Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

vragen over de T4
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door gijsplas »

Vandaag mijn T4 Multivan uit 1995 weer laten keuren. Hij kwam er keurig door, maar wel nadat er een stuurkogel vervangen was.
En met wat aandachtspunten waarvan ik er één toch nog voor de vakantie wil laten verhelpen.
Dat betreft de achterschokbrekers. Die waren eigenlijk nog net niet slecht genoeg voor een afkeur.
Nu heb ik op dit forum al veel gelezen over schokdempers en de naam Bilstein komt dan veelvuldig voorbij.
Type B6 is, als ik het goed begrijp, voor de sportieve bus en rijder.
Nu heb ik een 1.9 TD en dat kun je niet echt sportief noemen. Hij is ook nog eens ingericht als camper en heeft een Westfalia hefdak, maar zwaar beladen wordt hij eigenlijk nooit.
Ik ben bovendien een rustige rijder dus vraag ik me af of de Bilstein B6 voor mij de juiste keuze is.
Er is ook een B4 en dat is de standaarduitvoering (ja toch?) en die zou voor mijn bus en rijstijl misschien wel eens meer geschikt kunnen zijn ?
Bovendien stel ik erg prijs op rijcomfort en als een sportievere B6 vering ook betekent dat je bijvoorbeeld op klinkerwegen of bij verkeersdrempels minder veercomfort hebt dan denk ik dat de B6 niet mijn keuze is.
Maar ik ben totaal geen ervaringsdeskundige - dit is mijn 2e VW bus en mijn 1e T4 - dus graag zou ik (liefst wat vergelijkende) ervaringen vernemen over de Bilstein B4 versus de B6.
En misschien is er nog wel een andere optie die ik moet overwegen.

Ik ben benieuwd naar de reakties.
Groetjes,
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door sgsdebruijn »

Ik zou hem niet typeren als sportief, ik koos hem juist voor het gewicht van de camper icm hefdak wat voor overhellen zorgt.
Ik vind dat het een prettige demper is voor een camper ik heb hem icm verlagingsveren dus wat eerder op de eindstops maar met normale veren heb je daar denk ik gene last van.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door Pascal-141 »

Gijsplas , als je een camper hebt , dan raad ik je zeker en vast aan om voor de B6 te gaan en niet voor de B4 .
De B6 kan heel goed om met het extra gewicht vd camper , de B4 valt te "licht" uit .
De B6 is iets duurder , maar dat is hij zeker waard .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33919
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door Multivan Generation »

Er zullen mensen zijn die zweren bij de B4 en er zullen mensen zijn die een voorkeur voor B6 hebben.
Een camper is wat zwaarder en ook wat meer gewicht bovenin de auto.

De B6 geven wat meer stabiliteit als de B4 ze onderdrukken iets meer het links-rechts deinen.
Een sportieve demper hoeft niet te betekenen dat het meteen hard gedempt is,
want daar ligt denk ik, je 'angst'.

Vraag gewoon aan een forum-lid bij jou in de buurt die B6 er onder heeft of je eens mag proefrijden.
Dan kun je een betere afweging maken.

Er zullen in dit topic heel wat meningen en ervaringen komen,
maar even proefrijden geeft voor jezelf zoveel meer feedback.

Doe er je voordeel mee.

Ik zou trouwens ook gaan voor B6..
Die geven in mijn ogen meer rijplezier.. en meer veiligheid.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door gijsplas »

Ik was inderdaad bang voor de hardere demping. Ik heb eens een Polo gehad die verlaagd en sportief afgeveerd was. Daarmee bij mij de straat uitrijden vond ik al een ramp aangezien ik dan door 3 verkeersdrempels 3x bijna tegen het plafond zat tenzij ik er langzamer dan stapvoets overheen reed.
Maar ik begrijp nu dus dat ik de Bilstein B6 ook met mijn standaard veren kan gebruiken en dus niet hoef te verlagen.
Ik denk in het weekend de knoop door te hakken en een bestelling te gaan plaatsen.
In Duitsland is dat nog steeds het goedkoopst denk ik?
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33919
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door Multivan Generation »

dat denk ik ook.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door wilko »

Op de normale wegen zijn de B6 prima en zeker goed merkbaar als je ze omwisselt met de oude versleten dempers. Ben al een aantal malen in zweden over half verharde puinwegen gekomen en dan merk je het verschil ook, minder comfort. Is dus de vraag wat je belangrijk vindt.
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door robstof »

mijn eerste gedachte was koni maar ik begrijp dat Bilstein meer favoriet is, het gaat voor mij zeker ook over zwaar beladen.

rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door gijsplas »

Ik zal ongetwijfeld eigenwijs zijn, maar ik denk toch dat ik voor de B4 ga kiezen.
Nu heb ik op eBay gekeken en mij viel op dat er een groot prijsverschil is tussen de verschillende aanbieders. Zo groot zelfs dat ik me afvraag of er soms meerdere types Bilstein B4 schokdempers zijn voor de T4 (achterzijde).
De goedkoopste set van 2 die ik tegenkwam kost 109,90 terwijl bij die aanbieder een set van 4 dus voor en achter slechts 188,20 kost (verzenden vanuit Duitsland kost slechts 9,50 en de verkoper autozubehoer.de heeft een uitstekende feedback).
Maar dan zie ik ook prijzen van bijvoorbeeld 114,90 per STUK voor een achterschokbreker, Bilstein B4 voor de VW T4.
Ook van een Duitse aanbieder maar wel bijna 2x zo duur.
Dus misschien wil iemand mij even laten weten of de prijsverschillen zo groot zijn of dat er verschillende types aangeboden worden die voor een leek als ik hetzelfde lijken.

Prettig weekend allemaal !!!

Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33919
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door Multivan Generation »

je moet doen waar je zin in hebt,
en als je nu schokdempers hebt die aan vervanging toe zijn,
dan is iedere nieuwe schokdemper een verbetering..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door sgsdebruijn »

B6 kost in ieder geval rond de 400 euro.

heb je btw een Westfaliacamper of eigenbouw? kan wellicht wat gewicht schelen. Indien het gewicht van een Westfalia zou ik je een tikkeltje eigenwijs vinden :yingyang
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door gijsplas »

Oh ik ben zeker eigenwijs maar niet dom dus laat ik me met goede argumenten graag overtuigen.

Hier nog even wat feiten:
Ik heb dus een Multivan 1.9 TD met Westfaliadak die middels een simpel keukentje is ingericht als camper
Die weegt standaard zonder keuken 1825 kg , volgens de VW folders.
Een standaard bestelbus weegt leeg ca 200 kg minder maar daar gaat natuurlijk vaak een heel gewicht aan lading in.
Wij reizen met 2 personen en niet al te gek veel bagage maar wel vaak met 2 fietsen achterop.
Ik rijd zeker niet sportief (en de bus met z'n 1.9 litermotortje al helemaal niet) en ik ben dus zoals ik eerder al schreef, zeer gesteld op rijcomfort.

Waar ik een beetje bang voor ben is dat ik straks met B6 dempers rijdend over de hier veelvuldig voorkomende drempels etc. denk "had ik toch niet beter de B4 tjes kunnen nemen? "
Ik heb echt een bloedhekel aan in mijn ogen te stug geveerde auto's dus daar ligt de grond van mijn twijfel.
En hoewel zeker niet doorslaggevend, vind ik het prijsverschil (100%) ook nogal fors.

Ik kreeg een goede tip om bij een dichtbijwonende T4 eigenaar met B6 dempers eens proef te rijden. Ik ben nog niet zozeer thuis dat ik weet wie dat zou kunnen zijn en zou willen laten doen.
Dus is er iemand die niet al te ver van Katwijk ZH woont en die mij even wil laten proefrijden, dan hoor ik dat graag.

Gijs
(eigenwijs)
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door Jefta »

Ik denk persoonlijk dat het hoe dan ook zeer persoonlijk blijft, en zelfs als je met een bus met B6 dempers ga rijden, het nog moeilijk beoordelen is. Iedere bus is toch anders (lang - kort - zwaarder - lichter - andere veren - etc)

Ik moet eerlijk zijn, heb nog geen ervaring met de B4 of B6 onder de T4, maar heb vroeger heel veel geexperimenteerd met verschillende type dempers, en vooral met Rode en Gele Koni's. Moet zeggen dat het verschil duidelijk is, maar wat beter is voor jou rijstijl kan niemand zeggen, want ik zou haast zeggen dat zachter afgestelde dempers bij jou heel goed kunnen (en dan het prijsverschil toch ook doorslaggevend kan zijn)

Succes
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door sgsdebruijn »

Eigengijs, daarom ook mijn vraag hoe hij was ingericht. de Multivan zitten die zware kasten niet in, dat scheelt behoorlijk.
Met een lange veerweg zal je met B4 je comfort waarschijnlijk wel behouden maar ik schat ook in dat hij wat meer gaat hellen in de bochten, ik vond dat al met mijn verlaagde Westfalia met B6én & Eibach veren, achter zit er dus al geruime tijd een stabilisator.
Denk persoonlijk dat de B6 dempers met langere veerweg ook aan je eisen voldoen en de bus wat strakker houden.
Met verlaging kan het soms wat hard zijn met al die kl@tedrempels, op de B en snelwegen super.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door wilko »

Voor drempels e.d. hoef je niet bang te zijn. De B6 dempers zijn nu ook weer niet zo hard dat je bus een strijkplank wordt. Dan moet je ook nog verlaagde veren nemen e.d.
Ik vindt het een hele verbetering t.o.v. de oude dempers, maar die waren dan ook goed versleten en dat valt het gewoon op dat dus bus strakker door een bocht gaat ( en ik ben net als jij een rustige rijder, voor namelijk prive en recreatief). In zweden heb je nog al wat van die half verharde puinwegen en daar viel het mij dus wel op dat er iets minder comfort was dan met de oude versleten dempers. Ik denk dat je er geen spijt van krijgt, maar ja dat is natuurlijk erg persoonlijk. Katwijk is voor mij iets te ver uit de buurt anders mocht je best eens proberen. Overigens met de goede beschrijving op de website van peter Multivan is het prima klus om zelf te doen en ik ben echt niet al te technisch.
Plaats reactie