Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accu leeg... kortsluiting? Of het 'diodeprobleem'?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Accu leeg... kortsluiting? Of het 'diodeprobleem'?

Bericht door bvddobb »

Daar zouden we dus naar huis na onze 'maiden trip' met onze 'nieuwe' (tweedehands) T5 Cali... start 'ie niet, niet genoeg lading in de motoraccu! Starthulp was gauw geregeld, maar we zitten wel met een vraag...: hoe kan dat nou? (nee, niet het licht laten branden...).
  • De dag ervoor nog uitgebreid rondgereden, dus niet lang stilgestaan o.i.d. In de 4 weken dat we 'm nu hebben ook nooit een probleem gehad. Ook deze ochtend geen lampje voor dynamostoring.
  • Het was wel een koude/natte avond en nacht, dus veel de dieselkachel aangehad, maar die gebruikt toch huishoudstroom, geen motorstroom?
  • 's ochtends tijdens het inpakken ca. 10 minuten de ontwaseming hard aangehad, zonder dat de motto draaide. Kan dat de accu leegtrekken?
  • We merkten na het opstarten met de starthulp een paar elektrische onregelmatigheden: klokje stond op 0, bestuurderruit wilde niet meer in 1 keer omhoog/omlaag, je moest de knop vasthouden, achterruitewisser deed het niet (meerdere keren gecheckt)... 's Avonds in de garage, na een verder droge dag, deed alles (ruit, achterruitewisser) het weer gewoon... Zou er met al die regen 's avonds en 's nachts ergens vocht/kortsluiting/lekstroom zijn geweest? Huishoudstroom heeft een aardlekschakelaar, maar de motorstroom niet, dus hoe merk je zoiets?
Andere vraag: we stonden aan de paal, dus onze huishoudaccu's waren vol. Zou je niet een brugschakelaar kunnen maken of zo, dat als je ooit problemen hebt met de motoraccu (winterkamperen?), je kunt starten op de huishoudaccu?
Laatst gewijzigd door bvddobb op 18 nov 2013, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Accu leeg... kortsluiting?

Bericht door ronald tdi »

Ik weet zeker dat je de accu leeg getrokken hebt met je kachel.
Deze vraagt best wel wat namelijk.
Zeker als je deze goed hoog ingesteld hebt en lang aan hebt.
Dan de ventilator, op standje 4 vraagt deze ook het nodige.

Beveiligen; dit kan zeker.
Er is een apparaat in de handel die als een diode werkt.
Tevens een beveiliging tegen hoge stroom vraag.

Ben ff de naam kwijt maar het werkt zo;
Je zet deze tussen de start en de hhaccu.
Alle lang gebruikers die op de hh accu aan gesloten zit zal ook enkel de hh accu gebruiken.
Als je gaat starten is de vraag hoig en sluit dat app. De hh accu af.
Dus altijd een volle start accu.
Nadeel; dat ding kost best wel wat zo in de buurt van 90 100 euro....
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Accu leeg... kortsluiting?

Bericht door eurocook »

Hoi, dvdbobd,

Heb je soms lang naar de radio geluisterd? Deze trekt de motoraccu leeg!
Weet je of er door VW tijdens een terugroepactie een juiste diode is geplaatst onder in het rechter keukenkastje. Het is ook mogelijk dat deze diode -verkeerd om- ingesteld is. Zie info op CALIBOARD.

Groet Eurocook
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Accu leeg... kortsluiting?

Bericht door bvddobb »

ronald tdi schreef:Ik weet zeker dat je de accu leeg getrokken hebt met je kachel.
Deze vraagt best wel wat namelijk.
Zeker als je deze goed hoog ingesteld hebt en lang aan hebt.
Ha Ronald,
De kachel stond op de laagste stand. Maar de dieselkachel trekt zijn stroom toch uit het huishoudcircuit? En dat hing aan de paal... Of trekt 'ie de stroom uit de motoraccu? Ik kan dat nergens duidelijk vinden.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Accu leeg... kortsluiting?

Bericht door bvddobb »

eurocook schreef: Heb je soms lang naar de radio geluisterd? Deze trekt de motoraccu leeg!
Weet je of er door VW tijdens een terugroepactie een juiste diode is geplaatst onder in het rechter keukenkastje. Het is ook mogelijk dat deze diode -verkeerd om- ingesteld is. Zie info op CALIBOARD.
Dank, Eurocook! Nee, niet lang naar de radio geluisterd. Alleen de dieselkachel lang gebruikt, en ik dacht dat die zijn stroom van de huishoudaccu's haalde. Maar na wat rondkijken op Cailboard ben ik niet meer zo zeker.... Daar vele verhalen van mensen die 'onverklaarbaar' na een nachtje staan een lege motoraccu hadden, en sommige commentaren lijken te suggereren dat die kachel toch de motoraccu gebruikt... Maar ik kan nergens uitsluitsel vinden!

Ook veel verwijzingen naar het diode-probleem gevonden, maar negens de bron of een éénduidig verhaal. Heb je soms een link op dat forum voor me? Zie daar door de bomen het bos nu niet meer... :nuts
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Accu leeg... kortsluiting?

Bericht door ronald tdi »

Er wordt wel ge-adviseerd de stroom van de hh accu te halen.
Als die diode er niet of juist andersom er tussen zit dan kan dat de verklaring zijn.
De hh accu trekt dan stoom uit je start accu om zich zelf op peil te houden
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Accu leeg... kortsluiting?

Bericht door bvddobb »

ronald tdi schreef:Als die diode er niet of juist andersom er tussen zit dan kan dat de verklaring zijn. De hh accu trekt dan stoom uit je start accu om zich zelf op peil te houden
Dat is iets wat ik idd kan begrijpen, maar hoe kijk ik dat na? Ik heb vele verwijzingen naar het 'diode-probleem' gevonden, vooral op Caliboard, maar nergens een éénduidige beschrijving, plaatjes, oid... :nuts

En ik kan dus nergens vinden wáár die dieselkachel nu zijn stroom vandaan haalt: motoraccu (dan heb ik een plausibele verklaring voor mijn geval), of huishoudaccu (wat ik zou verwachten) en dan moet ik de richting van diodeprobleem enzo op om te kunnen begrijpen waarom mijn motoraccu leeg trekt.

Op Caliboard trouwens wel nog veel meer verhalen over onverklaarbaar lege motoraccu's na een nachtje staan... :gif Mensen die van alles nazoeken en -meten, maar eigenlijk nooit een afdoende verklaring... Er zijn er daar die voortaan maar altijd met een externe kickstart-unit op reis gaan, voor de gevallen dat...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Accu leeg... kortsluiting?

Bericht door Multivan Generation »

Ik snap je probleem,
maar ik weet niet precies een oplossing,
maar ik zal proberen je te helpen.

Je hebt een zuheizer met standkachel functionaliteit op de motor? Is dat correct?
Extra uitlaatje bij voorwiel?

Je hebt extra een dieselkachel in het leefgedeelte? Is dat correct?
Extra uitlaatje aan de zijkant, beetje naar achter?

Als bovenstaande beide vragen met ja beantwoord kunnen worden,
welke van de 2 heb je dan aangehad?
Die via het dashboard warmte geeft, of die via het leefgedeelte de warmte geeft?

De eerste, neemt zijn spanning via de startaccu,
de 2de, zo lijkt mij logisch, neemt de spanning vanaf 1 of 2 accu's in het leefgedeelte.

Als je de auto aan de externe laadpaal hangt, om de accu's op te laden,
en je meet de spanning op dat moment, fysiek op iedere afzonderlijke accu,
welke spanningen meet je dan?

Accu 1 startaccu geeft ... Volt
Accu 2 leefgedeelte geeft ... Volt
Accu 3 leefgedeelte geeft ... Volt?
Lopen de voltages van de accu's op en zo ja, van welke accu's?

Trek de externe spanning los, en wat meet je nu op de accu's?
accu 1 startaccu losgekoppeld geeft ... Volt.
accu 2 leefgedeelte losgekoppeld geeft ... Volt
accu 3 leefgedeelte losgekoppeld geeft ... Volt?

Hiermee kun je al uitsluiten of überhaupt je lader voor de accu's wel werkt.
Niet even lui naar het display kijken, maar echt fysiek op de verschillende accu's meten!

Vervolgens start je de kachel die je de vorige keer ook aangeschakeld hebt.
Accu 1 startaccu geeft ... Volt
Accu 2 leefgedeelte geeft ... Volt
Accu 3 leefgedeelte geeft ... Volt

Als je nu op één accu(1,2 of 3) een lagere spanning meet, en je ziet die spanning terug lopen,
dan weet je voor welke kachel, welke accu gebruikt wordt.

Je weet hierna ook of je accu lader voor je externe spanning wel of niet werkt?
Zo niet, automatische zekeringsautomaat controleren of eventueel zekeringen.

Dit is heel basic uitgelegd hoe ik zou beginnen hieraan..

Succes ...

Groeten Peter
ps kun je nadien nog laten weten wat je gevonden oplossing geweest is?
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Accu leeg... kortsluiting?

Bericht door bvddobb »

Dankjewel Peter & Jan voor de suggesties!

Uiteindelijk is meten natuurlijk weten, daar hebben jullie gelijk in, maar ik had gehoopt dat er ergens gewoon een simpele beschrijving met plaatjes te vinden zou zijn. Het dichtst bij komt nog dit document op het Duitse forum.

Het ging bij ons trouwens om de warmeluchtkachel in de leefruimte, niet om de koelwaterbijverwarming van de motto. Die laatste kun je helemaal niet handmatig in/uitschakelen, dat gaat automatisch, volgens het Duitse document/het draadje daar. En volgens de beschrijvingen daar haalt de kachel voor de leefruimte de stroom uit de huishoudbatterijen. Dat zou dan de oorzaak van ons probleem (motoraccu leeg) niet hebben kunnen veroorzaken, TENZIJ de diode tussen motor- en huishoudstroomkring verkeerd omligt, zoals Eurocook hierboven beschrijft. Maar het Duitse forum suggereert ook dat dat bij 2007 modellen was, niet meer vanaf 2008 (de onze). Toch wil ik daar nog wel eens een plaatje van zien (waar zit die diode, hoe moet'ie liggen), om te checken.

En anders inderdaad maar eens de motoraccu los koppelen, en dan de leefruimteverwarming proberen. Als'tie 't dan doet, komt de stroom ervoor zeker uit de huishoudaccu (punt van Jan). En als dat niet zo is, het lijstje van Peter maar eens afwerken, en evt een hartig woordje met de dealer.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Accu leeg... kortsluiting?

Bericht door Multivan Generation »

Laat de documentatie even voor wat het is,
en doe eerst de suggestie van Jan, dat is de simpelste om te doen.

Daarna heb je een antwoord.

Vervolgens eventueel die oplossing van mij, en je kunt wellicht een oorzaak,
van bijvoorbeeld een omgekeerde diode uitmeten..

Groeten en succes.

PS heel vaak gaan mensen mijmeren over wat ze op fora hebben gevonden en gaat de discussie daarover.
Theorie en hoe het zou moeten werken is niet van belang ---> wat er in jouw auto gebeurd is van belang.
En daarna kun je de theorie gebruiken om het te vergelijken en voor de beeldvorming en een mogelijke oorzaak/oplossing.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Accu leeg... kortsluiting?

Bericht door Oviivo »

Bij latere type Cali's laad de paalstroom ook de motoraccu op, als de hh accu's vol zijn geladen. Weet niet preceis vanaf welk bouwjaar dat is, maar bij mij is het zo.
Dus dat zou mogelijk te meer duiden op dat je met je 10 minuten actie wel erg veel geeist hebt van je motoraccu :nuts

Gevonden, 2007, dus diode zou het probleem kunnen zijn, meer info over de locatie + foto's;

http://ajwr.home.xs4all.nl/Tips%20voor% ... ulader.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Accu leeg... kortsluiting?

Bericht door bvddobb »

Bedankt, Oviivo! Ik weet niet precies waar je dit hebt gevonden, ik zie dat de verwijzing naar het Duitse forum in dit tekstje een link geeft naar een eerdere versie van dat board, misschien dat ik het daarom niet kon vinden.

Maar nu heb ik plaatjes en een duidelijke uitleg wat/hoe te controleren. Ons chassisnummer zit in de reeks die volgens het Duitse forum deze productiefout kunnen hebben. Dus dit eerst maar eens checken!

Als dat het dan niet is, dan maar eens stap voor stap zoals de anderen suggereren via eliminatie proberen uit te vissen wat er dan mis is...
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Accu leeg... kortsluiting?

Bericht door Oviivo »

You're welcome, ik heb een flinke verzameling links en documenten over de Cali, dus ik wist waar ik moest zoeken :knipoog
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Accu leeg... kortsluiting?

Bericht door ronald tdi »

Daarin moet ik toch even invallen.
Een dunne kabel kan zeker wel een andere accu leeg trekken.
De spanning zal niet hoog zijn, maar als dat een uur of wat door gaat is ie wel leeg, of zo dat je niet meer starten kan.
Hoge spanning zal ie dan weer weg trekken van de hh accu en niet direct via dat kabeltje.
Er zijn overgens verschillende diode bruggen qua uiterlijk.

Maar hoe het ook is, de controle is vrij eenvoudig uit te voeren en dan zullen we het horen. :knipoog
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Accu leeg... kortsluiting?

Bericht door eurocook »

Hoi DVBDOBB,

Nog wat aanvullende info.
Bij alle betreffende T5 California-auto's bestaat de mogelijkheid dat door een verkeerd
vastgeschroefde pluskabel aan de 3e accu, de op deze plaats ingebouwde zekering wordt overbrugd.
Bovendien bestaat bij slechts enkele van de betreffende auto's daarnaast de mogelijkheid dat de
startaccu vroegtijdig ontlaadt door een onvolledige ontkoppeling van het boordlaadapparaat.

Maatregel
Bij alle betreffende auto's moet de pluskabel van de accuklem op de accupool van de 3e accu
90° gedraaid weer worden ingebouwd en bij enkele auto's moet daarnaast een adapterkabel worden
ingebouwd."

Groet Eurocook
Laatst gewijzigd door eurocook op 11 nov 2017, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Plaats reactie