Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kortsluiting aansluiten netstroom 230v

vragen over de T4
Plaats reactie
thomas.rengersen
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2012, 16:29

Kortsluiting aansluiten netstroom 230v

Bericht door thomas.rengersen »

Sinds mei 2012 ben ik eigenaar van T4 California, erg blij mee uiteraard!
heb nu al wel de nodige problemen gehad, lees afgesproken bout distributietandwiel, dus inmiddels een nieuwe cilinderkop.
Stuurhuis moest gereviseerd en de remcilinders achter, al met al dure grapjes.

In de veronderstelling dat ik probleemloos op pad kon gebeurde het volgende, ik ging op de camping voor het eerst 230v aansluiten op het busje omdat mijn accu leeg was.
Terwijl we rustig zaten te ontbijten kwam er ineens veel rook achter de koelbox vandaan, gelukkig waren we bij de bus en kon ik snel het stekker van de netstroom eruit trekken waarna de rook weer minder werd.

Vreemde vind ik dat mijn zekeringen niet doorsloegen en ook de aardlek niet... Weet iemand of de omvormer/acculader voor de zekeringen zit? Of zou het een versleten stroomkabel bij binnenkomst stroom van de bus kunnen zijn?

Iemand ervaring om er nog een extra aardlek bij in te bouwen?
Verder hebben mijn accu's de kortsluiting niet overleefd... Iemand tips voo reen betaalbare accu? Lees veel over gelaccu's maar ook over de specifieke oplaadschema's ervan..

Verder is mijn schokbreker rechtsvoor kapot? Als er nu Bilstein B4 in zit, past de B6 dan ook? Of passen die alleen als de bus verlaagd is?
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Kortsluiting aansluiten netstroom 230v

Bericht door Leo45 »

Ik denk dat er in de lader een condensator is geploft....
Kijk even hier en neem contact met hem op misschien kan hij je van dienst zijn.

http://www.hksservices.nl/detail_t4.htm

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Kortsluiting aansluiten netstroom 230v

Bericht door gijsplas »

Verder is mijn schokbreker rechtsvoor kapot? Als er nu Bilstein B4 in zit, past de B6 dan ook? Of passen die alleen als de bus verlaagd is?
Met je electrische probleem kan ik je niet helpen, maar ik weet zeker dat de Bilstein B6 gaat passen.
Is helaas een stuk duurder (ca 2x zoveel) maar in principe bij een California zelfs aan te raden boven een B4.

Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Kortsluiting aansluiten netstroom 230v

Bericht door kroonhome »

Beste Thomas,

Ik heb precies het zelfde gehad samen met mijn buurman op de camping eiland van Maurik. Ik zat samen met mijn buurman op de zelfde aansluitkast welke voor de meeting van de VW busclub was geplaatst. Onderzoek leerde dat deze elektra kasten met 380 volt gevoed werden, door een fout in de aansluitingen van de 380 volt kabels kwam op de 230 volt aansluitingen ook 380 volt te staan. Daar kunnen de omvormers/acculaders niet tegen en inderdaad waren de condensatoren opgeblazen en meer, nadat de condensatoren waren vervangen plofte de boel weer. :muur
Er zat niets anders op dan een vervangende omvormer/acculader aan te schaffen voor € 550,- (westfalia). Gelukkig kon ik de schade claimen bij de camping. :jumpklap
Misschien is het mogelijk om in de oude behuizing van je omvormer/acculader nieuw binnenwerk te monteren van een voordeliger merk. Probleem is wel de aansluiting van de display boven je spiegel maar wel oplosbaar. :groteogen

Groetjes,
Arjan
:ikrij
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Kortsluiting aansluiten netstroom 230v

Bericht door Egbert&Manon »

Bovenstaande komt gelukkig maar zelden voor.......een zwevende nul noemen ze dat!

Ik sluit me bij Leo aan en denk dat een condensator of een weerstand doorgebrand is.
Henk van HKS is de specialist.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Kortsluiting aansluiten netstroom 230v

Bericht door repelsteeltje »

zwevende nul???? verklaar je nader?

bij mijn weten is dit gewoon een gevalletje van 2 fasen in plaats van fase en nul op een 220v stopcontact zetten, resultaat is 400 volt dus. Heeft niets met een nulleider te maken.

zwevende nul ontstaat alleen als deze een potentiaalverschil met aarde heeft; heb je dat aan de hand dan is er een serieus probleem met de aarding van het nulpunt aan de hand. (2 opties: de nul is geaard in je eigen installatie, kan ook dat hij centraal geaard is in de trafo of een wijkverdeelstation)
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Kortsluiting aansluiten netstroom 230v

Bericht door Leo45 »

Een zwevende nul is het volgende.....
Elke fase heeft 230V ten opzichte van de nul. Maar tussen de fasen onderling is de spanning 400V.
Sluit je dus twee fasen aan op je stopcontact dan heb je 400V en is het foute boel.

Deze fout wordt weinig gemaakt en is eigenlijk alleen mogelijk als je zelf met stekkers en kabels gaat lopen rommelen als je kant en klaar gefabriceerde kabels hebt dan kan het niet. Maar zodra je gaat beginnen met zelf stekkers aan kabels te zetten dan kan het fout gaan als je niet oplet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Installatiedraad

Echter de voeding in de bus is een erg gevoelig kastje dat nogal wat rook kan produceren als er een condensator ploft en dat kan spontaan gebeuren.

@Egbert, Display bestaat niet meer heb jij nog een ander adres voor die voedingen?

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Kortsluiting aansluiten netstroom 230v

Bericht door Roger B. (11)61 »

Leo45 schreef:Een zwevende nul is het volgende.....
Elke fase heeft 230V ten opzichte van de nul. Maar tussen de fasen onderling is de spanning 400V.
Sluit je dus twee fasen aan op je stopcontact dan heb je 400V en is het foute boel.

Leo
nee, dat verklaart veel over die zwevende nul...NOT :nuts
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Kortsluiting aansluiten netstroom 230v

Bericht door Egbert&Manon »

Bij een 3 fasenaansluing:
Als de nul in de hoofdschakelaar onderbroken zou worden, dan krijg je spanning van 2 fasen op de componenten ( die na de schakelaar aangesloten zijn).
Een soortgelijk gevalletje zal ook op de camping zijn geweest.
Geen aansluitfout maar een zwevende nul.

Leo, bedoel je zoiets?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5118 ... Detail=005" onclick="window.open(this.href);return false;
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Kortsluiting aansluiten netstroom 230v

Bericht door Leo45 »

Ja maar dan een voeding met UPS aansluiting...

L
T4 2.5TDI automaat RIP
thomas.rengersen
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2012, 16:29

Re: Kortsluiting aansluiten netstroom 230v

Bericht door thomas.rengersen »

kroonhome schreef:Beste Thomas,

Ik heb precies het zelfde gehad samen met mijn buurman op de camping eiland van Maurik. Ik zat samen met mijn buurman op de zelfde aansluitkast welke voor de meeting van de VW busclub was geplaatst. Onderzoek leerde dat deze elektra kasten met 380 volt gevoed werden, door een fout in de aansluitingen van de 380 volt kabels kwam op de 230 volt aansluitingen ook 380 volt te staan. Daar kunnen de omvormers/acculaders niet tegen en inderdaad waren de condensatoren opgeblazen en meer, nadat de condensatoren waren vervangen plofte de boel weer. :muur

:ikrij
Dank voor de antwoorden, dus als ik het goed begrijp is er waarschijnlijk iets mis geweest met de aansluiting op de camping?
Of zat er in mijn bus iets verkeerd aangesloten? Is het ook gebruikelijk dat je accu's zoiets niet overleven?

Ik zal wel eens langs Henk gaan, bedankt voor de tips!
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Kortsluiting aansluiten netstroom 230v

Bericht door repelsteeltje »

Egbert&Manon schreef:Bij een 3 fasenaansluing:
Als de nul in de hoofdschakelaar onderbroken zou worden, dan krijg je spanning van 2 fasen op de componenten ( die na de schakelaar aangesloten zijn).
Een soortgelijk gevalletje zal ook op de camping zijn geweest.
Geen aansluitfout maar een zwevende nul.
De theorie ga ik in mee, echter het begrip zwevende nul is iets anders zoals ik al aangaf.... Dit is gewoon een onderbroken nul.

wat je in het jouw geschetste voorbeeld krijgt is een serieschakeling van op de diverse apparaten die aangesloten zijn stopcontacten van zo'n "laskoe" ofwel bouwstroomverdeelpaddestoel. Idd als hier de nul in de voeding zou ontbreken ga je de bietenbrug op.
Plaats reactie