Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
vacuumpomp
vacuumpomp
wie weet hoe stel ik een vacuumpomp af . het gaat om een T4 van 2003 en het is een 88 pk .
Ik heb deze er af gehaald om de steun te lassen , deze was gebroken.
Ik heb deze er af gehaald om de steun te lassen , deze was gebroken.
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: vacuumpomp
Snap nou niet precies of je het over de vacuümpomp hebt, welke steun is daarvan afgebroken.
Valt niets aan af te stellen, alleen 2 moeren aandraaien
Hier alles over de vacuümpomp,
http://www.t4-wiki.de/wiki/Vakuumpumpe_(Wechseln)
Valt niets aan af te stellen, alleen 2 moeren aandraaien
Hier alles over de vacuümpomp,
http://www.t4-wiki.de/wiki/Vakuumpumpe_(Wechseln)
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: vacuumpomp
De steun zit tegen de turbo aangebout ( 2x M6 ) en je kan er erg moeilijk bij .Ben ieder geval zowat de gehele dag er mee bezig geweest ( tussen de regen buien door )
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: vacuumpomp
Plaats eens een foto, wat heb je voor motor, snap er niets van.
Normaal zit de vacuümpomp aan de voorkant onder bij het kleppendeksel.
Normaal zit de vacuümpomp aan de voorkant onder bij het kleppendeksel.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: vacuumpomp
Vacuumpomp zit aan de voorzijde van het blok bij een TDI , en de turbo zit aan de achterzijde ...koos 890 schreef:De steun zit tegen de turbo aangebout ( 2x M6 ) en je kan er erg moeilijk bij .Ben ieder geval zowat de gehele dag er mee bezig geweest ( tussen de regen buien door )
Jij bedoeld waarschijnlijk het vacuumpotje dat de turbo bediend , en niet de vacuumpomp ?
Dit zijn vacuumpompen van een TDI :
Ik heb ze vanmorgen toevallig net vervangen , is een klusje van een kwartiertje .Onderste bout zit wel wat lastig , maar lukt wel .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: vacuumpomp
@ koos,
zoals ik het lees,
bedoel je de beugel van de wastegate die je los hebt gehaald vanaf de turbo.
Je hebt hem gelast omdat er een scheurtje in zat, en dat komt helaas wat vaker voor.
Voordat je hem gedemonteerd hebt, heb je natuurlijk de plaats op het draadeind even gemarkeerd
Zo niet, dan is het ongeveer afstellen, en rijdend loggen.
Het percentage wastegate opening tijdens een log mag zo ongeveer rond de 25% liggen.
Ik zal je een ongeveer tip geven.
Ik heb net de lengte van het draadeindje voor je gemeten:
groeten Peter
zoals ik het lees,
bedoel je de beugel van de wastegate die je los hebt gehaald vanaf de turbo.
Je hebt hem gelast omdat er een scheurtje in zat, en dat komt helaas wat vaker voor.
Voordat je hem gedemonteerd hebt, heb je natuurlijk de plaats op het draadeind even gemarkeerd
Zo niet, dan is het ongeveer afstellen, en rijdend loggen.
Het percentage wastegate opening tijdens een log mag zo ongeveer rond de 25% liggen.
Ik zal je een ongeveer tip geven.
Ik heb net de lengte van het draadeindje voor je gemeten:
groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: vacuumpomp
@ Koos,
de waarden die ik hierboven gaf, waren ongeveer waarden, en ter indicatie.
Maar in ieder geval heb je zo ongeveer een idee waar je in de buurt zou moeten komen.
Kan wel voor iedere bus net wat anders zijn..
Rijdend een log maken blijft wel het devies hoor..
Dan kun je precies in de gaten houden wat er gebeurd..
Draai je hem wat te kort, dan kan de druk (te hoog) oplopen, zodanig dat de motor in noodloop gaat.
En is het gedeelte te lang, vanaf hart palletje tot onderzijde wastegate vaatje, dan zal hij zijn turbodruk niet halen.
succes.. het kan een precisie klusje zijn.
Na het lassen van ons beugeltje destijds heb ik er ook een aantal keren over gedaan voordat het naar mijn zin was.
En veiligheidshalve kun je het alleen fatsoenlijk aanpassen met koude(re) motor,
anders is het daar bloedheet in de buurt :alarm
Zit je echt op het kantelpunt, dan loopt je bus heel fijn.
Een halve slag extra (korter stangetje) zorgt dan net voor noodloop.
Is een leuk werkje waar je de tijd voor moet nemen..
Als je wilt, dan wil ik volgend weekend wel voor je kijken hoor..
Of anders wil René het wellicht voor je doen, is voor jou veel dichter bij
Groetjes Peter
de waarden die ik hierboven gaf, waren ongeveer waarden, en ter indicatie.
Maar in ieder geval heb je zo ongeveer een idee waar je in de buurt zou moeten komen.
Kan wel voor iedere bus net wat anders zijn..
Rijdend een log maken blijft wel het devies hoor..
Dan kun je precies in de gaten houden wat er gebeurd..
Draai je hem wat te kort, dan kan de druk (te hoog) oplopen, zodanig dat de motor in noodloop gaat.
En is het gedeelte te lang, vanaf hart palletje tot onderzijde wastegate vaatje, dan zal hij zijn turbodruk niet halen.
succes.. het kan een precisie klusje zijn.
Na het lassen van ons beugeltje destijds heb ik er ook een aantal keren over gedaan voordat het naar mijn zin was.
En veiligheidshalve kun je het alleen fatsoenlijk aanpassen met koude(re) motor,
anders is het daar bloedheet in de buurt :alarm
Zit je echt op het kantelpunt, dan loopt je bus heel fijn.
Een halve slag extra (korter stangetje) zorgt dan net voor noodloop.
Is een leuk werkje waar je de tijd voor moet nemen..
Als je wilt, dan wil ik volgend weekend wel voor je kijken hoor..
Of anders wil René het wellicht voor je doen, is voor jou veel dichter bij
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: vacuumpomp
Sorry voor de late reactie maar je heb gelijk Peter
De bus rijdt wel lekker , dus ik denk dat ik mazzel heb gehad en dat hij in ééne goed was.
ik neem nog wel contact met René op maar dat wordt volgend jaar pas.
De bus rijdt wel lekker , dus ik denk dat ik mazzel heb gehad en dat hij in ééne goed was.
ik neem nog wel contact met René op maar dat wordt volgend jaar pas.
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: vacuumpomp
Dag Koos,
fijn van de terugkoppeling
Ik zat er net gisteren nog aan te denken
Gewoon weer genieten van je bus joh
fijn van de terugkoppeling
Ik zat er net gisteren nog aan te denken
Gewoon weer genieten van je bus joh
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...