Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Even voorstellen; 2.0 start niet en zekering 14

vragen over de T4
filipilif
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 nov 2013, 15:06

Even voorstellen; 2.0 start niet en zekering 14

Bericht door filipilif »

Goedemorgen,

Ik ben Filip, vader van 2 (net) en we hebben als gezinsauto een T4 2.0 benzine en LPG. Op zich een fijne combo met de dubble cabine en ook voordelig door het grijskenteken. ben er best tevreden mee.

maaaaar.. hij rijdt nu niet en ik weet niet of het een en het ander een causaal verband heeft.

- ik reed op LPG en opeens viel de motor uit. starten starten niks gebeurde. zekering 14 doorgebrand. ik heb deze vervangen weer kortsluiting. motorkap opengedaan en een smeulende bobine ontdekt.

- nieuwe bobine bestelt en geinstaleert. Echter zekering 14 (die de achteruitrijlichten zekert) maakt nog steeds kortsluiting.

- achteruitrijlichten verwijdert, maar nog steeds kortsluiting.

Vraag is nu of dit met elkaar te maken heeft, zit er nog meer op zekering 14 dan de achteruitrijverlichting? Op de duitse t4 staat een schema http://www.t4-wiki.de/wiki/Sicherungsleiste" onclick="window.open(this.href);return false; maar de vermelde onderdelen heb ik er niet op; cruisecontrol, elec ramen, automaat.

Ik kan me herrinneren dat ik een bepaalt zoemend geluid mis voor het starten. Voor het uitvallen hoorde je bij "contact aan" altijd een soort zoemend motor geluid. dat is er nu niet. Het is niet de http://www.t4-wiki.de/wiki/Ventil_N71_( ... ilisierung" onclick="window.open(this.href);return false;) die heb ik gecheckt.

Heeft iemand een idee waarom ie niet start? Ik ruik geen benzine lucht en op lpg start ie ook niet. Kan eea met de kortsluiting op zekering 14 te maken hebben?
dedijkies
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2013, 21:34

Re: Even voorstellen; 2.0 start niet en zekering 14

Bericht door dedijkies »

Hallo Filip,

Bij mij in het boek staat dat ook de electr. buitenspiegels en schuifkanteldak op zekering 14 zitten, mocht je die al hebben?
ps. welk bouwjaar is ie?

groeten hans
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Even voorstellen; 2.0 start niet en zekering 14

Bericht door matje86 »

kijk eens naar je stekkerdoos van de trekhaak, die gaf bij mij heel vreemde storingen
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Even voorstellen; 2.0 start niet en zekering 14

Bericht door limburger »

ik rijd ook op lpg, starten doet mijn auto altijd op benzine en als de verdamper een bepaalde temperatuur heeft bereikt gaat hij over op lpg. de lpg installatie heeft ook stroom nodig, zit die op de betreffende zekering erbij?? het geluid wat je hoort als je hem op contact zet is volgens mij de benzine pomp... die heb je volgens mij dus nodig. verder hoor ik bij mij nog een aantal klepjes van de gasinstallatie schakelen.

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Even voorstellen; 2.0 start niet en zekering 14

Bericht door DNS »

Zoemende geluid wat je mist is (hoogstwaarschijnlijk) de brandstofpomp die nu niet meer loopt. Zou kunnen dat die geen stroom krijgt, maar kan natuurlijk zelf ook kapot zijn.

Relais 167 was volgens mij voor de brandstofpomp. Is die nog wel OK?

Bij mij was het trouwens relais 30 wat ervoor zorgde dat de auto na het afzetten niet meer meteen wilde starten (die voorziet de computer volgens mij van stroom), maar na een aantal minuten wachten wel weer. Maar wat ik uit jouw verhaal opmaak is dat die helemaal niet meer wil starten?

Verder zou ik Bardi's Liste even nalopen.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
filipilif
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 nov 2013, 15:06

Re: Even voorstellen; 2.0 start niet en zekering 14

Bericht door filipilif »

Dank jullie voor d ereacties,

Bardi's list heb ik doorgelopen. Ik heb ook het idee dat het de brandstof pomp is, maar zit die onder de motorkap of bij de tank zelf?
Dat zou dan betekenen dat die op zekering 14 (achteruitrijlichten etc) zit.

maar verklaart dat de doorgebrande Bobine? of is het een toeval?

Het is er trouwens een uit 1995. met naar mijn idee een fabrieksinbouw lpg instalatie. De flessen zitten op de plek van het reservewiel.
filipilif
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 nov 2013, 15:06

Re: Even voorstellen; 2.0 start niet en zekering 14

Bericht door filipilif »

[quote="DNS"
Relais 167 was volgens mij voor de brandstofpomp. Is die nog wel OK?

Bij mij was het trouwens relais 30 wat ervoor zorgde dat de auto na het afzetten niet meer meteen wilde starten (die voorziet de computer volgens mij van stroom), maar na een aantal minuten wachten wel weer. Maar wat ik uit jouw verhaal opmaak is dat die helemaal niet meer wil starten?
[/quote]

Ja hij start helemaal niet meer. en ik ruik geen gas of benzine. (dat zou je wel ruiken als je geen vonk krijgt maar wel brandstof toch?) Maaar ja, wat heeft dat met een doorgebrande bobine te maken.. blijf te vreemd vinden.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Even voorstellen; 2.0 start niet en zekering 14

Bericht door DNS »

filipilif schreef:Dank jullie voor d ereacties,

Bardi's list heb ik doorgelopen. Ik heb ook het idee dat het de brandstof pomp is, maar zit die onder de motorkap of bij de tank zelf?
Dat zou dan betekenen dat die op zekering 14 (achteruitrijlichten etc) zit.

maar verklaart dat de doorgebrande Bobine? of is het een toeval?

Het is er trouwens een uit 1995. met naar mijn idee een fabrieksinbouw lpg instalatie. De flessen zitten op de plek van het reservewiel.
Einbauort (Kraftstoffpumpe)

Ik zou iig even doormeten of je nog wel stroom op de pomp en het relais krijgt.

Of de andere storing ermee verbonden is weet ik zo niet. Volgens het originele plan zou je zeggen van niet, maar je weet niet wat een vorige eigenaar met de auto/bedrading gedaan kan hebben. Verder kan je kortsluiting natuurlijk ook in de bekabeling liggen.

BTW: Loopt de startmotor wel als je hem probeert te starten?
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
filipilif
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 nov 2013, 15:06

Re: Even voorstellen; 2.0 start niet en zekering 14

Bericht door filipilif »

DNS schreef:
filipilif schreef: BTW: Loopt de startmotor wel als je hem probeert te starten?
Dank je, ik zal eens doormeten. Startmotor draait, de rest ook. Anders maar morgen naar de garage. Balen dat ik het niet kan vinden.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Even voorstellen; 2.0 start niet en zekering 14

Bericht door DNS »

Is het nog gelukt? Ben wel benieuwd waar de oorzaak nu lag.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
filipilif
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 nov 2013, 15:06

Re: Even voorstellen; 2.0 start niet en zekering 14

Bericht door filipilif »

Ha iedereen,

nou het volgende is gebeurt:

de boel gedio-d en het bleek de stroom verdeler te zijn. Blijkbaar heeft een vorige eigenaar de sensor vervangen en is daarvan een schroefje in de rotor ruimte gekomen. helemaal aan gort dus.

Ik heb er een tijdje zonder problemen mee gereden tot vandaag. Stond vandaag weer stil en hij krijgt geen brandstof. Ik vermoed dus nu inderdaad de brandstof pomp, of iets wat dat stroom geeft.

De kapotte zekering 14 bleek uiteindelijk de achteruit-rij-sensor op de versnellingsbak te zijn. De draadjes van de sensor waren op een aantal plekken afgeschuurt en maakte contact met de versnellingspookjes.

Maar goed nog steed seen bak ellende. Het is dat ie heerlijk rijdt ALS ie rijdt. nu dus maar zoeken naar de oorzaak van de brandstofpommp ellende. Omdat de gasinstalatie start op benzine rijdt ie ook niet op gas. De bougies vonken wel. wat een gedoe de hele tijd. Volgende keer een japanner.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Even voorstellen; 2.0 start niet en zekering 14

Bericht door DNS »

Meestal hebben gasinstallaties een soort bypass om direct op gas te starten (bijv. de omschakelknop inhouden bij het starten o.i.d.). Wellicht het proberen waard om te kijken of dat ook bij jouw systeem het geval is.

Verder meten of de pomp bij het starten stroom krijgt. Zo ja, zit het waarschijnlijk toch in de pomp. Zo niet, waarschijnlijk de elektra.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Even voorstellen; 2.0 start niet en zekering 14

Bericht door Multivan Generation »

Is het contact blokje al eens vervangen geweest?
Kun je ook vage klachten van krijgen..
filipilif
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 nov 2013, 15:06

Re: Even voorstellen; 2.0 start niet en zekering 14

Bericht door filipilif »

Dat contactblokje is nog wel het proberen waard. of anders relais 167 volgens Bardi. Morgen maar de wegenwacht proberen, mischien kunne die hem uitlezen. ik hou jullie op de hoogte.
filipilif
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 nov 2013, 15:06

Re: Even voorstellen; 2.0 start niet en zekering 14

Bericht door filipilif »

Vandaag heeft zelfs de wegenwacht het niet gevonden. Dus maar slepen naar de vw dealer. Huiskes kokkeler. Hopelijk vinden die het wel.

-Hij krijgt vonken
-Brandstofpomp doet het
-injectoren tikken
-loopt als er in het spruitstuk (uit een spuitbus) bandstof in wordt gespoten.

zou de startonderbrekeing kunnen zijn. maar wat nog meer?

enfin.
Plaats reactie