Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Wie herkent deze problemen?
Wie herkent deze problemen?
Wie herkent deze problemen?
Ongeveer 1,5 jaar geleden begonnen in de winter startproblemen. Mijn T4 startte vaak slecht. Soms moest je wel 20 keer starten voordat hij aansloeg. Liep in het begin steeds slecht en veel witte cq grijze rook was zichtbaar. Na 10 minuten rijden verdwenen de problemen. De verstuivers zouden het zijn en die zijn vervangen. Vervolgens startte hij af en toe slecht. Ook nu weer wel 20 keer starten voordat hij pruttelend bleef draaien. Na een tijdje liep hij dan beter. Die storingen deden zich maar af en toe voor. Soms weken niet en dan weer een paar keer achter elkaar. De auto werd helemaal doorgemeten en zelfs de importeur is er bij geweest maar men kon de storing niet vinden. Tegelijkertijd vertoonde de turbo problemen. Bij stevig gasgeven kwam de turbo na een paar seconden pas in. Zodra ik op de snelweg boven de 120 km/h kwam viel de turbo en het vermogen bijna altijd weg. Volgens mijn monteur (die in een VW-garage werkt) zou het de turbo moeten zijn. Kost ruim 800 Euro. De laatste tijd hoorde je bij het slechte starten van linksonder het dashbord, in de buurt van de zekeringenkast, een soort kortsluiting. Snel tikkend knetterend geluid . Leek op een relais wat stond te klapperen. De motor startte en liep goed als je dat geluid niet hoorde. 3 weken geleden wilde de auto helemaal niet meer starten. Een andere monteur er bij. Het zou de brandstofpomp die vervangen moest worden omdat hij geen brandstof kreeg. Ruim 500 Euro voor de pomp. Nu liet die monteur weten dat het dat toch niet was en dat de motor mogelijk open moest. De auto staat inmiddels al 3 weken in de garage. Wie herkend dergelijke storingen en/of wie kan mij zeggen waar het mogelijk aan ligt?
Betreft een VW Transporter TDI 75 KW (tuning) uit mei 2000.
Alvast bedankt. Gr. Theo
Ongeveer 1,5 jaar geleden begonnen in de winter startproblemen. Mijn T4 startte vaak slecht. Soms moest je wel 20 keer starten voordat hij aansloeg. Liep in het begin steeds slecht en veel witte cq grijze rook was zichtbaar. Na 10 minuten rijden verdwenen de problemen. De verstuivers zouden het zijn en die zijn vervangen. Vervolgens startte hij af en toe slecht. Ook nu weer wel 20 keer starten voordat hij pruttelend bleef draaien. Na een tijdje liep hij dan beter. Die storingen deden zich maar af en toe voor. Soms weken niet en dan weer een paar keer achter elkaar. De auto werd helemaal doorgemeten en zelfs de importeur is er bij geweest maar men kon de storing niet vinden. Tegelijkertijd vertoonde de turbo problemen. Bij stevig gasgeven kwam de turbo na een paar seconden pas in. Zodra ik op de snelweg boven de 120 km/h kwam viel de turbo en het vermogen bijna altijd weg. Volgens mijn monteur (die in een VW-garage werkt) zou het de turbo moeten zijn. Kost ruim 800 Euro. De laatste tijd hoorde je bij het slechte starten van linksonder het dashbord, in de buurt van de zekeringenkast, een soort kortsluiting. Snel tikkend knetterend geluid . Leek op een relais wat stond te klapperen. De motor startte en liep goed als je dat geluid niet hoorde. 3 weken geleden wilde de auto helemaal niet meer starten. Een andere monteur er bij. Het zou de brandstofpomp die vervangen moest worden omdat hij geen brandstof kreeg. Ruim 500 Euro voor de pomp. Nu liet die monteur weten dat het dat toch niet was en dat de motor mogelijk open moest. De auto staat inmiddels al 3 weken in de garage. Wie herkend dergelijke storingen en/of wie kan mij zeggen waar het mogelijk aan ligt?
Betreft een VW Transporter TDI 75 KW (tuning) uit mei 2000.
Alvast bedankt. Gr. Theo
Re: Wie herkent deze problemen?
aanzuigbuis tank scheurtje? breukje in aanzuigleiding naar de brandstofpomp, relasi dat blijft hangen? wel regoreuse manier gelijk turo pomp etc vervangen. zonder zeker te weten wat werkelijk probleem is. Dure garge zoals ik het zo wat lees.
RUBBEREXPRESS
Re: Wie herkent deze problemen?
tikkend lawaai zal waarschijnlijk relais zijn die aan uit aan uit gaat. Al eens gemeten welke spanning je krijgt op gloeibougies en brandstofpomp ?
in je bericht spreek je van stotteren en veel witachtige rook.... dit kan duiden op voorgloeiprobleem.
verder hebben ze in garage reeds brandstofpomp gemonteerd zonder resultaat, wat doet de voeding van die pomp en vooral de massa ervan
misschien ook eens massa van je zekeringkast controleren..... succes !
in je bericht spreek je van stotteren en veel witachtige rook.... dit kan duiden op voorgloeiprobleem.
verder hebben ze in garage reeds brandstofpomp gemonteerd zonder resultaat, wat doet de voeding van die pomp en vooral de massa ervan
misschien ook eens massa van je zekeringkast controleren..... succes !
Re: Wie herkent deze problemen?
Is dit misschien niet een typisch gevalletje van een kapot relais 109, dat het af en toe wel doet een soms niet?
Dit is één van de relais in de zekeringskast links/onder het dahboard, vlak bij de motorkapontgrendeling.
Dit relais kost hooguit 20 Euro volgens mij.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Relais_109" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is één van de relais in de zekeringskast links/onder het dahboard, vlak bij de motorkapontgrendeling.
Dit relais kost hooguit 20 Euro volgens mij.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Relais_109" onclick="window.open(this.href);return false;
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Wie herkent deze problemen?
O-ring brandstoffilter vergeten/oud/versleten??
Haarspeld vergeten/stuk? (zit als borging op brandstoffilter)
Tikkend relais kan van alles zijn. Kun je voelen welke het is, dat zet ons weer in de juiste richting.
Relais 109 denk ik niet, die storing kwam met name bij warme motor/ warm worden relais.
René
Haarspeld vergeten/stuk? (zit als borging op brandstoffilter)
Tikkend relais kan van alles zijn. Kun je voelen welke het is, dat zet ons weer in de juiste richting.
Relais 109 denk ik niet, die storing kwam met name bij warme motor/ warm worden relais.
René
-
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45
Re: Wie herkent deze problemen?
Dat lijkt erg op wat ik gehad heb bij m'n vorige camper. Toen is in de garantie de bus bijna opnieuw opgebouwd bij CCA zonder resultaat. Alle hierboven genoemde zaken zijn gedaan en nog veel meer. Bij een Boschgarage zagen ze meteen dat de krukassensor een verkeerde waarde doorgaf waardoor de boel in de waqr raakte bij het starten (dan checkt de computer of ales goed is). Althans zo is het mij uitgelegd. het schijnt dat een Boschgarage verder in de componenten (van Bosch) kan kijken dan VAG.
Nou ja, het ding is vervangen voor een tientje of 4 en sindsdien geen problemen meer gehad.
Nou ja, het ding is vervangen voor een tientje of 4 en sindsdien geen problemen meer gehad.
Re: Wie herkent deze problemen?
Beste, lijkt mij op een gescheurde aanzuigpijpje in de mazout tank.
vlotter kompleet vervangen, met tankmeter en al. is een geheel, bestuurderszetel verwijderen, en men kan er aan, zit onder de mat naast handrem.
auto start goed, als meer dan de helft mazout in tank zit, als er minder in zit, start hij met de dag slechter.
je kan dit controleren, door aan de pomp het doorzichtige mazoutleiding na te zien, of er veel lucht doorheen gaat. ( als de motor draait. )
groeten
Koen
vlotter kompleet vervangen, met tankmeter en al. is een geheel, bestuurderszetel verwijderen, en men kan er aan, zit onder de mat naast handrem.
auto start goed, als meer dan de helft mazout in tank zit, als er minder in zit, start hij met de dag slechter.
je kan dit controleren, door aan de pomp het doorzichtige mazoutleiding na te zien, of er veel lucht doorheen gaat. ( als de motor draait. )
groeten
Koen
Re: Wie herkent deze problemen?
Hallo beste mensen,
Al jullie goede raad ten spijt is het probleem nog steeds niet verholpen. Relais vervangen, sensors vervangen etc. Al jullie adviezen opgevolgd maar nog steeds niets. Blijf aub nog adviezen sturen. Alvast bedankt. Theo
Al jullie goede raad ten spijt is het probleem nog steeds niet verholpen. Relais vervangen, sensors vervangen etc. Al jullie adviezen opgevolgd maar nog steeds niets. Blijf aub nog adviezen sturen. Alvast bedankt. Theo
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Wie herkent deze problemen?
Bij uitlezen geen foutmelding?
Lijkt mij toch iets simpels.
Als je start, zie je dan luchtbellen door de aanzuigslang op brandstofpomp?
Welke waarde heeft de timing brandstofpomp?
Welk relais is nu vervangen en is dat klikkende/knetterende geluid nu weg?
Rene
Lijkt mij toch iets simpels.
Als je start, zie je dan luchtbellen door de aanzuigslang op brandstofpomp?
Welke waarde heeft de timing brandstofpomp?
Welk relais is nu vervangen en is dat klikkende/knetterende geluid nu weg?
Rene
Re: Wie herkent deze problemen?
Vandaag goed nieuws. Eindelijk gevonden. Een storing in de elektronica in combinatie met een storing in de brandstofpomp. De auto wilde niet starten en als ze de motor toch aan de praat hadden reageerde hij niet op het gaspedaal. Maar goed. Zoals gezegd, gevonden. Allemaal bedankt voor het meedenken. Groeten, Theo