Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

seikeltransformatie

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

seikeltransformatie

Bericht door mettesboy »

Via Seikel kan je de T5gp 30mm laten verhogen en daarbij hogere banden (offroadbanden) steken en de snelheidsmeter laten aanpassen.

Ik had hier toch enkele vragen omtrent.
1) aangezien ik veel hoor klagen dat bij verlagen de T5 bijna niet goed uit te lijnen is, gaan we dat effect dan ook niet hebben bij verhogen?
2) en da's voor de belgen onder ons, stel dat ik een nieuwe T5 aanschaf met daarop nieuw deze transformatie (er zijn TUV-cert. voor alles) kan ik deze dan nog steeds als lichte vracht inschrijven (in principe mag er niets veranderd worden aan de wagen...

Ik stond laatst naast een caravelle 174pk 4motion met deze opties eronder. Maar dit was een 8 zitter, dus geen lichte vracht. Dat was blijkbaar geen probleem
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: seikeltransformatie

Bericht door GertjanvD »

Sinds januari dit jaar heb ik een nieuwe T5 4motion. Vanaf fabriek is de auto 2 cm verhoogd, hetgeen een stuk voordeliger is dan Seikel. Na aflevering heb ik 235/70/16 m+s banden laten monteren. En sinds kort ook een Seikel carterbescherming. Die laatste heeft inmiddels zijn nut bewezen in Noorwegen. Heb met uitlijnen en balanceren geen enkel probleem gehad. Auto spoort goed en is (volgens een kenner) niet of nauwelijks windgevoeliger dan een gewone t5. Ook het bandengeluid valt mij erg mee. Bijkomend effect van de hogere banden: snelheidsmeter geeft exact de werkelijke snelheid aan. M vr gr Gertjan
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: seikeltransformatie

Bericht door Rollin-Vilda »

Ik heb een T5 4motion. Ik heb die enige jaren geleden enkele cm laten verhogen bij een specialist. Voor de voorkant waren er toen langere veren beschikbaar, voor de achterwielen heb ik blokken en hulpvering laten steken. Ik denk dat hij toen voor iets van 450 euro 4cm hoger stond. Dat was voor mij voldoende. Hij is ingeschreven als camper, maar lichte vracht is volgens mij geen probleem. Om zeker te zijn bel je gewoon even naar de plaatselijke keuring. Mijn ervaring is op dat vlak positief.

Dat was bij iemand in Erembodegem die 4x4's verhoogt, speciale schokdempers steekt etc.. Ik kreeg er een papier bij zodat het voor de keuring in orde was. Googlen op schokdemper Erembodegem moest je geïnteresseerd zijn.

Overigens heb ik al zeer dikwijls zeer zwaar terrein gedaan, het enige probleem dat ik heb is het beschadigen van de aanhangerstekkerdoos achteraan. Zonder enige carterbescherming, die plastic plaat is vrij dik en houdt het nu al 285.000 km vol.

Succes,

Rollin
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: seikeltransformatie

Bericht door mettesboy »

That's what i needed to know.
Nu doen ze over aanpassingen bij lichte vracht dikwijls wel moeilijk hoor. Maar als er cert. van zijn zou dat idd geen probleem mogen zijn.

merci
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
GuyVW
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 dec 2011, 20:22
Locatie: Gent

Re: seikeltransformatie

Bericht door GuyVW »

heb een T5 4 motion, voorzien van versterkte en verhoogde vering af fabriek (+ 2 cm)
hij staat geschoeid gelijk de Rockton, dus op 225/75 R16 Bridgestonebanden Dueler A/T 694 LT225/75 R16 103/100S - 60% baan en 40% piste
de Grabber banden die ze normaal onder een Rockton steken, kan je hier nog niet krijgen of het duurt toch enkele weken. In Duitsland geen probleem
algemeen staat hij ongeveer 4 cm hoger dan standaard bus
de omtrek van de banden is iets hoger dus noteert de snelheidsmeter niet de juiste snelheid, eerder te weinig dan teveel zoals het hoort, gaat ok tot aan 90 km/u
bijkomend voordeel is dat mijn verbruik is gezakt met quasi 1 l/100km

de max om Afrikaanse pistes te doen, ook op de snelweg geen probleem, geen last van zijwind of plooien van de banden in bochten aan trage en hoge snelheid
interieur, ondertussen bezig met te voorzien van California camper uitrusting
vooraan ook carterplaat afgeleverd voor VW België - in feite compleet verkeerd want het is een traanplaat aan de onderkant ==> heeft een remmend effect - de carterplaat heeft al een paar keer de rotsen geraakt
denk er toch serieus aan om karterplaat te hangen onder de brandtsoftank

nu als je wat uitkijkt waar je rijdt en je snelheid aanpast, zal je niet snel de bodem raken, als je kei-snel wilt gaan, zeker doen

de Seikel-ophanging vind ik persoonlijk vrij duur, maar als ik mijn vering moet vervangen zal ik wel eens uitkijken.
misschien is de VW ophanging van de Rockton beter prijs, heb ik nog niet gecheckt.

wat de keuring betreft : ik wissel de bandjes
al ga ik waarschijnlijk binnenkort voor goedkeuring als camper met de grote banden (ze zijn gehomogeerd op de Transporter Rockton, dus zou moeten lukken)
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: seikeltransformatie

Bericht door TsX »

(Belgische) keuring gaat altijd gokken zijn voor lichte vracht.
Daar hangt ge nog altijd af van de willekeur vd inspecteur van dienst...

In ieder geval, zo een set van Seikel gaat zeker opvallen in het knalgeel !
Dus ik zou zeker moeilijkheden verwachten.
Tüv certificaatjes zijn die mannen niks mee,
aangezien dit voor lichte vracht geen omzendbrief/wettelijk kader voor bestaat.

Origineel van de fabriek uit is uiteraard geen vuiltje aan de lucht.
Gehomologeerd en uitgelijnd.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10871
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: seikeltransformatie

Bericht door Pascal-141 »

TsX schreef:(Belgische) keuring gaat altijd gokken zijn voor lichte vracht.
Daar hangt ge nog altijd af van de willekeur vd inspecteur van dienst...

In ieder geval, zo een set van Seikel gaat zeker opvallen in het knalgeel !
Dus ik zou zeker moeilijkheden verwachten.
Tüv certificaatjes zijn die mannen niks mee,
aangezien dit voor lichte vracht geen omzendbrief/wettelijk kader voor bestaat.

.
Inderdaad !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie