Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 naar Iran en terug

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gwillem
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 jan 2012, 14:56

T4 naar Iran en terug

Bericht door gwillem »

Hallo WJW! Ik ben weer thuis na 2,5 maand naar Iran te zijn gereden. En MET mijn trouwe T4 "Mintje" voor de deur. Na ruim 17.000 km en 24 grensovergangen. Het was een mooi avontuur en ik ben ondertussen erg aan Mintje gehecht geraakt, want we hebben samen een hoop meegemaakt.
  • Schakel rubber stuk (rubber voetje om het schakelbolletje heen)
  • Dynamo stuk
  • Kapotte termperatuurmeter @ dashboard
  • Kapotte koelvloeistofsensor
  • Kapotte radiator fan
  • Remblokje rechtsvoor verloren (?! waarschijnlijk zo op dat ie verbrijzeld is)
  • 1 lekke band (hoera)
  • Lekke dieselpomp
  • Lekke dieselleiding
Dat valt dus alleszins mee! Wel een hoop garages van binnen gezien ;) Vooral in Iran was het bijzonder, want daar zijn geen VWs. Na twee dagen zoeken naar een nieuw remblok, heb ik er een laten frezen/lijmen in een metal workshop in een woestijndorp. Remmen is daar toch wel handig, want er geldt daar maar 1 verkeersregel: "Ruimte = gas geven" ;)

Er resteert mij een laatste vraag. De afgelopen twee weken moest ik iedere 100 km een liter koelvloeistof bijvullen. Ik heb geen sporen van lekkage kunnen vinden in/onder de auto. Wel ruik ik in de auto af en toe wat verdampte antivries. Daarbij weet ik niet hoe warm de motor werd (want meter stuk), maar ik heb vaak gekeken en de vloeistof niet op koken kunnen betrappen.

a) Is dit waarschijnlijk een lekke pakking in de motor?
b) Zoja, is het nog de moeite waard om deze 1.9D uit '93 met 240 duizend op de teller nog te laten repareren of breng ik hem beter met pijn in mijn hart naar de sloop?

Hartelijk groeten!
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: T4 naar Iran en terug

Bericht door Tinus »

Voor dat je m naar de sloop breng... :ie
240 D kilometer op de teller is nog niet zo veel hoor..
de mijne stond boven de 400 D :toppie en was van 92..

Is je radiateur niet lek..

Als deze heet is verdampt het meest voordat je het ziet..
Bij mijn vorige bus heb ik dat ook gehad..
Kon het uiteindelijk ondekken na demontage..
Hier zat gedroogde koelvloeistof vervuiling op..

Het zelfde kan natuurlijk ergens bij de motor..
T4 California Event 2.5TDI 2002
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: T4 naar Iran en terug

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Ik doe je dat reisje niet na. Wel geweldige ervaring lijkt me.

Misschien is er een flens poreus of gescheurd. Zitten (bij 2.4D 1992 tenminste) 2 kunststof flenzen op het motorblok. Eentje links voor op de motor (waarin de sensoren voor de koelvloeistoftemperatuur zitten) en eentje aan de achterkant van de motor achter de riem van de brandstofpomp. Die worden langzaamaan hard en scheuren. Zeker bij een bus van die leeftijd een aandachtspunt.

Is de O-ring van je temperatuursensor meevervangen of is de oude gebruikt??

Groet,
Herman744
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 naar Iran en terug

Bericht door Multivan Generation »

Antivries lucht ruiken in interieur doet mij denken aan een kachel radiateur die lek is..
En dat zou betekenen dat het dashboard er uit moet..

Wel een mooie reis geweest :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 naar Iran en terug

Bericht door Pascal-141 »

gwillem schreef: Er resteert mij een laatste vraag. De afgelopen twee weken moest ik iedere 100 km een liter koelvloeistof bijvullen. Ik heb geen sporen van lekkage kunnen vinden in/onder de auto. Wel ruik ik in de auto af en toe wat verdampte antivries. Daarbij weet ik niet hoe warm de motor werd (want meter stuk), maar ik heb vaak gekeken en de vloeistof niet op koken kunnen betrappen.

a) Is dit waarschijnlijk een lekke pakking in de motor?
b) Zoja, is het nog de moeite waard om deze 1.9D uit '93 met 240 duizend op de teller nog te laten repareren of breng ik hem beter met pijn in mijn hart naar de sloop?

Hartelijk groeten!
Tuurlijk is het het waard om de motor te laten repareren ! Als het een 1.9d betreft ,dan is hij dat zeker waard , da's de meest betrouwbare motor die je kunt vinden in een T4 . Niks elektronica , geen turbo , gewoon een simpel ouderwets maar onverslijtbaar blokje !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
gwillem
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 jan 2012, 14:56

Re: T4 naar Iran en terug

Bericht door gwillem »

Tuurlijk is het het waard om de motor te laten repareren ! Als het een 1.9d betreft ,dan is hij dat zeker waard , da's de meest betrouwbare motor die je kunt vinden in een T4 . Niks elektronica , geen turbo , gewoon een simpel ouderwets maar onverslijtbaar blokje !
Ha Pascal, ik was nog de gebroken veer vergeten. Hartelijk dank voor jouw reserveveren!
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: T4 naar Iran en terug

Bericht door arjantdi »

als je een kachelradiateur nodig hebt.. ik heb nog een nieuwe in doos liggen!! verkeerd besteld eens..
dashboard eruit klinkt als drama, maar als je eenmaal begint is het ook zo gepiept.. stuur eruit halen was het ergste vd klus.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 naar Iran en terug

Bericht door Pascal-141 »

gwillem schreef:
Tuurlijk is het het waard om de motor te laten repareren ! Als het een 1.9d betreft ,dan is hij dat zeker waard , da's de meest betrouwbare motor die je kunt vinden in een T4 . Niks elektronica , geen turbo , gewoon een simpel ouderwets maar onverslijtbaar blokje !
Ha Pascal, ik was nog de gebroken veer vergeten. Hartelijk dank voor jouw reserveveren!
Graag gedaan hoor :toppie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
brandweer peter
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 dec 2011, 18:01

Re: T4 naar Iran en terug

Bericht door brandweer peter »

geweldige ervaring :yes maar je bussie naar de sloop brengen zou ik zeker niet doen :politie nu weet je wat je heb en als je een andere bus koopt moet je maar afwachten wat je krijgt :toppie
en als je er echt van af wil moet je me maar mailen haal ik hem zo op :zwaai

groet brandweer peter :alarm
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: T4 naar Iran en terug

Bericht door Icebox »

Gaaf hoor, Iran (en weer terug!)
Je zegt zelf gehecht te zijn aan je bus, dan zou ik hem zeker laten maken mits de kosten te dragen zijn.

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: T4 naar Iran en terug

Bericht door Peter 887 »

Voor de meeste kosten heb je nog geen ander bussie.
En bij dat andere bussie kun je weer voor dezelfde kosten komen.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Tom K
Berichten: 163
Lid geworden op: 09 mei 2011, 14:18
Locatie: Utrecht

Re: T4 naar Iran en terug

Bericht door Tom K »

Hallo Willem,
Kwam via een zoektocht naar 'schakelbolletje' op http://fratsenzondergrenzen.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; terecht. Da's jullie blog niet waar? Heel leuk om over de avonturen te lezen, ook achteraf.
Grt, Tom
Tom nr.1198
T4 Multivan Westfalia 2.4D 1995
Plaats reactie