en achteraan nieuwe schokdempers geplaatst maar toen was het probleem nog niet verholpen.

Nu heb ik de achterste veren laten vervangen en dit geeft een verbetering maar de baanvastheid van de T4 is nog niet zoals voorheen.
De bestelwagenbanden dragen zeker niet bij tot "baanvastheid" . Die banden zijn goed geschikt voor vele kilometers te draaien , maar naar mijn normen zijn bestelwagenbanden een ramp op gebied van wegligging/baanvastheid. Mede door de harde zijwangen en rubbercompound verliezen deze banden , vooral op nat wegdek, alle grip .
Ik gebruik steeds "gewone" banden (wel met de goeie laadindex) , deze hebben altijd een profiel zoals je dat op gewone personenwagens ziet , en bieden een merkbaar veel betere grip .
Dit kan al een verbetering betekene voor de baanvastheid van jouw camper .

En een vraag : je zegt dat je nieuwe schokdempers hebt gemonteerd . Welk merk en type heb je dan gemonteerd ? Sommige types schokdempers zijn namelijk naar mijn mening gewoon te "licht" voor het gewicht van een T4 , zeker voor een camper .
Zo heb ik ooit eens een set nieuwe Monroe (Van-magnum's) gemonteerd . Na enkele dagen heb ik ze er terug onderuit gegooid en KW-dempers gemonteerd . De (nieuwe)Monroe's voelden "slapper" aan dan de originele Sachs dempers die er reeds 120.000km onder zaten. Met die Monroe's viel niet te rijden (tenzij je er mee rijd op het tempo van een 102-jarige oma :knipoog ) , je had het gevoel dat je iedere bocht rechtdoor ging gaan , en de T4 ging hard overhellen in de bochten.
Bilstein B6 is een échte aanrader voor een camper . De Bilstein B4 is ook te "slap" voor een zware camper.

Heb je een stabilisatorstang zitten op de achteras ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hulp baanvastheid of wegligging T4

Bericht door Multivan Generation »

De aftermarket originele VW schokdempers speciaal voor de california zijn ook erg goed.
Ik heb er mee proefgereden; iemand had ze onder zijn camper,

en ze hebben me zeer verbaasd.
Net iets softer als B6 maar ook een zeer goed weggedrag..
Wellicht een "Geheimtipp"? :knipoog

Af-fabriek zitten die er niet onder,
maar als je ze bij de dealer als vervang wilt bestellen,
dan zijn ze wel verkrijgbaar :nuts
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: hulp baanvastheid of wegligging T4

Bericht door bartt4 »

Ludo Vervliet schreef:Ik heb geen veranderingen uitgevoerd, trekt niet naar links of rechts, geen stoep geraakt,wel nieuwe banden achteraan laten steken door erkende bandencentrale kleber banden er staat een tekening op van een camionet.

Ludo
wat versta je dan onder niet baan vastigheid? (zoekerig rij gedrag? windgevoelig? zoeken in sporen in de weg?) Kleber banden zijn in princiepe erg goed(tenminste heb er zelf er positieve ervaring mee) Zijn namelijk zelfde als de michelin agilles. Was de auto voor de nieuwe banden wel goed rijdend? Wat van banden spanning gebruik je? zekers met een zwaardere bus ( volle camper) kan dit veel uitmaken.
Ook iets spelen met de uitlijning scheelt veel iets meer uitspoor geven maakt groot verschil in stevig rijden.
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie