Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

samenhang abs sensor + defekt wiellager?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

samenhang abs sensor + defekt wiellager?

Bericht door WouterW »

Even in de goeie volgorde:
In november de bus vastgereden, tja niet zo handig, maar zoiets kan gebeuren. Rechtvoor hing de bus toen tot de bodemplaat in de blubber. Nu wil het geval dat ik kort daarna een storing kreeg op de abs sensor rechtsvoor. Soms gaan de oranje ABS lamp + ASR symbool branden en bij de volgende start verdwijnen ze weer voor een tijdje. Kan zo 500km goed gaan en zo zijn ze er weer na 100m rijden. Okee de sensor (of bedrading) is defect. Heb van de winter de winterbanden eronder gehad en vond al dat ze erg veel lawaai maakten. De achterbanden waren enigszins gecupt, dus dat kan. Heb vorige week de zomerconti's er weer onder gelegd en het lawaai is gebleven. Een typisch wiellagergeluid, ook waarschijnlijk rechtsvoor. Is dit toeval of heeft eea met elkaar te maken? Kan een defect wiellager de abs-sensor vernielen of andersom?
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
baltonl
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 dec 2011, 18:40

Re: samenhang abs sensor + defekt wiellager?

Bericht door baltonl »

Bij het achterwiellager zit de abs sensor dicht tegen het lager aan. Maar deze moet dan wel een aantal mm naar binnen komen om de sensor te raken. Toevallig heb ik dezelfde storing maar dat is duidelijk te wijten aan sluiting in de bedrading. Er kan wat water bij de bedrading komen omdat de stekker iets is beschadigd bij het demonteren van mijn achterwiellager.
Een beetje siliconenkit moet dat verhelpen, ach en anders maar niet. Gelet op de grote hoeveelheid storingen in mijn T5 valt deze al niet meer zo op.

Martin
Plaats reactie