Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accu & generator laadstroom

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tee4oor
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2011, 16:08
Locatie: Leiden & Keulen

Accu & generator laadstroom

Bericht door Tee4oor »

vraag voor de experts...

ik gebruik mijn transporter niet veel, 1x per week of 1x twee weken in de winterperiode, ding staat in een ondergrondse parkeergarage, prima dus, maar... heb nu wel al paar keer startproblemen door lege accu.. op zich begrijpelijk als ik maar zo weinig rij (half uurtje hooguit per keer) en met een oude accu (uit 2004).

Ik heb nu een nieuwe besteld, maar als die nooit voldoende opgeladen kan worden door mijn korte ritjes zit ik straks weer met lege accu, kortom...

Wie weet hoelang ik moet rijden om een volle accu te krijgen, wat is de laadstroom van de generator eigenlijk (2,5 TDI/102) dan kan ik zelf wel gaan rekenen.. of is er een soort vuistregel voor minimale oplaadtijd? (in de garage kan ik helaas geen batt. lader aansluiten)

alvast bedankt mannen

Ernst
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Accu & generator laadstroom

Bericht door Peter 887 »

Ik rij er ook niet veel mee, en heb bij de action een klein zonnepaneeltje gekocht die je ook op je sigarettenaansteker aan kunt sluiten, en achter je voorruit legt, misschien houd die net je accu vol genoeg
Ik neem aan dat de parkeergarage verlicht is,
zet hem dan met je voorruit dicht bij de verlichting om zoveel mogelijk licht op te vangen.
Mijn bus staat buiten, en dat ding zit altijd aangesloten, misschien helpt het.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Accu & generator laadstroom

Bericht door Oskar 725 »

De dynamo's die in een diesel zijn gebouwd kun je in grote lijnen indelen in drie type: Voor de standaard TDI een 90 Amp. heb je er airco bij een 120 Amp. en voor de automaten meestal een 150 Amp. dynamo.
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Tee4oor
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2011, 16:08
Locatie: Leiden & Keulen

Re: Accu & generator laadstroom

Bericht door Tee4oor »

oke, dank peter & Oscar,
ik heb een dubbele airco en automaat, maar hoeveel laadstroom gaat er nu naar de accu? (is/wordt een 85AH versie), ik neem niet aan dat alle stroom van de generator die niet gebruikt isde accu ingepompt wordt? zal toch wel een maximum aan zitten ter bescherming?
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Accu & generator laadstroom

Bericht door Oskar 725 »

Tee4oor schreef:oke, dank peter & Oscar,
ik heb een dubbele airco en automaat, maar hoeveel laadstroom gaat er nu naar de accu? (is/wordt een 85AH versie), ik neem niet aan dat alle stroom van de generator die niet gebruikt isde accu ingepompt wordt? zal toch wel een maximum aan zitten ter bescherming?
Dan is de kans groot dat er een 150 Amp. dynamo inzit, ik zou er dan een 100 Amp/hr accu in zetten. Dit wordt standaard aanbevolen bij auto's met automaat en climatronic.
De regelaar in de dynamo regelt aan de hand van het verbruik en de ladings toestand van de accu de laadstroom en laadspanning.
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Accu & generator laadstroom

Bericht door Pascal-141 »

als je de bus maar 1x/week of 2 weken gebruikt , waarom plaats je er dan geen batterijschakelaar tussen ?
Als je deze uitzet , kan er geen "lekstroom" de batterij leegvreten
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Tee4oor
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2011, 16:08
Locatie: Leiden & Keulen

Re: Accu & generator laadstroom

Bericht door Tee4oor »

bedankt voor de tips mannen.

gr. Ernst
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Accu & generator laadstroom

Bericht door BenTDI »

is je garage dichtbij huis en kan je er geen 220v aanleggen met een vmvk kabel dan kan je er een optima 6 lader op zetten die regelt alles met diagnose .......
Grtz Bentdi
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Plaats reactie