Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoe meet ik dit?

vragen over de T4
Plaats reactie
Juztuz H.
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:46

Hoe meet ik dit?

Bericht door Juztuz H. »

Is weliswaar niet direct een T4 issue, maar het heeft ook weer wel te maken met mijn T4.
Het gaat om de deurschakelaar en de bedrading, de deurschakelaar zou moeten werken op de volgende dingen: binnenverlichting in en uitschakelen, verklikker dat de verlichting nog aan staat en een bepaalde vorm van startonderbreking (ik heb type ABL). Nou lijkt het dat de schakelaar niet werkt of er is iets met de bedrading en wil ik een en ander doormeten, maar ik heb geen flauw idee op welke waarden ik de multimeter moet zetten om dit te doen om te kijken of er nog leven in zowel de bedrading als de schakelaar zit..
Afbeelding
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Hoe meet ik dit?

Bericht door vw_camper »

Ik neem aan dat het om een dubbele schakelaar gaat, die hebben de meeste T4's.
Meter op weerstandsmeting zetten, laagste bereik in Ohm.
Dan de weerstand meten tussen de schakelaaraansluiting bij de schroef en een van de draadaansluitingen. Zelfde voor de andere draadaansluiting.
De weerstand moet erg laag zijn, tenminste kleiner dan 5 Ohm.
Als de schakelaar niet meer goed is, kun je hem proberen schoon te maken. Meestal komt dan het probleem later weer terug, beter een nieuwe kopen.
Succes!
Groeten, Bert
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Hoe meet ik dit?

Bericht door Leo45 »

Als je op de stekkertjes meet doe voorzichtig, daar staan 12V op. De schakelaar schakeld naar 0V.
Als je dan op weerstand meet loop je een risico. Wat je wel kan doen is de meter op amperes zetten en dan de rode op het stekkertje en de zwarte tegen het chassis. Bij 1 gaat dan de zoemer bij de andere moet het lampje van je verlichting gaan branden.
Beter.....gewoon schakelaar weggooien en nieuwe plaatsen scheelt enorm in de troubles nu en later.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33919
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoe meet ik dit?

Bericht door Multivan Generation »

is ook wel een oude deurschakelaar zeg,
die had ik nog nooit gezien :groteogen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Hoe meet ik dit?

Bericht door vw_camper »

Leo45 schreef:Als je op de stekkertjes meet doe voorzichtig, daar staan 12V op. De schakelaar schakeld naar 0V.
Als je dan op weerstand meet loop je een risico. Wat je wel kan doen is de meter op amperes zetten en dan de rode op het stekkertje en de zwarte tegen het chassis. Bij 1 gaat dan de zoemer bij de andere moet het lampje van je verlichting gaan branden.
Beter.....gewoon schakelaar weggooien en nieuwe plaatsen scheelt enorm in de troubles nu en later.

Leo
Ik bedoelde losse schakelaar meten, eerst bedrading los zoals op de foto.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Hoe meet ik dit?

Bericht door vw_camper »

Multivan Generation schreef:is ook wel een oude deurschakelaar zeg,
die had ik nog nooit gezien :groteogen
Ik vond hem ook al vreemd, op mijn vorige T4 van 1991 zat dit soort ook niet.
Groeten, Bert
Juztuz H.
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:46

Re: Hoe meet ik dit?

Bericht door Juztuz H. »

Goed, schakelaar doorgemeten en geen enkele reactie dus ik gok dat die kapot is. Draadjes gemeten, blijkt op allebei zo'n 12v te staan (?). Eén draadje tegen kaal plekje op het metaal van de wagen gehouden en dan gaat de binnenverlichting aan. Hoera, dit is dus in orde! Andere draadje ook tegen een kaal plekje gehouden en helaas geen merkbare activiteit (wellicht omdat deze voor het voorgloeien is), in ieder geval is het niet niet de/een verklikker voor koplampen die nog branden, want ik hoorde niks met de koplampen aan.

Afijn ik wil in ieder geval maar eens een andere portierschakelaar er op gaan zetten.

Probleem is alleen dat ik geen idee heb of het hier om een standaard type gaat of een speciale en waar ik hem kan kopen.
Online kan ik iig nergens een/deze deurschakelaar vinden.
Brezan? Eddy Vos?
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Hoe meet ik dit?

Bericht door vw_camper »

Ziet er uit dat de standaard T4 deurschakelaar past, ziet er wel anders uit.
Ik zou hem gewoon bij de VW dealer kopen, is niet duur.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe meet ik dit?

Bericht door odorf »

viewtopic.php?f=2&t=24048&p=165132&hili ... ar#p165132
:toppie
7d0947563a_b.jpg
Als je op het nummer goochelt kom je soms ook plaatjes van de oude tegen.


Laatst omhoog gehaald door Juztuz H. op 27 jun 2012, 13:32.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie