Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
koppeling / versnellingsbak kapot?
- GroeneBulli
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
- Locatie: Amsterrrrdam
koppeling / versnellingsbak kapot?
Hallo weetjewellers,
Vandaag maakte onze T4 ACV uit 1996 bij het starten een licht gierend/piepend geluid, dat bij het intrappen van de koppeling verdween. Ondanks enkele zorgen over de koppeling zijn we toch gaan rijden, we moesten immers naar huis. Onderweg kwam het geluid af en toe even terug, het was vooral hoorbaar bij de lagere toerentallen.
Na een kleine 4 kilometer thuis gekomen zonder probleem. Bij het inrijden van de parkeergarage (met veel intrappen van de koppeling) merkte ik dat de koppeling een beetje happerig/schokkerig opkwam.
Even later begaf hij het helemaal, bij het achteruit inparkeren was er helemaal geen tegendruk meer en bleef het koppelingspedaal op de bodem liggen, en sloeg de motor af. Achteruitrijden ging ook niet meer, bij het opkomen van de koppeling sloeg de motor direct weer af (waarschijnlijk omdat ondanks dat het pedaal wel laag bleef, de koppeling wel werd gekoppeld, zeg maar).
Bij nadere inspectie in en rond de bus lagen er enkele oudere plasjes met vloeistof onder de auto (misschien een dag of langer). Na een uur nog eens gaan kijken, waarbij bleek dat er een nieuw plasje bij lag.
Er lekt dus overduidelijk iets.
Wij hebben weinig technische kennis van auto's, dus we zullen sowieso op een garage aangewezen zijn. Maar kan iemand een idee geven van waar het aan kan liggen? Ik neem aan dat er een verband is tussen de lekkage en de niet werkende koppeling. Ik wilde kijken of ik ergens een bewijs kon vinden dat het versnellingsbakolie is, maar ik kon geen reservoir vinden, zit die niet binnen handbereik onder de motorkap?
Kan het een lekkende leiding zijn, of moet ik aan iets ernstigers denken zoals een kappotte drukgroep of pomp of iets dergelijks?
Tenslotte vroeg ik me af of jullie een tip hebben voor een garage in de buurt van Amsterdam, die kennis heeft van T4s, maar die geen vw dealer is (veel te duur!).
Dank! Helene
Vandaag maakte onze T4 ACV uit 1996 bij het starten een licht gierend/piepend geluid, dat bij het intrappen van de koppeling verdween. Ondanks enkele zorgen over de koppeling zijn we toch gaan rijden, we moesten immers naar huis. Onderweg kwam het geluid af en toe even terug, het was vooral hoorbaar bij de lagere toerentallen.
Na een kleine 4 kilometer thuis gekomen zonder probleem. Bij het inrijden van de parkeergarage (met veel intrappen van de koppeling) merkte ik dat de koppeling een beetje happerig/schokkerig opkwam.
Even later begaf hij het helemaal, bij het achteruit inparkeren was er helemaal geen tegendruk meer en bleef het koppelingspedaal op de bodem liggen, en sloeg de motor af. Achteruitrijden ging ook niet meer, bij het opkomen van de koppeling sloeg de motor direct weer af (waarschijnlijk omdat ondanks dat het pedaal wel laag bleef, de koppeling wel werd gekoppeld, zeg maar).
Bij nadere inspectie in en rond de bus lagen er enkele oudere plasjes met vloeistof onder de auto (misschien een dag of langer). Na een uur nog eens gaan kijken, waarbij bleek dat er een nieuw plasje bij lag.
Er lekt dus overduidelijk iets.
Wij hebben weinig technische kennis van auto's, dus we zullen sowieso op een garage aangewezen zijn. Maar kan iemand een idee geven van waar het aan kan liggen? Ik neem aan dat er een verband is tussen de lekkage en de niet werkende koppeling. Ik wilde kijken of ik ergens een bewijs kon vinden dat het versnellingsbakolie is, maar ik kon geen reservoir vinden, zit die niet binnen handbereik onder de motorkap?
Kan het een lekkende leiding zijn, of moet ik aan iets ernstigers denken zoals een kappotte drukgroep of pomp of iets dergelijks?
Tenslotte vroeg ik me af of jullie een tip hebben voor een garage in de buurt van Amsterdam, die kennis heeft van T4s, maar die geen vw dealer is (veel te duur!).
Dank! Helene
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
Re: koppeling / versnellingsbak kapot?
Hoogst waarschijnlijk je druklager annex koppelingswerkcylinder defect.
Olie is remolie dat is uit het zelfde tankje, van transparante kunststof met geel dekseltje.
De versnellingsbak moet hiervoor gedemonteerd worden.
Dit is een nogal grote klus.
Een garage weet ik zo een twee drie niet.
Olie is remolie dat is uit het zelfde tankje, van transparante kunststof met geel dekseltje.
De versnellingsbak moet hiervoor gedemonteerd worden.
Dit is een nogal grote klus.
Een garage weet ik zo een twee drie niet.
- GroeneBulli
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
- Locatie: Amsterrrrdam
Re: koppeling / versnellingsbak kapot?
Hoi Nico,
dank voor je reactie!
Omdat ik van buiten niet kon zien of het niveau boven de min stond, heb ik het reservoir van de remvloeistof geopend, en het niveau staat tot boven het filtertje, voor zover ik kon zien. Ik zag in ieder geval geen reden om aan te nemen dat daar het niveau laag staat. Misschien moet ik het filtertje er uit halen om het echt goed te kunnen zien?
De vloeistof onder de auto is geen olie, hoewel wel een beetje vettig. Het leek me in ieder geval geen koelvloeistof of motorolie, dus veel anders blijft er dan niet over (stuurbekrachtiging zal het niet wezen).
Kan de drukgroep het van het ene op het andere moment begeven? We hadden verder geen klachten over de koppeling.
Groet, Helene
dank voor je reactie!
Omdat ik van buiten niet kon zien of het niveau boven de min stond, heb ik het reservoir van de remvloeistof geopend, en het niveau staat tot boven het filtertje, voor zover ik kon zien. Ik zag in ieder geval geen reden om aan te nemen dat daar het niveau laag staat. Misschien moet ik het filtertje er uit halen om het echt goed te kunnen zien?
De vloeistof onder de auto is geen olie, hoewel wel een beetje vettig. Het leek me in ieder geval geen koelvloeistof of motorolie, dus veel anders blijft er dan niet over (stuurbekrachtiging zal het niet wezen).
Kan de drukgroep het van het ene op het andere moment begeven? We hadden verder geen klachten over de koppeling.
Groet, Helene
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
Re: koppeling / versnellingsbak kapot?
Zelf geen ervaring mee, maar hoor/zie hier de naam Ismet uit Vijfhuizen regelmatig voorbij komen
Zit al jaren voor mijn beroep uit het raam te kijken
Re: koppeling / versnellingsbak kapot?
Helene,je hebtGroeneBulli schreef:Hoi Nico,
dank voor je reactie!
Omdat ik van buiten niet kon zien of het niveau boven de min stond, heb ik het reservoir van de remvloeistof geopend, en het niveau staat tot boven het filtertje, voor zover ik kon zien. Ik zag in ieder geval geen reden om aan te nemen dat daar het niveau laag staat. Misschien moet ik het filtertje er uit halen om het echt goed te kunnen zien?
De vloeistof onder de auto is geen olie, hoewel wel een beetje vettig. Het leek me in ieder geval geen koelvloeistof of motorolie, dus veel anders blijft er dan niet over (stuurbekrachtiging zal het niet wezen).
Kan de drukgroep het van het ene op het andere moment begeven? We hadden verder geen klachten over de koppeling.
Groet, Helene
groet,Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- GroeneBulli
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
- Locatie: Amsterrrrdam
Re: koppeling / versnellingsbak kapot?
Dank voor de tips!
@Harry, dank voor de informatie!
@Harry, dank voor de informatie!
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
- GroeneBulli
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
- Locatie: Amsterrrrdam
Re: koppeling / versnellingsbak kapot?
Het blijkt dat de drukgroep en koppeling waarschijnlijk naar zijn grootje zijn. In ieder geval is de koppeling geheel dood, geen druk meer, koppelingspedaal ligt nu definitief op de bodem.
Er heeft een medewerker van de wegenwacht naar gekeken en die zei dat het een dure grap kon worden als er ook een twee massa vliegwiel in onze bus zit.
Iemand die zo kan vertellen of dat het geval is bij een T4 uit 1996, TDI 2.5 met een ACV blok? (zal ook even op het forum rondsnuffelen)...
Ik vond ook al een tijdje dat de bus niet zo heel lekker schakelde, maar weet dat aan mijn eigen gebrekkige rijkunsten haha
Er heeft een medewerker van de wegenwacht naar gekeken en die zei dat het een dure grap kon worden als er ook een twee massa vliegwiel in onze bus zit.
Iemand die zo kan vertellen of dat het geval is bij een T4 uit 1996, TDI 2.5 met een ACV blok? (zal ook even op het forum rondsnuffelen)...
Ik vond ook al een tijdje dat de bus niet zo heel lekker schakelde, maar weet dat aan mijn eigen gebrekkige rijkunsten haha
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
- Multivan Generation
- Berichten: 33889
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: koppeling / versnellingsbak kapot?
Ik vrees dat je werkcylinder is overleden.
Daarvoor moet de versnellingsbak "even" vanaf de motor losgemaakt worden,
om hier ruimte voor te maken om er bij te kunnen.
Veelal, omdat het dan toch al open licht en mede gelet op de kilometerstand,
wordt dan het advies gegeven om dan meteen de koppelingsonderdelen zoals drukgroep en plaat ook direct mee te vervangen.
Er zijn ook voorgemonteerde setjes te koop, waarbij het 2 massavliegwiel er meteen bij zit.
groeten en succes
Peter
Daarvoor moet de versnellingsbak "even" vanaf de motor losgemaakt worden,
om hier ruimte voor te maken om er bij te kunnen.
Veelal, omdat het dan toch al open licht en mede gelet op de kilometerstand,
wordt dan het advies gegeven om dan meteen de koppelingsonderdelen zoals drukgroep en plaat ook direct mee te vervangen.
Er zijn ook voorgemonteerde setjes te koop, waarbij het 2 massavliegwiel er meteen bij zit.
groeten en succes
Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- GroeneBulli
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
- Locatie: Amsterrrrdam
Re: koppeling / versnellingsbak reparatie
@Peter, dank voor de info.
Ik begreep ook al zoiets van de wegenwacht, dat het wijs is om meteen de hele koppeling te laten vervangen.
Gezien dat onze bus de 280.000 kilometer heeft overschreden, is het ook niet zo verwonderlijk dat de koppeling het heeft opgegeven. Voor zover ik heb kunnen nagaan is deze ook niet eerder vervangen, dus het was ook misschien wel een beetje zijn tijd.
Ik begrijp uit je andere post dat ook een T4 uit 1996 dus een 2 massa vliegwiel heeft? En is het altijd nodig deze meteen te laten vervangen, of is dat vooral raadzaam gezien dat je er dan toch meteen bij kan?
Vrees dat ik wel een persoonlijke lening mag gaan afsluiten , mij is verteld dat de koppeling/drukgroep/werkcilinder vervangen me zo'n 600 euro gaat kosten, en dat 2 m vliegwiel 800 euri....
Alles bij elkaar dus 1400 euro. Klopt dat een beetje met wat gangbaar is?
Ik begreep ook al zoiets van de wegenwacht, dat het wijs is om meteen de hele koppeling te laten vervangen.
Gezien dat onze bus de 280.000 kilometer heeft overschreden, is het ook niet zo verwonderlijk dat de koppeling het heeft opgegeven. Voor zover ik heb kunnen nagaan is deze ook niet eerder vervangen, dus het was ook misschien wel een beetje zijn tijd.
Ik begrijp uit je andere post dat ook een T4 uit 1996 dus een 2 massa vliegwiel heeft? En is het altijd nodig deze meteen te laten vervangen, of is dat vooral raadzaam gezien dat je er dan toch meteen bij kan?
Vrees dat ik wel een persoonlijke lening mag gaan afsluiten , mij is verteld dat de koppeling/drukgroep/werkcilinder vervangen me zo'n 600 euro gaat kosten, en dat 2 m vliegwiel 800 euri....
Alles bij elkaar dus 1400 euro. Klopt dat een beetje met wat gangbaar is?
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
- Multivan Generation
- Berichten: 33889
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: koppeling / versnellingsbak kapot?
Met die kilometerstand zou ik meteen het 2 massa vliegwiel er bij vervangen.
http://www.ebay.de/itm/SACHS-ZMS-ZWEI-M ... 53ef91bc5a
Deze set is een voorgemonteerde koppeling + drukgroep op een 2 massa vliegwiel en deze is compleet:
http://www.ebay.de/itm/VW-TRANSPORTER-T ... 35cb6591cb
Dat is dus puur de onderdeel prijs, voor arbeid kun je minimaal 5 uur arbeidsloon rekenen.
Groetjes en succes..
Peter
http://www.ebay.de/itm/SACHS-ZMS-ZWEI-M ... 53ef91bc5a
Deze set is een voorgemonteerde koppeling + drukgroep op een 2 massa vliegwiel en deze is compleet:
http://www.ebay.de/itm/VW-TRANSPORTER-T ... 35cb6591cb
Dat is dus puur de onderdeel prijs, voor arbeid kun je minimaal 5 uur arbeidsloon rekenen.
Groetjes en succes..
Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- GroeneBulli
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
- Locatie: Amsterrrrdam
Re: koppeling / versnellingsbak kapot?
dank je Peter en anderen!
Past deze set zeker op een T4 TDI 2.5 ACV uit 1996?
Mijn garagist twijfelt omdat onze bus geimporteerd is uit Duitsland. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een Duitse VW anders is dan die voor de Nederlandse markt, maar goed, wie ben ik?
Ik zal zeker aankaarten dat ik dan ook het vliegwiel wil laten vervangen. Nog iets anders dat dan meteen meegenomen moet worden? Ik las ook ergens dat je dan meteen een keerring moet laten meenemen?
dank weer!
Helene
Past deze set zeker op een T4 TDI 2.5 ACV uit 1996?
Mijn garagist twijfelt omdat onze bus geimporteerd is uit Duitsland. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een Duitse VW anders is dan die voor de Nederlandse markt, maar goed, wie ben ik?
Ik zal zeker aankaarten dat ik dan ook het vliegwiel wil laten vervangen. Nog iets anders dat dan meteen meegenomen moet worden? Ik las ook ergens dat je dan meteen een keerring moet laten meenemen?
dank weer!
Helene
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
Re: koppeling / versnellingsbak kapot?
dus jou garageist zegt dat JOU bus in nederland is gemmmmmmmmmmmmmmmaakt
dan heb jij wel een collectors ITEM
ps garage vink zaandam , doe meer bussie,s https://nl-nl.facebook.com/Autovink" onclick="window.open(this.href);return false;
dan heb jij wel een collectors ITEM
ps garage vink zaandam , doe meer bussie,s https://nl-nl.facebook.com/Autovink" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
- GroeneBulli
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
- Locatie: Amsterrrrdam
Re: koppeling / versnellingsbak kapot?
hey Matje,
Nou nee, hij zegt niet dat hij in Nederland is gemaakt, maar juist dat onze bus uit Duitsland komt. Wat waarschijnlijk ook betekent dat hij in Duitsland is gemaakt (!). Nou lijkt mij dat niet heel vreemd, VW is immers een Duits product, naar mijn weten zijn er in Nederland geen VW fabrieken.
Ik vond het een vreemde opmerking het lijkt me onwaarschijnlijk dat mijn "Duitse" bus Duitser is dan die van jullie
Dus waarom zou mijn koppeling anders zijn dan die van een bus die in Nederland is verkocht (na waarschijnlijk uit Duitsland te zijn aangevoerd)?
Nou nee, hij zegt niet dat hij in Nederland is gemaakt, maar juist dat onze bus uit Duitsland komt. Wat waarschijnlijk ook betekent dat hij in Duitsland is gemaakt (!). Nou lijkt mij dat niet heel vreemd, VW is immers een Duits product, naar mijn weten zijn er in Nederland geen VW fabrieken.
Ik vond het een vreemde opmerking het lijkt me onwaarschijnlijk dat mijn "Duitse" bus Duitser is dan die van jullie
Dus waarom zou mijn koppeling anders zijn dan die van een bus die in Nederland is verkocht (na waarschijnlijk uit Duitsland te zijn aangevoerd)?
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
Re: koppeling / versnellingsbak kapot?
alles wat je nodig hebt voor je bus komt toch via PON of via ebay
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: koppeling / versnellingsbak kapot?
Ik heb bij mijn bus uit 1999 met acv blok en afk bak twee weken geleden mijn tweemassavliegwiel, drukgroep, plaat, cylinder en keering en ook vacuumpomp laten vervangen kosten 1700 euro. Arbeidsloon was 300 euro dus onderdelen 1500 euro orgineel.
Een bak geld maar heb daar geen ander auto voor.
Een bak geld maar heb daar geen ander auto voor.