Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor verschillen T5 GP TDI

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Motor verschillen T5 GP TDI

Bericht door rene930 »

Weet er iemand wat de mechanische verschillen zijn tussen de 2.0 TDI 84 102 en 140 pk ?

Ik heb een tijdje terug een GP TDI 84 pk besteld omdat mij is verteld dat er geen verschil zit in de 84 en 102 pk motoren en aangezien ik toch wil gaan chippen scheelt het behoorlijk wat euro's met de 102 pk.
Volgens de site van Jeroen Dik komen de 84 en 102 pk gechipt beide uit op 150 pk en 350 nm.
Nou ben ik al een tijdje aan het zoeken naar wat er allemaal haalbaar is met de 84 pk.
De verschillen hierin zijn echt enorm, de meeste komen uit op zo'n 120 pk maar ik heb ook al site's gezien waar ze er 196 pk uit halen.
Ik kijk wel eens wat foto's op de volgende site : http://www.vanworx.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; en nu zag ik bij de afdeling tuning dat ze voor de 102 en 140 pk motoren een nieuwe map hebben van 180 pk.
Hierbij rijst bij mij de vraag of de 84, 102 en 140 pk motoren dan ook echt hetzelfde zijn ? :bonk
T5 GP Multivan Edition 25
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Motor verschillen T5 GP TDI

Bericht door vaniac »

Ik denk dat 120 pk zonder mechanische aanpassingen zoals grotere turbolader, grotere intercooler, verbeterde smering etc. met het oog op lange levensduur wel reëel is. Wanneer je nog meer pk's wilt zonder deze aanpassingen gaat dit hoogstwaarschijnlijk ten koste van de levensduur van de motor, omdat deze toch al veel zwaarder moet werken dan bijv. in een Golf.
Dan had je beter kunnen kiezen voor de 140 pk of de 180 pk versie. Achteraf zal dit de goedkoopste :ie oplossing blijken, omdat deze motorversies ook mechanisch gebouwd zijn op meer vermogen.
In verband met eventuele garantieperikelen zou je nog kunnen kiezen voor Abt-tuning via de VW-dealer.
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: Motor verschillen T5 GP TDI

Bericht door rene930 »

Volgens de site van ABT ga je naar 110 pk geloof ik.
Zou het niet zo kunnen zijn dat de 84, 102 en 140 pk dezelfde motoren zijn ?
Met alleen andere software ?
Als dit zo is dan is een chip voor de 84 pk naar 150 pk absoluut geen probleem.
Zo zou het fijn zijn om te weten wat voor turboladers er op de verschillende type motoren zitten.
T5 GP Multivan Edition 25
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: Motor verschillen T5 GP TDI

Bericht door rene930 »

Zoekt en gij vind zult :

http://www.br-performance.be/nl-be/herp ... 5-2-0-tdi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ooit een chip gezien die 91 pk en 180 nm opleverd :bonk
T5 GP Multivan Edition 25
Plaats reactie