Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Trommelrem vragen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Trommelrem vragen

Bericht door odorf »

Ik had een slepend geluid achter. Tijdens het rijden leek het alsof de schuifdeur niet helemaal dicht zat.
Bus opgekrikt en bij het ronddraaien van het wiel was er lichte weerstand en een slepend geluid.
Wiel eraf, en Imbus-losgedraaid.
Geprobeerd om met een enorm grote Poulie-trekker van mijn oom, die blijkbaar alles heeft liggen ... :toppie ,
de remtrommel eraf te krijgen. Beetje onder spanning gezet maar de remtrommel gaf niet mee.
Omdat ik de bus nog nodig had deze pogingen gestaakt en nog wel met perslucht de boel flink uitgespoten (flinke wolken stof) en het stelwieltje zo afgesteld dat hij (bijna) geen geluid meer maakte. Bij een slinger aan de trommel liep hij een aantal omwentelingen vrij rond. Maar nog licht een Tsjik-tsjik geluid. Andere kant van de bus omhoog, geprobeerd en deze loopt geluidloos rond.

Wat kan dit zijn?
Ik ben met de hoosbuien 2 weken teug wel door een mega plas gereden, en daarna is dit geluid gekomen, misschien is er allemaal zand in gespoeld? Aangezien het een Tsjik-Tsjik geluid is, dus onregelmatig, verdek ik eerder mijn remmen dan mijn lager ...
Of zou het toch mijn wiellager kunnen zijn die snakt naar vervanging.

Hoe vast kan zo'n remtrommel zitten?
De poulie trekker had eigenlijk te dikke grijpers, deze gingen niet echt goed in de ruimte tussen de trommel en beschermschijf erachter. Vandaar dat ik ook niet durfde om er echt veel druk op te zetten.
Ik kan ze dunner slijpen zodat ze echt goed ertussen komen. Wat kun je verder doen om de trommel los te krijgen?
Met een grote schroevendraaier ertussen en wrikken zie ik ook niet zo zitten.

Ik hoor het graag,
Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Trommelrem vragen

Bericht door Herman744 »

Odorf,

Tik even "remtrommel" in bij Uitgebreid zoeken. Je vindt dan o.a. dit:

Ik meen dat er in de remtrommel een drietal gaten zitten met schroefdraad. M10 of M8
Daar doe je passende bouten in. En je draait deze een voor een, een beetje aan. De remtrommel wordt dan naar buiten gedrukt. Wel even eerst de inbusbout of sterbout eruit draaien. Bus niet op handrem zetten. Aan de achterzijde heb ik niks teruggesteld.


Bij anderen lukte het op deze manier niet, omdat er een rand in de trommel was gesleten, waarachter de remschoenen blijven haken. Lees de andere reacties even door.

Als ik het met schroevendraaiers zou proberen, zou ik zeker twee schroevendraaiers gebruiken, een links en een rechts, zodat de trommel gelijkmatig naar buiten komt.
Succes ermee,
Herman744
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Trommelrem vragen

Bericht door odorf »

Herman744 schreef:Odorf,
Tik even "remtrommel" in bij Uitgebreid zoeken. Je vindt dan o.a. dit:
Beginnersfout, niet even zoeken maar meteen een vraag erop gooien, beetje kortsluiting in mijn hoofd, sorry :bonk
Herman744 schreef: Ik meen dat er in de remtrommel een drietal gaten zitten met schroefdraad. M10 of M8
Daar doe je passende bouten in. En je draait deze een voor een, een beetje aan. De remtrommel wordt dan naar buiten gedrukt. Wel even eerst de inbusbout of sterbout eruit draaien. Bus niet op handrem zetten. Aan de achterzijde heb ik niks teruggesteld.


Bij anderen lukte het op deze manier niet, omdat er een rand in de trommel was gesleten, waarachter de remschoenen blijven haken. Lees de andere reacties even door.

Als ik het met schroevendraaiers zou proberen, zou ik zeker twee schroevendraaiers gebruiken, een links en een rechts, zodat de trommel gelijkmatig naar buiten komt.
Succes ermee,
Herman744
Thanks voor de moeite :toppie ik ga meteen verder lezen.
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Trommelrem vragen

Bericht door Pascal-141 »

Voor je aan die trommels begint , zou ik alles nieuw klaar liggen hebben . Want vaak is het zo dat , indien er een te grote slijtrand in de trommel zit , je alles eraf moet meppen met geweld als de boel na jaren van gebruik allemaal vastgeroest zit ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Trommelrem vragen

Bericht door odorf »

@Pascal,

Bedankt voor de waarschuwing. Ik wilde eigenlijk alleen kijken wat er mis kon zijn.
En als het zand/troep was wat erin zat, het verwijderen.
Maar dat doen we dan maar niet :ie Ik weet niet of ik het dan zelf voor elkaar krijg. :werkaanT4
Afspraak met garage dan maar.

Thanks!
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie