Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Afstellen Stationair toerental KOUDE motor

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
John_belushi
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 feb 2013, 15:54
Locatie: Utrecht

Afstellen Stationair toerental KOUDE motor

Bericht door John_belushi »

Hallo,

Mijn T4 uit 1994 AAB loopt als hij koud is te laag in het toeren.. net iets meer dan 550 toeren..
En als hij warm is weer net iets te veel.. 1000 toeren...
Nu zou ik dit graag iets meer tot elkaar willen brengen. Maar ik kan wel vinden hoe ik het toerental bij warme motor afregel maar niet bij koude motor..

Is hier een pasklare oplossing voor?????

Groeten,
Jody
T4 Camper Westfalia Club 1995 AAB
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33926
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afstellen Stationair toerental KOUDE motor

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk/verwacht dat je iets aan de brandstofpomp met een schroef moet aanpassen.

Wellicht dat je een explosie tekening kan vinden,
of kijk eens op T4 wiki met zoekterm: leerlauf
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Afstellen Stationair toerental KOUDE motor

Bericht door Harry 341 »

Op de pomp zitten 2 stelschroeven...zien er uit als draadeindjes...de bovenste is de stationair afstelschroef,de onderste is om het maximale toerental af te stellen..
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
John_belushi
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 feb 2013, 15:54
Locatie: Utrecht

Re: Afstellen Stationair toerental KOUDE motor

Bericht door John_belushi »

Mmmhhh dat had ik in de vraagbaak ook gelezen..
Maar is er geen verschil te maken tussen koude en warme motor..
Ben bang als ik het toerental warme motor terug draai dat dan het koude motor toerental ook lager gaat...
T4 Camper Westfalia Club 1995 AAB
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Afstellen Stationair toerental KOUDE motor

Bericht door Harry 341 »

Werkt je koudstart vervroeging dan niet goed?
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
John_belushi
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 feb 2013, 15:54
Locatie: Utrecht

Re: Afstellen Stationair toerental KOUDE motor

Bericht door John_belushi »

moet toegeven dat ik die nog nooit gebruikt heb....
voorgloeien starten en lopen.... (de motor dan ik rij dan weg...)
Maar zal die vervroeger het toerental bij koude start moeten verhogen???

Groeten,
Jody
T4 Camper Westfalia Club 1995 AAB
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Afstellen Stationair toerental KOUDE motor

Bericht door Harry 341 »

Ja
Grt Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
John_belushi
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 feb 2013, 15:54
Locatie: Utrecht

Re: Afstellen Stationair toerental KOUDE motor

Bericht door John_belushi »

Ben aan het testen geweest met de vervroeger...
Als ik de motor start (dan loopt ie ongeveer 500 a 660 toeren) en ik trek de vervroeger uit.. dan loopt ie slechter.. lijkt wel alsof ie te ver in toeren daalt.
Ik verwachtte (maar mischien zit ik er naast) dat bij het uittrekken van de vervroeger de motor hoger in toeren zou klimmen..

Zijn mijn verwachtingen mislplaatst of is er iets met hem aan de hand???

Groeten,
Jody
T4 Camper Westfalia Club 1995 AAB
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10831
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Afstellen Stationair toerental KOUDE motor

Bericht door Pascal-141 »

John_belushi schreef:Ben aan het testen geweest met de vervroeger...
Als ik de motor start (dan loopt ie ongeveer 500 a 660 toeren) en ik trek de vervroeger uit.. dan loopt ie slechter.. lijkt wel alsof ie te ver in toeren daalt.
Ik verwachtte (maar mischien zit ik er naast) dat bij het uittrekken van de vervroeger de motor hoger in toeren zou klimmen..

Zijn mijn verwachtingen mislplaatst of is er iets met hem aan de hand???

Groeten,
Jody
De startvervroeger zal de motor stationair iets hoger laten draaien , indien hij correct afgesteld is.
Ik vermoed dat bij jou de timing niet meer goed staat , als de startvervroeger niet correct werkt wanneer je hem uittrekt
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
John_belushi
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 feb 2013, 15:54
Locatie: Utrecht

Re: Afstellen Stationair toerental KOUDE motor

Bericht door John_belushi »

En hebben we het dan over de timing van de start vervroeger of van de motor??
De vervroeger heb ik nog nooit gebruikt... Bus heeft wel een nieuwe Distrubutieriem gekregen 8 maanden geleden..
Loopt ook prima (volgens mij).. Maar het kan zijn dat dit 'probleem' er altijd al heeft ingezeten??
T4 Camper Westfalia Club 1995 AAB
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10831
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Afstellen Stationair toerental KOUDE motor

Bericht door Pascal-141 »

John_belushi schreef:En hebben we het dan over de timing van de start vervroeger of van de motor??
De vervroeger heb ik nog nooit gebruikt... Bus heeft wel een nieuwe Distrubutieriem gekregen 8 maanden geleden..
Loopt ook prima (volgens mij).. Maar het kan zijn dat dit 'probleem' er altijd al heeft ingezeten??
Dat "hangt" bij elkaar : de timing van de pomp kan iets verlopen zijn, wat normaal is wanneer je riemen een tijd geleden vervangen zijn . De riemen gaan altijd wel wel "rekken" , en als de timing dan al "op het randje" stond , dan zal deze op den duur buiten de marges vallen .
Ik zou de timing van distributieriem en pompriem eens (laten) controleren , inclusief de timing (met klok) van de pomp controleren (en indien nodig afstellen) . En ook nakijken of de hendel van de startvervroeger op de pomp de volledige uitslag kan maken (dus kabeltje even losmaken aan de hendel) en dan de hendel manueel eens bewegen van helemaal vooraan tot helemaal achteraan en kijken of het effect (van het slechter draaien)er dan ook nog is . Als dan de werking vd startvervroeger nog steeds niet goed is , zal de pomp vermoedelijk gereviseerd of vervangen moeten worden denk ik
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
John_belushi
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 feb 2013, 15:54
Locatie: Utrecht

Re: Afstellen Stationair toerental KOUDE motor

Bericht door John_belushi »

mmmhhh ik zal dat eens laten controleren.....
klinkt alsof het mee kan vallen dus het zal wel heel zwaar tegenvallen......
T4 Camper Westfalia Club 1995 AAB
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33926
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afstellen Stationair toerental KOUDE motor

Bericht door Multivan Generation »

Kijk ook eens naar de gaskabel en smeer deze zonodig.
Ook de kabel voor de startvervroeger..

En de spanning op beide kabels is nog goed?

Ik denk trouwens ook dat het met afstellen van de brandstofpomp timing een stuk beter gaat worden.
En wellicht zit er speling/lekkage op het bronzen busje in de brandstofpomp?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie