Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

homokineetkoppeling 'an plodden'

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

homokineetkoppeling 'an plodden'

Bericht door WouterW »

Goeiendag weetjewel forumkijkers,

Door het verliezen van de binnenste slangklem van de rechter homokineetkoppeling ben ik het vet binnenin kwijtgeraakt en waarschijnlijk nogal wat vuil rijker geworden. Bij scherp insturen klettert de rechter homokineetkoppeling er dan ook lustig op los. Einde verhaal dus. Nu was ik een beetje aan het rondstruinen o.a. op Ebay, voor € 60,- een nieuwe buitenste homokineetkoppeling aan huis. Die dingen worden dus wél los aangeboden (De meeste forumtopics op dit forum gaat over complete rechteraandrijfassen ivm ingesleten splines aan de versnellingsbak-kant. De splines op de aandrijftussenas zijn nog 100% dus een beetje jammer om er direct een compleet nieuwe aandrijfas onder te monteren. Iemand ervaring met het alléén vervangen van de buitenste homokineetkoppeling? Ze worden los verkocht, da's het probleem niet. Wil het alleen snel kunnen fiksen zonder de bus dagen op bokken te hebben staan.

Hou me evt aanbevolen voor een goeie r.aandrijfas waarvan de binnenvertanding aan de bakkant weg is maar waarvan de homokineet wél goed is...
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: homokineetkoppeling 'an plodden'

Bericht door TsX »

geen ervaring met vervangen van de homokineet, maar ik had ook een lekkende.
die van de aandrijfas bestuurderskant (korte) lekte aan de kant van de bak.

de mijne lekte tussen 2 metalen delen, er zit blijkbaar nog een ring op de homokineet waar rubber op vast komt.

ik heb de mijne dus als ruilonderdeel moeten afgeven bij vw.
zij hebben een nieuwe homokineet geplaatst en heb de as terug meegenomen.

in principe moet het te doen zijn van zelf te vervangen.
heb met de T5's homokineten geen ervaring, heb dit enkel zien doen bij eentje van een opel.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Plaats reactie