Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

over en out ???

vragen over de T4
stevefransen
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2011, 07:44

over en out ???

Bericht door stevefransen »

Hey ik ben Steve en lees al langer julie forum.
Maar nu zit ik zelf, met de handen in de haren! Wie van julie kan mij wat advies geven?

4Weken terug laat ik mijn (T4 bj93 19D met 224000km op de teller)voor de inspectie op punt zetten in een garage.
Ook vraag ik een nazicht van de motor. Flilters en heel de motor waren volgens hem nog tip top.
Enkel een pakking vervangen van een bout op het motorblok een riempje dat floot aangespannen en heel het blok nagezien. Het olie peil stond wat laag dus dit werdt ook bijgevult.
Nu rij ik vlotjes de controle door en had zelf geen CO probleem ,dus check verder niets meer zelf dit uit een dom blind vertrouwen.
Nu de eerst volgende week merk ik dat mijn wagen wat harder rookt, waneer ik het gas iets harder in druk.
2a3 weken later,Na nog geen 500km te hebben gereden klonkt mijn motor nogal strug,ook hoor een ligt getik in de motor maar verder reed hij perfect.
Ik controleer mijn olie en er zit bijna niets meer in !!!?
Laat mijn wagen onmiddellijk naar de garage slepen ,daar vullen ze de olie bij en het motortje klinkt weer als vroeger tip top.
Mijn garagist raad me aan het olie peil te blijven controleren. Op 200km heeft hij toch al een half litertje olie verbruikt. Das veel want hij verbruikte
bijna geen olie te voren . Ik neem me voor hem terug binnen te doen. Want desondanks er vodoende olie in zat, komt dat tikje terug. 10 km later op weg naar de garage wordt het tikje een tik en aan de garage aangekomen rammelt het heele blok. ????????????
Wat moet ik nu ??? blok vervangen ???? Hoe kan het zo plots achteruit gegaan zijn met mijn T4
Ik hoop op een reactie ,deze site zit vol kenners . Kunnen julie mij verder helpen ???
Alvast bedankt voor u tijd Vrg Steve
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: over en out ???

Bericht door Pascal-141 »

Als het nu "ineens" zo afloop met je motor , nadat die net is binnengeweest in een garage , dan is mijn eerste vermoeden dat die garagehouder wel iets heeft verkeerd gedaan ...

Je zou nu eerst moeten kunnen achterhalen waar precies die olie naartoe gaat . Is het echt lekkage , of verbrand hij de olie ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
stevefransen
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2011, 07:44

Re: over en out ???

Bericht door stevefransen »

Alvast bedankt voor je snelle reactie,
Ik ben vrij zeker van mijn garagist maar een missing is menselijk.
Het oliepeil stond volgens mijn garagist heel laag bij het eerste nazicht,maar heeft ze mss vergeten aantevullen???
DE lichte blauwe rook vorming is dat Diesel of Olie ?

Het was twee weken na die controle dat het olie indicatie lampje even opsprong (bij een brusker rem manoeuver).
Onmiddellijk gestop en 1L olie bijgevuld. De volgende rit van 15km begon de motor te tikken en was hij leeg.
direkt gesleept . 5L olie bijgevuld in de garage alles OK .Met één of meer dagelijkse controle na ongeveer 500km waarvan 400 Autostraade, denk ik zo een halve tot een heele liter verbruikt te hebben.
Desondanks er nog genoeg olie inzat is hij dan toch beginnen terug beginnen tikken dan ratelen en dan bonken.
Ratelen volgens de toeren van de motor. Koud start hij goed warm iets moeilijker.

Samen met mijn garagist reeds meerder malen de motor afgespeurt , nergens olie te bespeuren.
Ook niet op de asfalt waar ik parkeer ?
De bodemplaat hebben we nog niet gedemonteerd maar langs boven is er geen olie te bespeuren.

Zou het kunnen dat er een klep is blijven hangen en vervolgens is afgebrooken
met als gevolg het klopend geluid van één van de cilinders ? Dit is maar gissing, gebaseerd op info uit het forum.


Avast bedankt Steve
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: over en out ???

Bericht door Oskar 725 »

En aan de distributie snaar is niks gedaan? deze was ook niet aan vervanging toe? (moet iedere keer tussen de 100.000 en 120.000 Km) :groteogen
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1291
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: over en out ???

Bericht door heartbeat »

Zo eens naar de bout van de krukas polie kijkken of deze nog vast zit en de poelie wil de kerf wel eens afbreken
Rob & Lize
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: over en out ???

Bericht door Pascal-141 »

Als jij op 2 weken rijden 5L olie kan bijvullen, dan is je motor hoognodig toe aan revisie vermoed ik . (Als er geen olielekkage is)

Met zo'n hoog olieverbruik , dan hangt vermoedelijk je uitlaat toch ool wel vol olie (aan de binnenzijde vd pijp) ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: over en out ???

Bericht door Oskar 725 »

Ja wel Pascal, maar dit binnen 4 weken na controle in de garage.
Zoals ik het begrijp was dit voor die tijd niet zo??
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
roadje36
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 apr 2009, 22:06
Locatie: Delden (Overijssel)

Re: over en out ???

Bericht door roadje36 »

bij dergelijke hoeveelheden olieverbruik zou er zeker olie te vinden zijn op straat als er een lekkage was, het moet dus bijna wel verbruikt worden in de motor...

blauwe rook wijst ook naar olie die verbrand word.

Ik heb ook wel wat vertrouwen in dealers maar toch controleer ik na een beurt altijd meteen de olie; onderhoud is ook mensenwerk en als de collega's net voor koffie roepen als de monteur wil gaan vullen na montage van een nieuw filter en bij terugkomst denkt hij dit al gedaan te hebben.... ik bedoel maar....

Als er vóór de inspektie/onderhoud nog niks mankeerde dan ging ik toch eens om de tafel met de garagist.

Hoe dan ook sterkte; klinkt als een duur geintje
Volkswagen Transporter (T4) bouwjaar 1999 75 KW donkerblauw metallic wijsneus
ajm
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 mar 2011, 21:34

Re: over en out ???

Bericht door ajm »

Ik gok op drijfstanglagers.
Doordat er meer speling op komt, kunnen de zuigers hoger en lager door de cill lopen, hier zit na die km waarschijnlijk een stootrandje.
Dit veroorzaakt het olieverbruik.
Verklaart ook het tikken, en na een tijdje het rammelen, mijn ervaring is dat speling op drijfstanglagers bij een diesel erg snel van kwaad tot erger gaat.
Maar om nu een verband tussen onderhoud en deze storing te leggen.
Er was al olieverbruik voor het onderhoud, en met nieuwe olie die dunner is dan de oude vol met roet, EN een andere type olie ? kan je een verhoogd olieverbruik krijgen, ben je te laat met bijvullen dan liggen als eerste de drijfstanglagers eruit en heb je ineens een erg hoog verbruik met wat tikken.
Rijd je dan gewoon door, wordt de rammel erger, steekt hij een poot buiten, is je krukas beschadigd en je drijfstangen ovaal, duur geintje en rijp voor een revisie blok.

Mag ik door voor de ijskast ?? :ie
stevefransen
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2011, 07:44

Re: over en out ???

Bericht door stevefransen »

B

Bedankt voor julie reacties.

Desondanks mijn motor 700KM geleden perfect draaide "zonder" olie verbruik en door mijn garagist als tip top werdt verklaart .
Wil ik de schuld ook niet in mijn garagist zijn schoenen duwen. Samenloop van omstandigheden en brute pech gewoon !
De motor is nog niet open gegooid maar een revisi blok lijkt mij nu al de beste optie?!! Het zag er aan te komen :muur .
Nu de garagist die ik heb is geen T4 specialist.
Een revisie blok van een originele transporter lijkt mij een hopeloze zoektocht.
Welk betaalbaar revisieblok zouden julie aanbevelen ?
Heeft er iemand een goed(koop) adresje rond het Antwerpse om deze te kopen en/of te plaatsen.
"Kopen" mag ook een adresje bij onze Noorder vrienden zijn.

Bedankt alvast T4 drivers
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: over en out ???

Bericht door Multivan Generation »

wellicht kan Pascal-141 je met raad en daad bijstaan?
Misschien kun je hem eens contacteren..?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stevefransen
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2011, 07:44

Re: over en out ???

Bericht door stevefransen »

Pascal-141 heb ik 5 minuten geleden een mailtje gestuurd :knipoog .
Top !, dat jullie de tijd hebben genomen om een reactie te plaatsen.
Jij "Multivan Generation"lijkt mij uit vorig opzoek werk,een echte freak :bonk .
Als jij ook Pascal-141 aanbeveelt zal ik wel in goeie handen zijn.

Gtz Steve
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: over en out ???

Bericht door Jurgen VH »

Pascal kent een garagist die gespecialiseerd is in de T4 ;) dus die zal u toch al een duwtje in de juiste richting geven !
Dingesweer
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 nov 2016, 23:08

Re: over en out ???

Bericht door Dingesweer »

Hoi,

3750 euro armer (3000 voor werkuren en pomp, distributiekit en koppeling, 750 voor vervangblok) en bij het testdraaien na de harttransplantatie blijkt opeens de 3de cilinder stuk te zijn... Veel geblaas via olievulpijp en kleppendeksel. Garagist werkte er 15 weken aan zogezegd. Ach ja, maakt niet uit.

Is het blok van een audi 100 hetzelfde als een AAB? of beter een blok laten reviseren/gereviseerd blok kopen? en adres daarvoor?
Liefst Belgie, nederland mag :-)

Bedankt!
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: over en out ???

Bericht door Olaf »

En je hebt die 3750 ook echt betaalt ? :ie :muur
Daar had je ook een gereviseerde voor in je bus gehad en nog wat over.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Plaats reactie