Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 als Youngtimer (caravantrekker)

vragen over de T4
Jankees
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2013, 09:04

T4 als Youngtimer (caravantrekker)

Bericht door Jankees »

Ik ben op zoek naar een nette T4 (lwb, dc) om als youngtimer op de zaak te zetten. Ik wil de auto gebruiken om mijn caravan (Hobby 650, geladen gewicht 1800 kg) mee te trekken. Hebben jullie tips om een goede T4 te vinden?

Wat denken jullie van de combi van een T4 en een caravan van 1800 kg? Het is wel een beetje op het randje van wat mogelijk is. Met een leeggewicht van 1900 kg lijkt het me echter wel te doen. Ik had een Mercedes ML. Daar ging het prima mee.

Welke motor kan ik hiervoor het beste kiezen? De 2,5 5-cylinder benzine, de 2,5 diesel of de VR6?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Jan-Kees
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)

Bericht door frank884 »

Beste Jan Kees

een T4 max 2000 kilo trekken dus dat kan wettelijk.
een T4 DC weegt rond de 1770 kilo, je hebt 1 ton laadvermogen = 2770kg
en de aanhanger (caravan) zorg wel dat je het juiste rijbewijs hebt.

nooit een automaat kopen, die zijn slecht, en eigenlijk alleen op een T4 bruikbaar zonder ahw
en als rustige rijder.

ik zou zowieso dan kijken voor een 2.5 TDI en geen benzine motoren.
maar de keuze tussen goede gebruikte T4' s is klein aan het worden
de jongste is al 10 jaar!! ze hebben allemaal vaak al flink wat achter de kiezen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)

Bericht door Pascal-141 »

Inderdaad , de 2.5TDi is DE motor om te trekken .
De TDI's zijn er pas vanaf '96 . Is dat "oud" genoeg om in te schrijven als "youngtimer" ?

Maar ! let er op als je gaan shoppen voor een T4 : de MAX sleep van een T4 is 2000kg , maar héél veel T4 mogen maar 1770kg , of 1820kg trekken . Het max. sleepgewicht (vd aanhangwagen) is afhankelijk van de uitvoering vd T4 , eigen gewicht , laadvermogen , MTM , enz ...

Is vrij belangrijk : het zou maar lullig zijn als je net een T4 koopt die max. 1770kg mag trekken (op papier) , terwijl je caravan 1800kg weegt ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)

Bericht door sgsdebruijn »

Pascal-141 schreef: Is vrij belangrijk : het zou maar lullig zijn als je net een T4 koopt die max. 1770kg mag trekken (op papier) , terwijl je caravan 1800kg weegt ...
Max laadvermogen kan je dan terug laten brengen, heb ik ook een snaar geïnformeerd toen we nog een caravan hadden
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)

Bericht door Pascal-141 »

sgsdebruijn schreef:
Pascal-141 schreef: Is vrij belangrijk : het zou maar lullig zijn als je net een T4 koopt die max. 1770kg mag trekken (op papier) , terwijl je caravan 1800kg weegt ...
Max laadvermogen kan je dan terug laten brengen, heb ik ook een snaar geïnformeerd toen we nog een caravan hadden
In Nederland kan dat inderdaad blijkbaar ... Maar het is toch iets om rekening mee te houden bij de aankoop .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33885
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)

Bericht door Multivan Generation »

Kijk naar een 1,0 of 1,2 versie (staat op het kentekenbewijs) 102 pk TDI :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)

Bericht door DNS »

Ik denk dat hij youngtimer voor de gunstige bijtelling bedoelt, dus 15 jaar of ouder.

Idd voor de 102pk TDI gaan. Misschien zelfs de 151pk (die zijn in 1998 geïntroduceerd, dus de eersten daarvan zijn ook al 15+).

De zwaardere benzine's kunnen dat ook prima trekken hoor, maar zijn bij het tanken wat minder leuk. :ie

Omdat je toch grijs kenteken op de zaak zal rijden, stelt het verschil in MRB voor een diesel ook niets voor.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4458
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)

Bericht door Henk-1 »

Hoi Jan-Kees,

Ik neem aan dat je een E rijbewijs hebt en in NL woont ??
Het laadvermogen van je T4 moet je ook optellen in totaal plaatje.
Je kunt deze wel naar beneden brengen bij de RDW.

Zie voor meer info http://www.weetjewel.com/aanhanger.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:Kijk naar een 1,0 of 1,2 versie (staat op het kentekenbewijs) 102 pk TDI :knipoog
De 1.0 of 1.2 heeft meer laadvermogen,bijgevolg dus ook minder "sleepvermogen" op papier . Dus ik vermoed beter een 0.8 versie .
De MTM -sleep van een T4 is 4500kg max. Dus hoe lager het gewicht , en hoe lager het "laadvermogen" , des te meer blijft er over aan "sleep" gewicht .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Jankees
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2013, 09:04

Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)

Bericht door Jankees »

Dank voor jullie reacties. Fijn om te vernemen van mensen die er verstand van hebben en je geen auto proberen te verkopen.

Ik heb inderdaad een auto nodig van 1998 of eerder. Ik heb een BE rijbewijs. Het is inderdaad moeilijk om een nette auto te vinden uit die periode. Een auto met een dubbele cabine is natuurlijk bedrijfsmatig gebruikt. Dan is het vreemd als er 150dkm op staat. Dan is er per jaar maar 10dkm mee gereden. Ik krijg dan ook het gevoel dat ik op zoek ben naar een speld in een hooiberg.

Goed te weten dat ik het trekgewicht kan laten verhogen, door het laadvermogen te laten beperken. Het maximale laadvermogen ga ik toch nooit gebruiken. Het blijft vreemd dat een Jeep Cherokee, van 1750 kg leeg, 3500 kg mag trekken maar een T4 van 1900 kg slechts 1770 kg. Nogmaals dank voor jullie hulp.

Jan-Kees
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)

Bericht door Pascal-141 »

Jankees schreef:Goed te weten dat ik het trekgewicht kan laten verhogen, door het laadvermogen te laten beperken. Het maximale laadvermogen ga ik toch nooit gebruiken. Het blijft vreemd dat een Jeep Cherokee, van 1750 kg leeg, 3500 kg mag trekken maar een T4 van 1900 kg slechts 1770 kg. Nogmaals dank voor jullie hulp.

Jan-Kees
Tja ... het word nog ingewikkelder ... = In Duitsland kun je het sleepvermogen simpel laten verhogen door een brief naar VW te sturen met de gegevens van je T4 en de gegevens van je trekhaak . In Duitsland rijden er heel veel T4's rond met verhoogde MTM , die mogen dan 2,5T trekken ...
Spijtiggenoeg is het hier (Belgie en Nederland) niet zo simpel ...

Ik had zelf maar al te graag een T4 gehad met 2,5T sleepvermogen op papier , en ik heb er ook nogal wat moeite voor gedaan om het zover te krijgen , maar ik krijg het (nog) niet voor elkaar hier in Belgie.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)

Bericht door Erwin L »

Even langs een omweggetje denken: als je zo'n verhoogde MTM bus uit Duitsland zou importeren, wordt dat sleepvermogen dan overgenomen op het NL kenteken ?
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)

Bericht door m.c van den berg »

Bij mij stond niets geen trekgewicht vermeld :ie . rijd al 10 jaar met de caravan rond, Italie/Oosterijk/Zwitserland/ Duitsland. Totdat iemand mij vroeg ,laat eens zien wat jij trekken mag, bij hem ook 1750kg. Ben gewoon naar de RDW geweest uitgelegd, kenteken nemen ze in en krijg de goede opgestuurd met 2000kg trekvermogen :toppie .
Ze kijken via de Fabrieks gegevens ( Duits uittreksel).

Nu met gerust Hart op weg
1285597910NOostenrijk_125.JPG
1285597910NOostenrijk_125.JPG (15.53 KiB) 1387 keer bekeken
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Jankees
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2013, 09:04

Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)

Bericht door Jankees »

Wat grappig, je hebt ook een Hobby 650. Volgens mij heb je stapelbed achterin en een Frans bed voorin. Ik heb formeel een Hobby 640 SMF. Die heeft een vast bed overdwars voorin en een rondzithoek achterin. Hij is overigens net zo lang als een 650. Met de vaste inventaris erin en de mover weegt hij 1820 kg.

Wat zijn jouw ervaringen met het trekken van je caravan met je T4? Stabiele combinatie? Kan je een beetje met het verkeer meekomen?
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: T4 als Youngtimer (caravantrekker)

Bericht door rick_k »

Het heeft met de NL regelgeving te maken. Voorheen moest je een trekhaak bij laten voegen op kenteken en vanaf 2000 staat het er standaard op.
Mijn bus is een 1,2 TDI en die mag op papier 1700 kg trekken.

Ik heb ergens nog een foto geloof ik, waarop te zien is dat lichtelijk overschreden wordt, omdat de Trafic op de trailer een leeg gewicht van 1805 kg heeft en de trailer zelf 690 kg weegt. Ging overigens prima, ik heb een goed onderhouden trailer die dus ook gewoon goed remt op alle 4 de wielen, zonder scheef weg te trekken.

Ook de mingraver hing er weleens achter, de kar was een 3 assige Veldhuizen schamelwagen van 1100 kg leeg, kraan woog iets meer, waardoor het samengesteld op 4 ton kwam...

Het gaat allemaal wel, alleen is de versnellingsbak voor het betere aanhanger werk eigenlijk te lang. Zeker met wegrijden vind de koppeling dat niet leuk.

mvg Rick
Plaats reactie