Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voeding PE2169\00 en 2169\01

vragen over de T4
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Voeding PE2169\00 en 2169\01

Bericht door HenkK »

Beste forum vrienden.
Na lange tijd heb ik nu alle ins- en outs van de voeding 2169 nu wel op een rijtje. Komende week zet ik alle informatie op mijn website met mogelijke reparaties, test procedures en eventueel vervanging. De inleidng hiervan heb ik hieronder vast geplaatst ter informatie. Ook de reparatie adviezen, test proceduren van de regelunit van de koelbox heb ik compleet en staat er dan bij. Voor op-en aanmerkingen houd ik mij aanbevolen.

Alles over de voeding en lader van Westfalia\Philips 2169\00 en 2169\01

Inleiding

Philips heeft in het verleden voor westfalia een voeding\lader ontwikkeld voor gebruik in mobiele toepaasingen. Hierbij kan gedacht worden aan Campers (VW T4 en T5), en boten. In eerste instantie werden de voedingen door Philips zelf geproduceerd, de type 2169\00 en 2169\01. Later werden deze gebouwd door Philips Power Systems te Wavre voor Westfalia. Deze organisatie is uit de Philips familie gestapt en later overgaan in Mitra Powersystems. Later is dit Cheerokee geworden. Beide firma's zijn ondertussen failliet. Hier werden de modellen 2169\03 en 04 geproduceerd.
In dit document gaat het voornamelijk over de 2169\00 en 2169\01. toegepast in de VW modellen. T4, Westfalia. Het verschil tussen beide is het formaat in afmetingen en bij de 01 versie is de stroombegrenzing op de print geïntegreerd.

Problemen

Er zijn wereldwijd veel problemen met deze voedingen. In principe maakte Philips uitstekende voedingen met weinig problemen. We zullen dus moeten analyseren hoe de voeding gebruikt wordt en hoe philips het bedoeld heeft. De voeding wordt gebruikt om de camper van spanning te voorzien en om de accu op te laden. In campers wordt de voeding\lader vaak gebruikt om zowel de loodaccu alswel de Gel accu te laden. Dit gaat in veel gevallen fout.
Een Gel accu heeft een lagere laadspanning nodig dan een loodaccu (startaccu) De laadspanning van een standaard loodaccu mag maximaal 14.4 volt volt zijn bij gebruik van snelladers. Snelladen mag maar een korte tijd duren. De Philips voeding\lader is in feite geen echte lader met een laad functie. Het is een voeding. Dat houd in dat de aangeboden laadspanning nagenoeg constant is. Dit wordt ook wel floatcharging genoemd. Bij een loodaccu wordt de aanbevolen floatspanning opgegeven als 13.8 volt, en bij een Gel accu is dit 13.2 VDC.. Als de lader afgesteld staat op 13.8 VDC is dit op de lange duur funest voor de Gel accu. Als je deze lager instelt op 13.2 VDC krijg je de loodaccu nooit helemaal vol.
Gel accu hebben nog een ander probleem, naast een lagere laadspanning. Ze kunnen erg slecht tegen diep ontladen. En dat kan gebeuren als de Gelaccu's wat slechter worden of de Camper lang stilstaat. Eigenlijk zou de Camper op 230 volt aangesloten moeten zijn tijdens de winterstalling. Als een Gel accu lager dan 9 VDC is ontladen is, is hij moeilijk weer tot leven te wekken. De 9Ampere laadstroom die de Philips voeding kan leveren zal beslist onvoldoende zijn om deze accu weer tot leven te brengen. De voeding zal in een overload geraken en veel te warm worden. Dit kan een oorzaak zijn van de problemen met de voeding.
Er gaan in de voeding meer componenten defect dan eigenlijk te verwachten is. De condensator Y2 type die vaak defect gaat zit in een EMC circuit (ontstoring) en deze gaan normaal gesproken eigenlijk nooit defect. Nu is de Wima niet de beste die ooit gemaakt is, maar toch. ook door lange stilstand kan de lader het begeven. De condensatoren , zeker Elco's kunnen deformeren en moeten eigenlijk weer langzaam op spanning gebracht worden, (formeren) zodat de elektronen weer op de juiste plek van de platen komen.
In de 2169\00 komen ook verbrande contacten in de connector voor tussen de printjes. Deze contacten zijn gevoelig voor overgangsweerstanden en maar net aan bestand en geschikt voor 10 Ampere, ( documentatie 3M die de leverancier was\is). De 2169\01 kent deze problemen niet omdat hier de 2e print is komen te vervallen.
Beide voedingen zijn wat koeling betreft geheel afhankelijk van de koelvinnen waar de vermogens transistoren op zitten gemonteerd. In de praktijk heb ik vastgesteld dat de voedingen dusdanig vervuild zijn en de ventilatie openingen dicht zitten. Ook het wisselende vochtgehalte ( relatieve vochtigheid) die in een mobiele toepassing kan optreden is een probleem. De grootste oorzaak van de problemen zijn terug te voeren op onvoldoende koeling. Hierdoor gaat de veroudering van de componenten sneller dan verwacht en zie je de condensatoren defect gaan. De specificatie van condensatoren geven aan een maximale levensduur van 800-1000 uur bij een temperatuur van 85 graden Celcius. Bij overschrijding loopt de levensduur snel terug. Ik heb in diverse voedingen langdurig gemeten en deze temperatuur wordt regelmatig langdurig bereikt. In de camper wordt dit nog eens versterkt door hoge buiten temperaturen en slechte lucht circulatie in het compartiment waar de voeding gemonteerd is. Eigenlijk zou een ventilator in het compartiment al een verbetering zijn.
Ik heb beide voedingen nu een flink aantal keren gerepareerd en de storingen en mogelijke reparatie uitgewerkt, Deze komen op mijn website te staan. ook is in samenwerking met een leverancier van voedings systemen een vervanging ontwikkelt die in de bestaande behuizing kan worden gemonteerd en rekening houd met bovengenoemde problemen en specificaties. Een print om deze voeding aan te sluiten op de bestaande auto aansluiting is ontwikkeld.
Midden volgende week zet ik alle gegevens op de website http://www.hksservices.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr. Henk van 't Kruis
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Voeding PE2169\00 en 2169\01

Bericht door Egbert&Manon »

:yes

Goed bezig Henk


Ik geloof dat de mijne ook een beetje uitgefikt is.....
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2394
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Voeding PE2169\00 en 2169\01

Bericht door odorf »

Henk,

Enorm bedankt voor de inzet en, zelfs voor mij als leek, heldere uitleg.
:klappen :klappen :klappen

Mijn voeding is nu nog goed ... maar de baby moet goed verzorgd worden begrijp ik.

Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33936
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Voeding PE2169\00 en 2169\01

Bericht door Multivan Generation »

Mooie materie en bedankt voor de inzet...echt top :yes


Eventuele aanvulling,
de voedingen voor de koelkasten alsmede de koelkasten zelf zijn niet meer via Volkswagen of Volkswagen campers te verkrijgen, maar als men een berichtje stuurt naar het Classic Car center : http://www.vw-classicparts.de/
dan is er de kans (volgens Etka) dat die onderdelen nog nieuw gekocht kunnen worden.
Er staat voor het onderdeelnummer een c (kleine C) wat betekend dat onderdelen via het classic car center betrokken kunnen worden.

Voor de voeding denk ik( net zoals jij) dat een nieuw design wellicht beter bestand is tegen de invloeden die in een camper voorkomen, als dit oude design.. Een ventilator is zeker een verbetering vanuit technisch oogpunt,
alleen zullen er wel mensen zijn, die het geruis van een werkende ventilator als ergerlijk zullen gaan bestempelen..
Voor deze mensen een tip, neem er eentje die zo groot mogelijk is, want die maken minder lawaai.
Ik heb er in mijn pc zitten die 8dB produceren bij een enorme luchtverplaatsing.

Henk,
ik wil je bedanken voor alle uurtjes aan onderzoek die je aan deze materie besteed hebt,
en de waarde van dit onderzoek is voor de liefhebber niet in geld uit te drukken.
Vandaar mijn oprechte: Dank je wel :toppie














PS als ik zie hoeveel stof er in computers van klanten van ons binnen een half jaar nestelt,
dan zou ik een collectieve schoonmaakbeurt van de weetjewel voedingen een goed idee vinden.
----> Zie het vooral als preventief onderhoud.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Voeding PE2169\00 en 2169\01

Bericht door Leo45 »

Geeweldig verhaal en zeer waardevol, ik denk dat als je een (steviger) vervanger op de markt kan brengen je een heleboel mensen een groot plezier doet.
Inmiddels heb ik wel een ventilator onder de koelbox aangebracht die wordt geschakeld via de fan aansluiting van de koelbox.
Ik heb er een gevonden die op 2 snelheden kan draaien en daarvan heb ik de laagste gekozen dat werkt perfect en zeer weinig geluid.
Ik geef toe laten draaien als ook de lader is ingeschakeld zou mooier zijn maar dit is praktischer. Wel is de koelbox nu veel sneller afgekoeld en ik denk dat de extra stroom van de fan ruim opweegt tegen de reductie die ik nu heb op de koelbox.

Inmiddels ook een (klein) nadeel gevonden aan de cyrix....... als je startaccu rot wordt dan wordt ook je hh-accu telkens tot 12,6 leeggetrokken ook al is die net lekker geladen, jammer van de capaciteit van de hh-accu. Inmiddels een nieuwe startaccu en alles is weer in orde.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Voeding PE2169\00 en 2169\01

Bericht door HenkK »

Ben druk bezig om alle info te plaatsen op mijn website. Hierbij 2 plaatjes van voedingen zoals ik ze heb liggen.

Zie straks ook de reparatie van een 2169\01 die door vocht is aangetast.
Afb067.jpg
Afb066.jpg
Gr. Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Voeding PE2169\00 en 2169\01

Bericht door vw_camper »

Leo45 schreef: Inmiddels ook een (klein) nadeel gevonden aan de cyrix....... als je startaccu rot wordt dan wordt ook je hh-accu telkens tot 12,6 leeggetrokken ook al is die net lekker geladen, jammer van de capaciteit van de hh-accu. Inmiddels een nieuwe startaccu en alles is weer in orde.

Leo
Leo,
Het probleem klopt en geldt ook voor een normaal scheidingsrelais. Daar staan beide accu's als je rijdt parallel en gaat de beschikbare stroom naar de accu met de laagste spanning.
Een separaat laadcircuit voor de huishoudaccu zou dat kunnen voorkomen, ik ben daarover al een tijdje aan het broeden. :T44EVER
Groeten, Bert
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Voeding PE2169\00 en 2169\01

Bericht door Leo45 »

Dat is zo maar als je een gewoon relais hebt blijft tenminste je HH-accu vol als je de motor uit zet.
Nu was de startaccu kapot en na een paar dagen stond ook de mooi geladen HH-accu op 12.6V want daaronder gooit de cyrix pas de boel los. Met een gewoon relais was dat direkt bij het uitschakelen gebeurt.
Ach het leven zit vol compromissen en na een nieuwe startaccu is nu tenminste nog 12.9V na een week stil staan.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Voeding PE2169\00 en 2169\01

Bericht door Egbert&Manon »

Als ik op je site kijk Henk, zie ik het volgende:
Zenerdiode D12 bij de accu-indicator.
Klopt die waarde van 5,1Volt?
http://www.hksservices.nl/sub.index.htm ... schema.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Voeding PE2169\00 en 2169\01

Bericht door HenkK »

Hi Egbert,

Het klopt De waarde is bepaald omdat de doorlaatspanning van de knipperled beduidend anders is dan de continu led. Dit geldt overigens ook voor de andere kleuren, Bij elke kleur ligt dat net even anders.

Het kan wel zijn dat je soms een beetje moet spelen met de zeners i.c.m. een Led. de toleranties liggen tussen 2 en 7% van dit soort componenten.

Gr. henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2394
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Voeding PE2169\00 en 2169\01

Bericht door odorf »

HenkK schreef:Ben druk bezig om alle info te plaatsen op mijn website. Hierbij 2 plaatjes van voedingen zoals ik ze heb liggen.
Gr. Henk
Is dat stof op die printplaten? :ie :groteogen
Dan zal ik binnenkort eens bij mijn Cali mijn voeding eronderuit halen en openmaken ...
Inspecteren en de stofkwast hanteren...

Mijn voeding uit 1994 doet het nog prima.
Zijn er behalve voorzichtig afstoffen nog dingen die preventief kan doen of nakijken?

Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Voeding PE2169\00 en 2169\01

Bericht door Harry62 »

Ik vind dit prachtig om te zien en misschien ook wel nabouwen :lach
Petje af Henk. :yes Ik zou zeggen vooral doorgaan. Duidelijke uitleg.

Ik zie tussen de voorbeeldprintjes ook spanningsbewakers.
Deze geven met leds aan als de spanning goed is of te laag is.
Kun je met een kleine ingreep, ik denk aan een relais, dit ook automatiseren?
Zo gauw de spanning onder de 11 volt komt bijvoorbeeld dat het relais de stroomkring onderbreekt.
Hierdoor maak je dus een beveiliging om de accu niet verder leeg te trekken.
Deze bewakingsrelais zijn kant en klaar redelijk duur. En zijn er ook voor verschillende amperages.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Voeding PE2169\00 en 2169\01

Bericht door HenkK »

Ja. wat je ziet is vuil en stof, dit geeft overgangsweerstanden en in combinatie met condens kan dit funest zijn.

Als je nu op de link klikt en dan op Reparatie en modificatie....... en dan op 2169\01. Hier vind je nu een wat uitgebreider verhaal over de voeding en problemen. De grotere broer volgt morgen of maandag en daarna de regelunit van de koelbox. Die is ook verder uitgewerkt. de website is wat rommelig, maar gaat binnenkort geheel op de schop. :wjw

http://www.hksservices.nl/sub.index.html/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Voeding PE2169\00 en 2169\01

Bericht door vw_camper »

odorf schreef: Mijn voeding uit 1994 doet het nog prima.
Zijn er behalve voorzichtig afstoffen nog dingen die preventief kan doen of nakijken?

Groeten,
Odorf
Bij onweer in de buurt de camper van de spanning afhalen, dit zorgt voor erg veel problemen.
Groeten, Bert
Peter Bos
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 aug 2011, 14:11

Re: Voeding PE2169\00 en 2169\01

Bericht door Peter Bos »

Zeer interessant artikel en grondig uitgezocht. Misschien als alternatief, ik heb hele goede ervaringen ermee in een caravan, een Waeco voeding/lader te gebruiken: WAECO PerfectCharge IU 812
Automatische IU0U-lader, 8 A/12 volt. Deze is geschikt voor Gelaccu's tot +/- 100 Amp-h.(http://www.Waeco.nl" onclick="window.open(this.href);return false;).Ik heb deze echter nog niet in de T4 camper gebruikt, aangezien mijn voeding nog heel is. Met vriendelijke groet Peter Bos.
Plaats reactie