Fiscale bijteling bestelauto blijft
vrijdag, 27 april 2007 - Het kabinet weigert de bijtelling voor bestelauto's af te schaffen. De Tweede Kamer had daar om gevraagd om zo de administratieve lasten voor ondernemers te verminderen. In ruil mocht van de Kamer de motorrijtuigenbelasting voor bestelauto's omhoog.
Staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) ziet echter niets in het schrappen van de bijtelling, zo heeft hij de Kamer gisteren in een brief laten weten. De bijtelling is volgens hem gerechtvaardigd vanwege het privégebruik van de bestelauto. Volgens De Jager valt het wel mee met de administratieve lasten, omdat in veel gevallen geen rittenregistratie hoeft te worden bijgehouden.
Eerder zijn de regels rond het bijhouden van een rittenregistratie al versoepeld. Registratie is niet nodig als de auto niet privé gebruikt wordt, uitsluitend geschikt is voor het vervoer van goederen of als meerdere bestuurders er gebruik van maken. In dat laatste geval volstaat een eindheffing van 300 euro.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
bijtelling
Haha.. . hier lach ik om. Ben blij dat dit niet doorgaat, bijtelling weg en wegenbelasting omhoog.
Betaal nu ook 22% bijtelling...... van de dagwaarde!!! Dat is voor mijn bus uit 1992 hooguit 440,- Euro. Dat is pak hem beet 150,- euro Netto. en dat is 12,50 netto per maand........... Nee laat mij maar lekker bijtelling betalen. Wat anders wordt het als je een jongere auto wilt hebben...........
Betaal nu ook 22% bijtelling...... van de dagwaarde!!! Dat is voor mijn bus uit 1992 hooguit 440,- Euro. Dat is pak hem beet 150,- euro Netto. en dat is 12,50 netto per maand........... Nee laat mij maar lekker bijtelling betalen. Wat anders wordt het als je een jongere auto wilt hebben...........
Groet'n uut Grunn
Ik betaal 22% over € 40000,00 voor mijn t4 uit 2003De bijtelling is volgens hem gerechtvaardigd vanwege het privégebruik van de bestelauto
er wordt dus zon € 8800,00 bij mijn inkomen opgeteld
betaal ik prive dus € 306,00 p/mnd.
Wil ik met de huidige regelingen een nieuwe bus halen T5 Dc 174 pk met wat opties
€ 36000,00 + bpm 45,2% € 16272,00=€ 52272,00 + btw 19% 9931,68=
€ 62203,68 als grondslag voor de bijtelling.
Is dus 22% over € 62203,68 =€ 13684,81 bij mijn inkomen opgeteld
betaal ik prive € 479,00 (42% schijf)
Praten we dus over 1000 hollandse guldens om in een bus te rijden.
Voor dat geld rij je bv in een bmw 525 executive, of een gelijkwaardige limoachtige kar
Daar ik met een andere zzp'er samenwerk en wij als verpompbedrijf geregeld 2 man inhuren (4 is nodig voor verpompen) wordt ik van regeringswege dus lekker op kosten gejaagd.
Optie is een bus met 3 zitplaatsen, en met 2 wagens achter elkaar aanrijden.
Dom Land
Kleine ondernemers zijn dus gewoon de lul bij deze regelgeving.
Gr
oussie
Maar je hebt de bus dan toch op de zaak staan? Dus alle kosten zijn dan aftrekbaar, ook de afschrijving. Per saldo kost die bus dan niet meer zo veel per maand.oussie schreef:
Wil ik met de huidige regelingen een nieuwe bus halen T5 Dc 174 pk met wat opties
€ 36000,00 + bpm 45,2% € 16272,00=€ 52272,00 + btw 19% 9931,68=
€ 62203,68 als grondslag voor de bijtelling.
Is dus 22% over € 62203,68 =€ 13684,81 bij mijn inkomen opgeteld
betaal ik prive € 479,00 (42% schijf)
Praten we dus over 1000 hollandse guldens om in een bus te rijden.
Kleine ondernemers zijn dus gewoon de lul bij deze regelgeving.
Gr
oussie
De bus staat op de zaak. De afschrijving, kosten , onderhoud, brandstof, verzekering, wegenbelasting wordt door het bedrijf gedragen.Maar je hebt de bus dan toch op de zaak staan? Dus alle kosten zijn dan aftrekbaar, ook de afschrijving. Per saldo kost die bus dan niet meer zo veel per maand.
De bijtelling is echter wat je prive betaald. De belastingdienst ziet het als inkomen in natura.
En hier is het dus zo krom. Je betaald als je nu een nieuwe T5 gaat rijden prive net zoveel als dat je dus bv een forse bmw/mercedes etc gaat rijden.
Met alle respect voor onze 'busjes', ze zijn niet te vergelijken met luxe wagens uit de hoge middenklasse.
Maw mr minister, ga aub zelf eens uit je vette dienstauto en rij voor het zelfde bedrag in een bus. Wil hem dan nog eens horen.
gr
oussie
He Oussie wat voor bussie heb je dan? Ik heb er 1 van 2003 de laatste wel te verstaan, een multivan uitvoering, generation 4 uitvoering, en ik heb er echt geen 40.000 euro voor betaald.
En ten tweede daarvoor had ik een hele luxe Volvo V70 maar ik zou mijn "bussie" er voor geen goud meer op willen inruilen.
En ten tweede daarvoor had ik een hele luxe Volvo V70 maar ik zou mijn "bussie" er voor geen goud meer op willen inruilen.