Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lekkage hemelwater in cabine

vragen over de T4
Plaats reactie
Jaap de K
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 okt 2011, 22:43

Lekkage hemelwater in cabine

Bericht door Jaap de K »

Hallo beste forumleden. Ik ben nieuw hier op dit forum, en hoe gaat dat; wanneer laat je je registreren op een forum? Als je een vraag hebt. En die heb ik.
Ik heb een Transporter van 2002, en die heb ik dit voorjaar omgebouwd met Westfalia onderdelen tot een California Freestyle. Op wat kleine mankementjes en probleempjes na is dat goed gegaan en de camper bevalt ons prima.

Eén van de wat grotere problemen is de lekkage van hemelwater in de cabine, aan de bijrijderkant. Dat water lekt achter de bekleding om, en komt zo ónder de vloermat terecht op het horizontale gedeelte, vóór de voorstoel. Ik heb de bekleding weg gehaald, ook aan de zijkant vóór de rechterdeur en tegen het schutbord en met een waterslang ben ik op onderzoek uit gegaan.
Het water dat onder de voorruit in het gootje loopt, loopt deels door een gat in die watergoot en deels helemaal naar achter en loopt dan in het spatbord verder naar beneden. Dat gat is een rond gat van ongeveer 15 mm in doorsnee en zit net achter de plek waar het motorkapscharnier gepuntlast zit (aan de linkerkant zit daar ook nog een ovaal gaatje bij). Het water dat door dat gat loopt komt (voor een deel) onder de motorkap uit en loopt dan over/tussen de geluiddempende bekleding en precies langs de puntlasnaad waar het schutbord vast zit aan de beplating van de zijkant (zo'n beetje onder de plek van de schakelaar van de motorkap). Die puntlasnaad is niet waterdicht dus daar sijpelt het tussendoor. Van binnenuit is dat goed te zien.
Ik heb nog gekeken of het ook niet door een raamrubber komt. Ik heb toen heel voorzichtig alleen water in het gootje laten lopen, zonder de ramen nat te maken, en dat gaf hetzelfde resultaat. Ik heb nu dat gaatje afgeplakt met een stukje duck-tape en het probleem is over.
Mijn vragen zijn nu; hoort dat gat daar of hoort dat afgestopt te zijn. Of hoort daar misschien een afvoerslangetje aan? Het is toch gek dat hemelwater via de bekleding onder de motorkap wordt afgevoerd? Is er misschien een afvoer verstopt? En waar zit die dan?

Ik hoor graag van jullie.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Lekkage hemelwater in cabine

Bericht door Egbert&Manon »

Welkom.

Hier kun je ook nog wat info vinden: viewtopic.php?f=12&t=29231" onclick="window.open(this.href);return false;

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie