Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Startproblemen (contactblokje vraag) (OPGELOST)
Startproblemen (contactblokje vraag) (OPGELOST)
Ik heb hier ooit eens een berichtje gepost over m'n ouders hun T4 (2.5l benzine 115pk automaat) waarbij deze altijd stilviel bij het remmen e.d.
Dit is ondertussen al opgelost, de verklaring van de dealer was dat er teveel korte ritjes mee gereden waren en dat hij eigenlijk gewoon uitgekuist moest worden.
Maar nu zitten we (soms) met een ander probleem, hij start soms moeilijk (dat had hij vroeger ook omdat de toerental niet hoog genoeg werd, maar dat is opgelost). Nu is het anders, nu draait de startmotor wel maar de bus slaat niet aan. Als je hem dan ff laat (30sec ofzo) start hij wel, maar dan is het soms zo dat hij niet wil schakelen, dat hij gewoon in de eerste versnelling blijft rijden en maar 40-50km/u gaat. Soms "schiet" hij met een schok in 2e en schokt hij dan nog een klein beetje als hij in 3e gaat, maar andere keren moet hij uitgelegd worden om hem terug normaal te doen schakelen.
Overigs is de boordcomputer nagelezen bij het oplossen van het eerste probleem en deze bevat geen fouten.
Hopelijk kunnen jullie eraan uit
Dit is ondertussen al opgelost, de verklaring van de dealer was dat er teveel korte ritjes mee gereden waren en dat hij eigenlijk gewoon uitgekuist moest worden.
Maar nu zitten we (soms) met een ander probleem, hij start soms moeilijk (dat had hij vroeger ook omdat de toerental niet hoog genoeg werd, maar dat is opgelost). Nu is het anders, nu draait de startmotor wel maar de bus slaat niet aan. Als je hem dan ff laat (30sec ofzo) start hij wel, maar dan is het soms zo dat hij niet wil schakelen, dat hij gewoon in de eerste versnelling blijft rijden en maar 40-50km/u gaat. Soms "schiet" hij met een schok in 2e en schokt hij dan nog een klein beetje als hij in 3e gaat, maar andere keren moet hij uitgelegd worden om hem terug normaal te doen schakelen.
Overigs is de boordcomputer nagelezen bij het oplossen van het eerste probleem en deze bevat geen fouten.
Hopelijk kunnen jullie eraan uit
Laatst gewijzigd door Prince-_- op 07 jan 2009, 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik ben geen automaten kenner, maar het lijkt wel dat het met elkaar in verband staat.
Automaat start toch alleen in P stand? Lijkt wel of de software een andere stand leest en dus niet aan wil slaan.
Ook de schakelmomenten worden niet/slecht gekozen.
Het is algemeen bekend dat de automaatbakken van de t4 niet de meest geweldige zijn.
Als je geen garantie hebt op de bus zou ik naar een automaten specialist gaan. Dealers snappen hier weinig van.
gr
oussie
Automaat start toch alleen in P stand? Lijkt wel of de software een andere stand leest en dus niet aan wil slaan.
Ook de schakelmomenten worden niet/slecht gekozen.
Het is algemeen bekend dat de automaatbakken van de t4 niet de meest geweldige zijn.
Als je geen garantie hebt op de bus zou ik naar een automaten specialist gaan. Dealers snappen hier weinig van.
gr
oussie
bedoel ik nou.als hij niet in de P stand zou staan zou hij niets doen
Bij jouw in de buurt zijn 2 specialisten te vinden.
In de "chevy" scene staan deze goed aangeschreven.
En die amerikanen zijn eigenlijk alleen maar automaat.
http://www.speetjenstransmissions.nl/route.html
http://www.bartstransmission.nl/index.html
Bel ze eens, en leg het voor, zou ik zeggen.
Gr
oussie
Re: Startproblemen en andere
Ok, na de startmotor te vervangen (die wel helemaal kapot was) en de stroomverdeler (delco) wil hij nog altijd niet starten.
Nu heb ik vandaag eens onder de kap gekeken en het eerste dat me opviel was een geklik dat voortkwam van het zwarte kastje aan het gasklephuis (zie foto). Vanals je de gas 5mm opendoet (gemeten aan de motor) stopt het klikken en kan de auto wel gestart worden maar van zodra je de gas lost valt die weer stil. Zou het nu kunnen zijn dat de gaskabel uitgerokken is ofzo?
Stoppen met klikken
Starten
Nu heb ik vandaag eens onder de kap gekeken en het eerste dat me opviel was een geklik dat voortkwam van het zwarte kastje aan het gasklephuis (zie foto). Vanals je de gas 5mm opendoet (gemeten aan de motor) stopt het klikken en kan de auto wel gestart worden maar van zodra je de gas lost valt die weer stil. Zou het nu kunnen zijn dat de gaskabel uitgerokken is ofzo?
Stoppen met klikken
Starten
VW T4, 1998, 2.5 Benzine automaat
Met de nodige probleempjes ;-)
Met de nodige probleempjes ;-)
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Startproblemen en andere
heeft jouw t4 wel een gaskabel, of is die ook "drive by wire" (dus stappenmotor bedient gasklep en pot-meter op pedaal)
in geval van drive by wire kan het dus zijn dat er iets mis is met (de afstelling van) de stappenmotor op het gasklephuis, dit zou ook het tikken kunnen verklaren. Kan natuurlijk ook zijn dat het probleem in je gaspedaal sensor zou zitten in zo'n geval
wat een boordcomputer doet in geval een van beide componenten niet juist functioneert bij starten weet ik niet, maar kan zijn dat ie dan niet inspuit
in geval van drive by wire kan het dus zijn dat er iets mis is met (de afstelling van) de stappenmotor op het gasklephuis, dit zou ook het tikken kunnen verklaren. Kan natuurlijk ook zijn dat het probleem in je gaspedaal sensor zou zitten in zo'n geval
wat een boordcomputer doet in geval een van beide componenten niet juist functioneert bij starten weet ik niet, maar kan zijn dat ie dan niet inspuit
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Startproblemen en andere
Mijn gedacht is dat de stappenmotor kapot is (die regelt enkel het stationair toerental)
Onze T4 is uitgerust met een gaskabel (die die ik bij het tweede filmpje vastpak)
Onze T4 is uitgerust met een gaskabel (die die ik bij het tweede filmpje vastpak)
VW T4, 1998, 2.5 Benzine automaat
Met de nodige probleempjes ;-)
Met de nodige probleempjes ;-)
- Multivan Generation
- Berichten: 34219
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Startproblemen en andere
Hoe is de capaciteit van de accu?
En geven de bougies wel vonken?
En geven de bougies wel vonken?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Startproblemen en andere
De stappenmotor is een gekend probleem bij de VW benzinemotoren :o(
Misschien eerst die al eens laten controleren ?
Misschien eerst die al eens laten controleren ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Startproblemen en andere
vooral ook de bekabeling/stekker op de stappenmotor. wil wel eens slechte verbindingen hebben
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Startproblemen en andere
Ik denk dat het inderdaad aan de stappenmotor ligt. Kan je die zelf uitkuisen of is dat onbegonnen werk? Ook de bekabeling en stekker zal ik morgen eens bekijken.
VW T4, 1998, 2.5 Benzine automaat
Met de nodige probleempjes ;-)
Met de nodige probleempjes ;-)
Re: Startproblemen en andere
Ok, het vervolg van het verhaal
De t4 is naar de garage gegaan, zei hebben het gasklephuis uitgekuist (daarme is het slecht starten opgelost), maar toen ze een testrit aan het maken waren is alles uitgevallen en konden ze maar na 10 minuten terug vertrekken. De foutcode in de computer was de toerentalsensor die uitviel. Dus deze hebben ze ook vervangen.
Maar vandaag word ik gebeld door mijn vader, hij stond in panne met de T4 (weer gewoon plots stilgevallen en niet meer willen starten). Toen ik bij hem was stond de VW al terug te draaien en ben ik ermee naar huis gereden, ik ben niet stilgevallen en ik heb ook niets buitengewoon gevoeld/gehoord.
Als ze de foutcorde van de toerentalsensor krijgen, kan het dan ook de aansturing van deze sensor zijn? Dat er ergens een kabelbreuk zit ofzo?
Oja, volgens de garagist zit er helemaal geen stappenmotor in een T4?!
Ik zei dat het de stappenmotor kon zijn, hij antwoorde dat het helemaal niets met de startmotor te maken kon hebben
De t4 is naar de garage gegaan, zei hebben het gasklephuis uitgekuist (daarme is het slecht starten opgelost), maar toen ze een testrit aan het maken waren is alles uitgevallen en konden ze maar na 10 minuten terug vertrekken. De foutcode in de computer was de toerentalsensor die uitviel. Dus deze hebben ze ook vervangen.
Maar vandaag word ik gebeld door mijn vader, hij stond in panne met de T4 (weer gewoon plots stilgevallen en niet meer willen starten). Toen ik bij hem was stond de VW al terug te draaien en ben ik ermee naar huis gereden, ik ben niet stilgevallen en ik heb ook niets buitengewoon gevoeld/gehoord.
Als ze de foutcorde van de toerentalsensor krijgen, kan het dan ook de aansturing van deze sensor zijn? Dat er ergens een kabelbreuk zit ofzo?
Oja, volgens de garagist zit er helemaal geen stappenmotor in een T4?!
Ik zei dat het de stappenmotor kon zijn, hij antwoorde dat het helemaal niets met de startmotor te maken kon hebben
VW T4, 1998, 2.5 Benzine automaat
Met de nodige probleempjes ;-)
Met de nodige probleempjes ;-)
Re: Startproblemen (contactblokje vraag)
De garage zei dat hij niet meer wist wat het kon zijn en ik word het ook stillaan beu
Ik heb vandaag de brandstofpomprelais vervangen en het helpt niet, ook lijkt het (ik hield m'n vinger erop toen ik probeerde te starten) dat de relais uitgaat tijdens het starten
Dus het ligt waarschijnlijk aan de aansturing, de T4 wiki zegt dat het van het contactslot komt (logisch) maar is dit geschakeld aan het achterste contactblokje of aan iets anders? Voor ik nog eens het verkeerde vervang
Ik heb vandaag de brandstofpomprelais vervangen en het helpt niet, ook lijkt het (ik hield m'n vinger erop toen ik probeerde te starten) dat de relais uitgaat tijdens het starten
Dus het ligt waarschijnlijk aan de aansturing, de T4 wiki zegt dat het van het contactslot komt (logisch) maar is dit geschakeld aan het achterste contactblokje of aan iets anders? Voor ik nog eens het verkeerde vervang
VW T4, 1998, 2.5 Benzine automaat
Met de nodige probleempjes ;-)
Met de nodige probleempjes ;-)
Re: Startproblemen (contactblokje vraag) (OPGELOST)
De T4 is nog eens de garage binnegegaan en ik had gemerkt dat als hij uitviel en niet meer wou starten dat de brandstofpomprelais niet klikte. Dus de garagist heeft in die richting verder gezocht en de transponder van de sleutels was kapot vertelde hij, dus die is vervangen. Dan ging hij een testritje doen en viel hij stil
Hij heeft alles nagekeken tot ie merkte dat er een slecht contact in de zekeringkast zat waardoor een deel van de motorsturing uitviel, dus de zekeringkast is ook vervangen. Een duur grapje (zeker als je alles tesamen telt) maar nu rijd hij beter dan ooit tevoren en is alles opgelost
Dus als iemand anders last heeft van onverklaarbare problemen, laat eens naar je zekeringkast kijken
Hij heeft alles nagekeken tot ie merkte dat er een slecht contact in de zekeringkast zat waardoor een deel van de motorsturing uitviel, dus de zekeringkast is ook vervangen. Een duur grapje (zeker als je alles tesamen telt) maar nu rijd hij beter dan ooit tevoren en is alles opgelost
Dus als iemand anders last heeft van onverklaarbare problemen, laat eens naar je zekeringkast kijken
VW T4, 1998, 2.5 Benzine automaat
Met de nodige probleempjes ;-)
Met de nodige probleempjes ;-)