Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Mijn t4 '96 lekt vloeistof

vragen over de T4
Plaats reactie
Skywalker
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 nov 2013, 20:02

Mijn t4 '96 lekt vloeistof

Bericht door Skywalker »

Beste Weetjewellers,

Sinds een paar weken ben ik de trotste bezitten van een T4 2.4 D uit '96, uitgevoerd als een camper met verlengde wielbasis en verhoogd dak. Hij rijdt heerlijk en de eerste grote rit (naar Spanje) staat in het voorjaar al gepland.

Ik ben Sieger en sinds vandaag lid geworden van het forum en wil jullie allereerst mijn complimenten geven voor dit forum. Het heeft me al veel inspiratie gegeven en kleine probleempjes helpen oplossen, te gek! :T44EVER

Afgelopen week stond ik bij mijn schoonouders :jumpklap geparkeerd en toen ik bij vertrek achteruit reed zag ik een plas zwarte vloeistof op de grond liggen. Ik vermoed dat het motorolie is, gezien de kleur en de dikte ervan. Vanaf dat moment ben ik al mijn vloeistoffen dagelijks gaan peilen en eigenlijk blijven alle vloeistoffen op hetzelfde niveau staan. Ook het motorolie peil veranderd nauwelijks, maar de hoeveelheid vloeistof die lekt is ook niet zoveel dat je het snel opmerkt.

Wat zou dit kunnen zijn en wat kan ik er aan doen? Is het mogelijk om het zelf te repareren?

Ik heb foto's toegevoegd van het motorblok en waar ik denk dat de vermoedelijke lekkage vandaan komt. Hopelijk kunnen jullie daaruit opmaken wat het euvel is. Het punt waar ik volgens mij lekkage zie zit linksonder aan de achterkant van het motorblok vlakbij de onderkant van de peilstok. Dit heb ik dan ook op de foto gezet ter beoordeling, ik hoop dat jullie het goed kunnen zien!
Lek 141 kb.jpg
Motor lek 126 kb.jpg
Motor overzicht 126kb.jpg


Zelf heb ik weinig verstand van motoren en auto-onderhoud maar ik wil het graag leren en zelf repareren lijkt mij het mooiste. Dus alle tips zijn welkom!
Laatst gewijzigd door Skywalker op 06 nov 2013, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: Mijn t4 '96 lekt vloeistof

Bericht door Jefta »

Geen foto??

Maar kan heel goed zijn dat je koelvloeistof is .. onderste slang lekt en waarschijnlijk wat vuil (en olie) van je beschermplaat meeneemt en druppelt op de grond ..

Althans, dat is wat bij mij laatst is gebeurd :muur
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Skywalker
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 nov 2013, 20:02

Re: Mijn t4 '96 lekt vloeistof

Bericht door Skywalker »

Ik heb de foto inmiddels toegevoegd, was eerste keer niet gelukt. Ik ben erg benieuwd welk onderdeel dit is en waar het voor dient. En wat de eventuele lekkage zou kunnen verhelpen. Alvast bedankt!
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Mijn t4 '96 lekt vloeistof

Bericht door MrMillion »

Dat lijkt mij een lekkende oliekoeler/filtersteun of hoe hij ook heet pakking :). Net ook een setje ontvangen voor mijn bus. Weliswaar 2.5tdi maar is dacht ik hetzelfde. Schijnt een eenvoudig klusje te zijn. Op t4wiki.de kun je vinden hoe je die moet vervangen.

Groet Coen
Skywalker
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 nov 2013, 20:02

Re: Mijn t4 '96 lekt vloeistof

Bericht door Skywalker »

He Coen,

dankjewel voor je tip, ga je zelf het setje plaatsen? Heb jij enig idee hoe zo'n onderdeel in het duits heet of waar je op die site kunt vinden hoe je het kunt vervangen? Hoeveel was je kwijt voor nieuw setje? :gekte
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Mijn t4 '96 lekt vloeistof

Bericht door MrMillion »

Dit is de juiste link naar de oliekoeler http://www.t4-wiki.de/wiki/Ölkühler

Ik ga hem zelf vervangen, binnenkort eens een brug huren en dan al die kleine dingetjes vervangen of verhelpen. Tijdje terug dus de 2 o-ringen voor de steun en koeler binnen gekregen. Volgena mij was ik nog geen 10,- kwijt voor 2 setjes.

Groet Coen
Plaats reactie