Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppeling/vliegwiel AXD

vragen over de T5
Plaats reactie
thomast5
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 mar 2013, 21:52

koppeling/vliegwiel AXD

Bericht door thomast5 »

Dag Allemaal,
Het gevreesde moment is aangebroken...

Sinds een 2tal weken voel ik m'n koppeling "meedraaien" wanneer ik koppelingspedaal induw.
Nu is het sinds gisteren geëvolueerd in het geluid van een koffiemolen :muur
Ik vermoed dat m'n drukgroep of vliegwiel rijp zijn voor de prullenmand.

Stel ik de juiste diagnose?
Kan ik hier nog mee rondrijden zonder verdere schade te veroorzaken?

En heeft er iemand ervaring met de Sachs of Luk reparatiesets?

Alvast bedankt!

Thomas
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: koppeling/vliegwiel AXD

Bericht door Geert G »

Twee massa vliegwiel is waarschijnlijk gaar. :gif
Als deze stuk gaat, is de kans groot dat het druklager ook stuk is gegaan. (slingering)
Zo snel mogelijk repareren/vervangen :wjw

Een Sachs koppeling kan in het algemeen méér koppel aan dan een LUK. (Is dus sterker)
Sachs levert helaas voor een T5 geen Twee Massa Vliegwielen.
Deze worden gefabriceerd door LUK.
LUK 2mv + Sachs koppelingskit, zou ik doen.

Als je nu toch alles moet vervangen, zou ik effe kijken voor een 174PK AXE kit. (vliegwiel + koppelingskit)
Volgens mij zijn deze fysiek gelijk, maar wel sterker. ( langs elkaar leggen & meten)
Prijstechnisch zal het niet veel uitmaken.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: koppeling/vliegwiel AXD

Bericht door Pascal-141 »

thomast5 schreef:Dag Allemaal,
Het gevreesde moment is aangebroken...

Sinds een 2tal weken voel ik m'n koppeling "meedraaien" wanneer ik koppelingspedaal induw.
Nu is het sinds gisteren geëvolueerd in het geluid van een koffiemolen :muur
Ik vermoed dat m'n drukgroep of vliegwiel rijp zijn voor de prullenmand.

Stel ik de juiste diagnose?
Kan ik hier nog mee rondrijden zonder verdere schade te veroorzaken?

En heeft er iemand ervaring met de Sachs of Luk reparatiesets?

Alvast bedankt!

Thomas
als je de koppeling voelt meedraaien in het pedaal , vermoed ik dat het druklager de geest aan het geven is.
De koppeling voelen meedraaien heeft meestal niks te maken met het 2massa vliegwiel , dat staat immers niet rechtstreeks in contact met je pedaal. Afhankelijk van de km-stand , kan het natuurlijk wel aangeraden zijn om het vliegwiel mee te vervangen als je de hele handel toch open liggen hebt.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
thomast5
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 mar 2013, 21:52

Re: koppeling/vliegwiel AXD

Bericht door thomast5 »

Bedankt voor de info.

Er staat nu 150000km op de teller, kostelijke kilometerstand als je het mij vraagt.
Heb recent preventief de verstuiver dichtingen en waterpomp laten vervangen.
Tegelijkertijd zowat alle rubbers + bussen van de voorophanging, motorsteunen en torsiestang vernieuwd.
Nu dit nog...Had ik maar een Toyota Hiace ge..... :ie

Heeft er trouwens al iemand ervaring met het monteren van een LUK 2massa vliegwiel in combinatie met een Sachs koppelingsset?

Bij een VW dealer kost een volledige kit +-€1700 :nuts
Zodoende zoek ik iemand die hier ervaring mee heeft, liefst regio Antwerpen.
Ik vermoed dat ik best zo weinig mogelijk kilometers afleg om de krukas te sparen (slingerend vliegwiel)?

Groeten
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: koppeling/vliegwiel AXD

Bericht door JanP »

Na de eerste verschijnselen heb ik nog een jaar rondgereden voordat ik het spulletje heb vervangen.
Ik heb vorige week deze set laten monteren.
Is dus wel SACHS.
De set kreeg ik thuisbezorgd voor € 520, de inbouw was € 435 (locale garage), inclusief compleet uitlijnen v.d. wielophanging (omdat subframe eraf moest).
Ik heb geen AXD maar AXB, maar dit geeft je een idee.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: koppeling/vliegwiel AXD

Bericht door Geert G »

JanP schreef:Na de eerste verschijnselen heb ik nog een jaar rondgereden voordat ik het spulletje heb vervangen.
Ik heb vorige week deze set laten monteren.
Is dus wel SACHS.
De set kreeg ik thuisbezorgd voor € 520, de inbouw was € 435 (locale garage), inclusief compleet uitlijnen v.d. wielophanging (omdat subframe eraf moest).
Ik heb geen AXD maar AXB, maar dit geeft je een idee.
Jan, dat klopt...... :toppie
Maar een 1.9TDI T5 heeft een 228mm koppeling. En daar maakt Sachs wel een 2MV voor.
Een 2.5 TDI in een T5 heeft een 240mm koppeling. In Sachs Webcat vind je hiervoor geen vliegwiel. :boos
Bij LUK wel.

Ik heb ook liever Sachs i.p.v. LUK.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: koppeling/vliegwiel AXD

Bericht door Geert G »

thomast5 schreef:Bedankt voor de info.

Er staat nu 150000km op de teller, kostelijke kilometerstand als je het mij vraagt.
Heb recent preventief de verstuiver dichtingen en waterpomp laten vervangen.
Tegelijkertijd zowat alle rubbers + bussen van de voorophanging, motorsteunen en torsiestang vernieuwd.
Nu dit nog...Had ik maar een Toyota Hiace ge..... :ie

Heeft er trouwens al iemand ervaring met het monteren van een LUK 2massa vliegwiel in combinatie met een Sachs koppelingsset?

Bij een VW dealer kost een volledige kit +-€1700 :nuts
Zodoende zoek ik iemand die hier ervaring mee heeft, liefst regio Antwerpen.
Ik vermoed dat ik best zo weinig mogelijk kilometers afleg om de krukas te sparen (slingerend vliegwiel)?

Groeten
De veren in een 174PK AXE/BPC koppelingskit zijn wat sterker. Deze zal ook passen op een AXD.

174PK Koppelingskit incl druklager: Sachs Xtent 3000 990 121 € 256,26
174PK Twee massa vliegwiel LUK 415 0251 10.6 € 400,15 & € 20,00 statiegeld

http://profiteile.de/ersatzteile/kupplu ... ?tid=17372" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor montage heb je wel speciaal gereedschap nodig, want het is een zelfstellende drukgroep.
Ik heb zo'n set.

Zie Youtube filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=Tp5KeAQntGM" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijlagen
434808650_441.jpg
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: koppeling/vliegwiel AXD

Bericht door edjeraketje »

Ik heb bij de Keverspecialist Nieuw Amsterdam een set Sachs besteld http://www.keverspecialist.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Versterkte koppellingsplaten en drukgroep met lager en van Luk het 2delig massavliegwiel.
Ik betaalde toen €800 incl btw hij bood ook originele sets aan voor €600 zonder lager
Goed adres en vlotte levering.

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
thomast5
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 mar 2013, 21:52

Re: koppeling/vliegwiel AXD

Bericht door thomast5 »

Ik heb enkele dagen geleden m'n koppeling goed laten slippen (tegen 80km/u paar keer in -en uit terwijl je gas niet lost).
Sindsdien is het geluid van de koffiemolen verdwenen.
Wel hoor ik af -en toe een zware klop wanneer motor stationair draait.

Per uitzondering wilt m'n plaatselijke VW dealer de hele zooi plaatsen en mag ik de stukken zelf aanleveren.
Bestek van €890 incl. nieuwe versnellingsbakolie enz... + €650 LUK koppelingsset

Niet fout voor een officiële dealer!
Plaats reactie