Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervoer

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
ruiterstefan
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 feb 2014, 22:53

Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervoer

Bericht door ruiterstefan »

De laatste paar weken al regelmatig dit forum bezocht en al heel wat informatie verzameld. Ik zal hier de voortgang van mijn project bijhouden.

Ik heb een T4 gekocht uit 2000, korte wielbasis met 1.9 TD blokje, dus lekker traag, maar oerdegelijk en zuipt niet zo veel. 200K op de teller, was origineel wit, maar is netjes zwart gespoten. Er zat een OMOS dubbele cabine in, die heb ik er inmiddels met een boel moeite uitgehaald (was vastgekit aan de zijkant en onder de bodemplaat bevestigd, die ook zat vastgekit).

De bus is nu kaal, dus de DC er uit, wandbekleding er uit, vloerplaat er uit, hemeltje er uit, klaar om te beginnen.

Het plan is om de bus over een maand of twee op camperkenteken te krijgen. Ik wil de bus van buiten zoveel mogelijk een 'werkbus' laten lijken, achterste 'ramen' blijven van metaal, middelste ramen wil ik strak kunnen afdekken en achter de voorstoelen wil ik een doek/afscheiding maken, zodat je behalve aan het dakje niet kunt zien dat het een camper is. Op die manier kun je overal kamperen.

Mijn macmol dakje is rond het einde van de maand waarschijnlijk klaar, ik ben nu aan het kijken naar de exacte indeling van de bus. Ik heb een drie- en tweezits bank die opklapbaar zijn (naar voren opklapbaar op zichzelf) en zit nu te denken om alleen de 3-zits bank te monteren, inclusief gordels, midden in de bus. Daarachter opslag (o.a. voor matrassen en bodemplaten bed) en het bed over de hele breedte van de achterkant van de bus via de opgeklapte 3-zitsbank zo ver mogelijk tot aan het keukentje te laten komen. Hoe ik hem aan de voorkant wil ondersteunen weet ik nog niet, maar ik zou op die manier een bed van 1,60 breed bij 2,00 meter moeten kunnen maken. Keukentje wil ik achter de bestuurdersstoel maken, in de breedte niet langs de achterwand, maar in de breedte van de bus, om zoveel mogelijk ruimte voor het bed te behouden.

Even wat foto's van het kaalmaken van de bus:

Afbeelding
De bus

Afbeelding
De dubbele cabine

Afbeelding
Begin verwijderen DC

Afbeelding
Verwijderen bodemplaat (VEEL kit)

Afbeelding
De bus is leeg

Afbeelding
Inpassen één van de twee oude Honda 4-taktjes
Laatst gewijzigd door ruiterstefan op 17 mar 2014, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
ruiterstefan
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 feb 2014, 22:53

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door ruiterstefan »

Nu heb ik gelijk een aantal vragen waar wellicht iemand mij mee kan helpen:

- Iemand interesse in een gedemonteerde OMOS DC? (cabine is redelijk intact, was helemaal netjes, alleen het onderste stuk (afwerking aan de voorkant, onder de zittingen) heeft niet niet zonder barsten overleefd.
- Iemand ervaring met een bed over de hele breedte, dat rust op de opgeklapte driezits bank?
- De kit op de bodem laat ik zitten, dat is mooi stabiel voor de nieuwe bodemplaat straks, maar de kit aan de zijkant wil ik weg halen, iemand nog een handigheidje?
schnarf
Berichten: 312
Lid geworden op: 09 mar 2013, 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door schnarf »

Goed bezig Stefan,

er zijn inderdaad veel busjes omgebouwd de laatste tijd :knipoog dus genoeg te vinden op het internet.

Ik denk dat je aan de hand van de regels voor camper moet kijken wat je beste indeling wordt kwa bed enzo.
dat probleem heb ik niet , de mijne is al een camper.

succes met de ombouw
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door matje86 »

ruiterstefan schreef:Nu heb ik gelijk een aantal vragen waar wellicht iemand mij mee kan helpen:

- De kit op de bodem laat ik zitten, dat is mooi stabiel voor de nieuwe bodemplaat straks, maar de kit aan de zijkant wil ik weg halen, iemand nog een handigheidje?
kitverwijderaar bouwmarkt ff laten intrekken en met een plamuur(mes- beitel)weg steken
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
ruiterstefan
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 feb 2014, 22:53

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door ruiterstefan »

matje86 schreef:kitverwijderaar bouwmarkt ff laten intrekken en met een plamuur(mes- beitel)weg steken
Top, ik ga er zaterdag eens flink mee bezig.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door matje86 »

houdt rekening met het feit , dat je bank op orginele bevestigings punten moet staan(sommige keurmeesters willen dat hebben) i.v.m gordels (lees aantal zitplaatsen) ga dus voor je gaat verbouwen eerst bij de RDW langs om te vragen of je voor jouw opstelling een goekeuring krijgt
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
ruiterstefan
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 feb 2014, 22:53

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door ruiterstefan »

matje86 schreef:houdt rekening met het feit , dat je bank op orginele bevestigings punten moet staan(sommige keurmeesters willen dat hebben) i.v.m gordels (lees aantal zitplaatsen) ga dus voor je gaat verbouwen eerst bij de RDW langs om te vragen of je voor jouw opstelling een goekeuring krijgt
Ik ben inderdaad van plan de 3-zits bank op de originele plek van de 2-zits te zetten en ook de gordels van de buitenste twee zitplaatsen aan de originele bevestigingspunten vast te maken. De middelste bank heeft zijn eigen heupgordel en het gaat om een originele bank. Ik zal inderdaad even contact leggen met de RDW voordat ik er aan begin, bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door matje86 »

lees ook eens the sandman zijn project viewtopic.php?f=12&t=34278" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door bvddobb »

Je ideeën voor de indeling van je bus lijken erg op hoe Geert Anema (Mickel Moen) zijn bus heeft ingedeeld, volgens mij. Kijk eens op zijn blog voor ideeën!
http://mickelmoen.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
ruiterstefan
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 feb 2014, 22:53

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door ruiterstefan »

jan2009 schreef:Wil je het allemaal eens in het echt bekijken dan is daar binnenkort het zelfbouw camperweekend.
Zul je net zien dat ik dan een weekje Sardinië heb gepland! Wel ga ik proberen om op Sardinië rond te rijden in een campertje om wat ideeën op te doen... Leuk ook dat Macmol daarbij is betrokken, ik heb een paar weken geleden zijn bus bekeken in Raalte en hij is nu bezig met een dakje voor me!
bvddobb schreef:Je ideeën voor de indeling van je bus lijken erg op hoe Geert Anema (Mickel Moen) zijn bus heeft ingedeeld, volgens mij. Kijk eens op zijn blog voor ideeën!
http://mickelmoen.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wauw, een erg gaaf idee hoe hij zijn bedbodem opklapt en op een banje steunt, lijkt inderdaad erg op wat ik wil, maar dan in de volledige breedte! Hier kan ik wat mee!
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door bvddobb »

ruiterstefan schreef:
jan2009 schreef:
bvddobb schreef:Je ideeën voor de indeling van je bus lijken erg op hoe Geert Anema (Mickel Moen) zijn bus heeft ingedeeld, volgens mij. Kijk eens op zijn blog voor ideeën!
http://mickelmoen.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wauw, een erg gaaf idee hoe hij zijn bedbodem opklapt en op een banje steunt, lijkt inderdaad erg op wat ik wil, maar dan in de volledige breedte! Hier kan ik wat mee!
En ook Geerts bus is op het camperweekend te zien... :toppie
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door bvddobb »

ruiterstefan schreef:
bvddobb schreef:Je ideeën voor de indeling van je bus lijken erg op hoe Geert Anema (Mickel Moen) zijn bus heeft ingedeeld, volgens mij. Kijk eens op zijn blog voor ideeën!
http://mickelmoen.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wauw, een erg gaaf idee hoe hij zijn bedbodem opklapt en op een banje steunt, lijkt inderdaad erg op wat ik wil, maar dan in de volledige breedte! Hier kan ik wat mee!
En ook Geerts bus is op het camperweekend te zien... :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door Multivan Generation »

Die zelfbouwmeeting is inderdaad een perfecte mogelijkheid om ideeën op te doen,
waarmee je later verder kunt. En vooral ook omdat er alle tijd is om er over te discussiëren.
Het is tenslotte bijna een heel weekend,
dus wellicht kun je toch wat tijd vrij maken hiervoor.

En zoals je plannen zijn, heb je hem dan toch nog niet op camper kenteken, dus kun je wellicht nog ideeën op doen,
handigheidjes zien, of jezelf vergapen aan de mooie en ingenieuze oplossingen die anderen voor wellicht dezelfde uitdaging hebben gevonden. :knipoog

Ik had bijvoorbeeld een keuken over de volle breedte net achter de voorstoelen.
Zie mijn topic ombouw naar camper.

Je hebt het over een 2 zitter en een 3 zitter op originele plaatsen monteren, heel simpel, jij hebt daar al geen originele plaats voor, want je hebt meer dan waarschijnlijk een grijs kentekenbus, dus beginnend met een WV1 chassisnummer..

Ik raad je ook aan, om vooraf met het RDW eens een afspraak te maken en je ombouwplannen te overleggen :knipoog
Zij moeten het tenslotte ook (goed-)keuren :zwaai

groeten en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ruiterstefan
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 feb 2014, 22:53

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door ruiterstefan »

jan2009 schreef:Bij het volgende filmpje kan je wat inspiratie opdoen
Ja, gaaf, vooral hoe die matrasbodem wordt uitgetrokken, erg slim!
Multivan Generation schreef: Je hebt het over een 2 zitter en een 3 zitter op originele plaatsen monteren, heel simpel, jij hebt daar al geen originele plaats voor, want je hebt meer dan waarschijnlijk een grijs kentekenbus, dus beginnend met een WV1 chassisnummer..

Ik raad je ook aan, om vooraf met het RDW eens een afspraak te maken en je ombouwplannen te overleggen :knipoog
Zij moeten het tenslotte ook (goed-)keuren :zwaai
Ah, geen originele plaats... dat zou kunnen. Ik zal zeker eerst eens contact met de RDW leggen. De vloer heeft wel de onderbreking in het golfpatroon precies op de plek waar ik de 3-zits bank wil plaatsen (op de plek waar normaal de tweezits staat). Mijn Voertuigidentificatienummer begint inderdaad met WV1ZZZ..., categorie N1 BB. Er staat wel bij vermeld dat er een DC in zit, geen idee of dat wat uitmaakt? Bedankt voor de tip.
ruiterstefan
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 feb 2014, 22:53

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door ruiterstefan »

jan2009 schreef:Die DC op kenteken maakt in zoverre wat uit dat als je nu wordt aangehouden , zonder DC dus , bij een controle door douane , belastingdienst e.d dat je wel iets hebt uit te leggen. Maar neem aan dat je je daar wel van bewust ben.... zijdelingse zitplaatsen worden goedgekeurd en netjes op je kentekenbewijs worden vermeld...
Ja, de bus is nu geschorst, dus dat de DC er uit is is geen probleem. Interessante tip over zijdelingse zitplaatsen, ga ik eens naar kijken...
Plaats reactie