Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

dieselpomp

vragen over de T4
Plaats reactie
lucky
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:00
Locatie: Voorburg

dieselpomp

Bericht door lucky »

Hallo,

betreft: T4 Westfalia,1994 2.4 AAB diesel

Het volgende; Ik heb het idee dat er iets mis is met m'n dieselpomp en dan met name de startversneller (choke).
Als ik de startversneller uittrek merk ik geen enkel verschil in de loop van de motor, ook heb ik het idee dat ie niet makkelijker start.
Ik heb de kabel van de startversneller van hendel tot pomp gecontroleerd, daar is niets mis mee, ook zie ik het armpje op de pomp bewegen als ik de startversneller in- en uittrek.
Bij m'n vorige bus (1992,1.9D) ging het toerental iets omhoog als ik de hendel uittrok.

Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

gr,

Lucky
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: dieselpomp

Bericht door Pascal-141 »

Is de afstelling van de kabel nog goed ?
Dat kunt u controleren door de kabel los te maken aan het hendeltje , dan te starten , en dan het hendeltje manueel te bedienen , en dan zien of de motor reageerd op de verstelling of niet .
Reageert hij , dan is de afstelling van de kabel het probleem . Reageert de motor er niet op , dan zal het in de pomp zitten .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: dieselpomp

Bericht door repelsteeltje »

ik schat eerder in dat de pomp helemaal niet op tijd staat. dit kun je bij deze motor alleen doen met een stuk speciaalgereedschap en een meetklok speciaal voor bosch ve pompen.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: dieselpomp

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Ik denk dat er niets mis is. Zorgt volgens mij alleen voor een iets vroegere inspuiting.

http://www.t4-wiki.de/wiki/Kaltstartbeschleuniger" onclick="window.open(this.href);return false;

Herman744
lucky
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:00
Locatie: Voorburg

Re: dieselpomp

Bericht door lucky »

Dank voor jullie reacties. De motor loopt inderdaad voor de rest prima dus ik denk dat de timing wel goed staat. Kan er intern in de pomp iets kapot zijn waardoor het vervroeg mechanisme niet meer werkt?

Luuk
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: dieselpomp

Bericht door Pascal-141 »

lucky schreef:Dank voor jullie reacties. De motor loopt inderdaad voor de rest prima dus ik denk dat de timing wel goed staat. Kan er intern in de pomp iets kapot zijn waardoor het vervroeg mechanisme niet meer werkt?

Luuk
Tja, is altijd mogelijk natuurlijk .
Heb je de kabel al eens losgemaakt en manueel de verstelling getest bij draaiende motor ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
lucky
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:00
Locatie: Voorburg

Re: dieselpomp

Bericht door lucky »

Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Lastige is dat het armpje waar de kabel aan vast zit aan de motorblok kant van de pomp zit en je er van boven niet bij kan komen. Via de onderkant is het alleen mogelijk als je de bodemplaat verwijderd en die plaat monteren op straat is weer lastig.

Kunnen jullie bevestigen dat het toerental iets omhoog moet gaan bij normale werking van de startversneller?

gr,

lucky
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: dieselpomp

Bericht door vw_camper »

Bij mijn vorige 1.9D ging het stationair toerental ook bijna niet omhoog bij uittrekken van de startversneller.
Misschien sloeg hij wat vlotter aan als het echt koud was.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: dieselpomp

Bericht door Pascal-141 »

lucky schreef:Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Lastige is dat het armpje waar de kabel aan vast zit aan de motorblok kant van de pomp zit en je er van boven niet bij kan komen. Via de onderkant is het alleen mogelijk als je de bodemplaat verwijderd en die plaat monteren op straat is weer lastig.

Kunnen jullie bevestigen dat het toerental iets omhoog moet gaan bij normale werking van de startversneller?

gr,

lucky
Ja, het toerental moet iets omhoog gaan dan
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
oudt3rijder
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mar 2012, 21:13

Re: dieselpomp

Bericht door oudt3rijder »

nee hoor hoeft niet, ligt aan het type pomp. sommige pompen hebben deze mogelijkheid niet.
Plaats reactie