Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

egr klep, los slangetje in de buurt van ...

vragen over de T4
Plaats reactie
polleket4
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 aug 2007, 23:12

egr klep, los slangetje in de buurt van ...

Bericht door polleket4 »

Hallo wjwellers.

6, 7 jaar geleden was ik voor het laatst op dit forum. reed toen T4 1999 dc lwb 2.5 tdi aut.
Deze verkocht toen het grijs verdween voor particulieren en een leaseauto zijn intrede deed.

Ik heb sinds kort weer een T4 Multivan 2.5 TDI, bj 2001 erbij op campertarief. Hiep hiep hoera , weer heerlijk rijden, en niet onbelangrijk, betaalbaar.
Ik heb er zojuist een egr plaatje ingeschoven en nu zag ik een slangetje los hangen.
waarschijnlijk vragen naar de bekende weg maar ik ben er al weer effe wat jaartjes tussenuit.
Kan iemand mij nogmaals zeggen, uitleggen waar dit slangetje op zou moeten passen? ik denk op die zwarte balg, hefboom bovenop de egr klep?

ik heb evt wel een foto van wat ik bedoel maar weet zo 1,2,3 niet hoe deze erbij te voegen.

elke reactie wordt op prijs gesteld, alvast bedankt

Paul
polleket4
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 aug 2007, 23:12

Re: egr klep, los slangetje in de buurt van ...

Bericht door polleket4 »

bedankt voor de foto, dit is inderdaad het slangetje, ligt bij mij los.
moet ik dat slangetje gewoon in dat zwarte gebeuren kunnen schuiven, klemmen,plakken?

Wat gebeurt er als dat slangetje los blijft hangen?

hoor het gaarne

Paul
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33909
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: egr klep, los slangetje in de buurt van ...

Bericht door Multivan Generation »

Dat slangetje is de aansturing van de stop/smoorklep.
Hierdoor krijgt de bus steeds minder lucht en valt hij netjes in slaap.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Mathias
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2012, 13:19

Re: egr klep, los slangetje in de buurt van ...

Bericht door Mathias »

De EGR klep regelt de recirculatie van (een deel van) de uitlaatgassen om zo de emissie van stikstofoxide te verminderen.
Een vervelend effect is echter dat de motor meer gaat 'roeten' wanneer de EGR klep langzaam maar zeker begint dicht te slibben.
Om nou die roetpluimen te voorkomen tijdens forse acceleratie, gooien veel mensen de EGR klep buiten werking door die vacuumslang los te trekken. Maar je moet 'm wel afdoppen, aan beide zijden (dus klep en slang).

Mijn eigen ervaring met inmiddels 2 BMW diesels is dat met de EGR-klep uitgeschakeld, de motor onderin merkbaar meer trekkracht heeft, de auto loopt ca. 10% zuiniger en de motor roet niet noemenswaard meer, zelfs niet bij kickdown acceleratie. Nadelige effecten zijn er niet of het zou moeten zijn dat je je ergert aan een brandend waarschuwingslampje :nuts
Plaats reactie